# Saham: Apa, Kenapa dan Bagaimana?


Wei, apa khabar semua? Gua Din, pakar IT dan teknologi yang tinggal di Batu. Hari ni gua nak share dengan korang pasal satu benda yang gua minat gila-gila, iaitu saham. Kalau korang tak tahu apa tu saham, jangan risau, gua akan explain kat sini. Kalau korang dah tahu, boleh skip part ni dan terus baca part yang lain.

## Apa tu saham?

Saham ialah sejenis kertas yang menunjukkan bahawa korang ada hak milik ke atas sebahagian daripada syarikat. Contohnya, kalau korang beli saham Apple, maknanya korang ada sebahagian daripada Apple. Kalau Apple untung, korang pun untung. Kalau Apple rugi, korang pun rugi.

Saham ni boleh dibeli dan dijual di pasaran saham atau bursa saham. Di Malaysia, kita ada Bursa Malaysia yang listkan lebih daripada 900 syarikat yang boleh kita beli sahamnya. Di luar negara, ada banyak lagi bursa saham yang besar dan popular, macam New York Stock Exchange (NYSE), Nasdaq, London Stock Exchange (LSE), Hong Kong Stock Exchange (HKEX) dan lain-lain.

## Kenapa nak beli saham?

Ada banyak sebab kenapa orang beli saham. Tapi gua rasa yang paling utama ialah untuk dapat duit lebih. Ada dua cara untuk dapat duit dari saham:

1. Dividen: Ini ialah bayaran tunai yang diberikan oleh syarikat kepada pemegang saham setiap tahun atau setiap suku tahun. Dividen ni macam bonus la, bergantung pada prestasi syarikat tu. Ada syarikat yang bagi dividen tinggi, ada yang rendah, ada yang tak bagi langsung.
2. Capital gain: Ini ialah keuntungan yang korang dapat bila jual saham dengan harga lebih tinggi daripada harga beli. Contohnya, kalau korang beli saham A dengan harga RM1 sekeping, kemudian jual dengan harga RM1.50 sekeping, korang dah dapat capital gain RM0.50 sekeping.

Selain dapat duit lebih, beli saham juga boleh bagi korang beberapa manfaat lain, macam:

- Meningkatkan ilmu kewangan dan ekonomi
- Meluaskan pandangan dan pengetahuan tentang dunia perniagaan
- Membina portfolio pelaburan yang beragam dan seimbang
- Menyokong syarikat-syarikat yang korang suka atau percaya

## Bagaimana nak beli saham?

Ok, sekarang korang dah tahu apa dan kenapa nak beli saham, gua nak ajar korang macam mana nak beli saham pulak. Ada beberapa langkah yang korang kena ikut:

1. Buka akaun CDS dan akaun broker: Akaun CDS ialah akaun yang rekod semua transaksi saham korang di Bursa Malaysia. Akaun broker ialah akaun yang korang guna untuk beli dan jual saham melalui broker atau ejen saham. Broker ni macam orang tengah la, dia tolong korang uruskan semua hal-hal berkaitan saham. Korang boleh buka akaun CDS dan akaun broker dengan bank-bank atau syarikat-syarikat broker yang ada kat Malaysia ni.
2. Top up modal: Lepas dah buka akaun CDS dan akaun broker, korang kena masukkan duit dalam akaun broker tu. Duit ni la yang korang guna untuk beli saham nanti. Gua cadangkan korang guna duit lebih je, jangan guna duit yang korang perlukan untuk hidup atau bayar hutang. Sebab saham ni ada risiko, kalau rugi nanti susah pulak.
3. Pilih saham: Ni part yang paling penting dan paling susah. Korang kena buat research dan analisis pasal saham-saham yang korang nak beli. Ada banyak faktor yang korang kena tengok, macam prestasi kewangan syarikat, prospek masa depan, industri, kompetitor, isu-isu semasa dan sebagainya. Gua tak boleh ajar semua kat sini, sebab ni ilmu yang luas dan dalam. Tapi gua boleh bagi korang beberapa tips:

- Beli saham yang korang faham bisnesnya
- Beli saham yang ada potensi untuk berkembang
- Beli saham yang ada dividen yang konsisten
- Beli saham yang ada margin of safety atau diskaun
- Beli saham yang ada moat atau kelebihan berbanding pesaing

4. Letak order: Bila korang dah pilih saham yang korang nak beli, korang boleh letak order melalui akaun broker korang. Order ni macam arahan yang korang bagi kat broker untuk beli atau jual saham tu. Ada beberapa jenis order yang korang boleh guna, macam market order, limit order, stop order dan lain-lain. Gua tak boleh explain semua kat sini, sebab ni teknikal sangat. Tapi gua boleh bagi korang satu contoh:

- Korang nak beli saham A dengan harga RM1 sekeping
- Korang letak limit order dengan harga RM1 dan kuantiti 1000 keping
- Broker akan cari penjual yang nak jual saham A dengan harga RM1 atau kurang
- Bila jumpa, broker akan beli saham A tu untuk korang dengan harga RM1 atau kurang
- Korang akan dapat 1000 keping saham A dalam akaun CDS korang

5. Monitor dan jual: Lepas dah beli saham, korang kena monitor prestasi saham tu dari masa ke semasa. Korang kena alert dengan apa-apa berita atau perubahan yang berkaitan dengan syarikat atau industri tu. Kalau ada peluang untuk jual dengan untung, jual la. Kalau tak ada, simpan je dulu. Kalau rugi, jangan panik, fikir baik-baik sebelum buat apa-apa keputusan.

## Penutup

Ok, itu je la yang gua nak share dengan korang pasal saham. Harap-harap korang dapat manfaat dari artikel ni. Kalau ada apa-apa soalan atau komen, boleh tinggalkan kat ruangan bawah ni. Gua akan cuba jawab secepat mungkin.

Jangan lupa follow blog gua, [Berita Viral Hari Ini Today], untuk dapatkan lebih banyak info dan tips pasal pelaburan dan kewangan peribadi. Gua Din, signing off. Peace out!





Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama