# Antivirus Software: Perlindungan dari Hacker yang Jahat



Antivirus software adalah jenis software yang direka untuk mengesan, mencegah, dan membuang software atau malware yang berbahaya dari komputer kita, termasuk virus, trojan, ransomware, adware, spyware, dan lain-lain¹. Ia bermula dengan mengimbas fail, program, dan disk komputer kita untuk mencari malware atau ancaman canggih yang tersembunyi. Jika ancaman dikesan, antivirus software akan mengambil tindakan yang sesuai untuk menghapuskan atau mengasingkan malware tersebut¹.

Antivirus software adalah penting untuk melindungi komputer kita dari hacker yang jahat, yang cuba mencuri data, wang, atau identiti kita. Hacker adalah seperti pencuri yang masuk ke rumah kita tanpa izin, dan mencari barang berharga untuk dirampas. Mereka boleh menggunakan malware untuk mengawal komputer kita, mengakses akaun bank kita, atau menyebarkan maklumat peribadi kita kepada pihak ketiga.

Ada pepatah Melayu yang mengatakan, "sediakan payung sebelum hujan". Ini bermaksud kita harus bersedia menghadapi kemungkinan buruk sebelum ia berlaku. Begitu juga dengan komputer kita, kita harus melindunginya dengan antivirus software sebelum ia dijangkiti oleh malware. Jika tidak, kita akan menyesal di kemudian hari, seperti perumpamaan Melayu yang mengatakan, "nasi sudah menjadi bubur". Ini bermaksud sesuatu yang sudah terjadi tidak boleh diubah lagi.

Antivirus software boleh didapati dalam pelbagai jenis dan harga, bergantung kepada keperluan dan bajet kita. Ada yang percuma, ada yang berbayar, ada yang ringkas, ada yang lengkap. Kita harus memilih antivirus software yang sesuai dengan komputer kita, dan memastikan ia sentiasa dikemaskini dengan versi terbaru. Ini kerana hacker sentiasa mencari cara baru untuk menembusi sistem keselamatan komputer kita, seperti bidalan Melayu yang mengatakan, "ada ubi ada batas, ada budi ada balas". Ini bermaksud setiap tindakan ada akibatnya, baik atau buruk.

Antivirus software adalah seperti perisai yang melindungi komputer kita dari serangan hacker yang jahat. Tanpa antivirus software, komputer kita akan mudah dirosakkan atau dicuri oleh hacker, seperti pantun Melayu yang mengatakan:

```
Ada gula ada semut
Di tempat orang mudah mendapat rezeki, banyaklah orang berkumpul
Ada komputer tiada antivirus
Di tempat hacker mudah mendapat mangsa, banyaklah malware menyerang
```

Oleh itu, marilah kita semua menggunakan antivirus software untuk melindungi komputer kita dari hacker yang jahat. Jangan biarkan komputer kita menjadi mangsa hacker, seperti pantun Melayu yang mengatakan:

```
Ada padi segala menjadi
Orang yang mampu segala maksudnya mudah tercapai
Ada komputer jadi hacker
Orang yang jahat segala data mudah dicuri
```

Sekian, terima kasih.


Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama