# Sejarah Tentera: Dari Zaman Keris Hingga Zaman Hacker



Tentera adalah kumpulan orang yang berjuang untuk mempertahankan tanah air, agama dan raja. Tentera juga adalah simbol kekuatan, keberanian dan kehormatan. Tentera telah wujud sejak zaman purba, dan telah mengalami banyak perubahan seiring dengan perkembangan zaman. Dalam artikel ini, saya akan menceritakan sejarah tentera dari zaman keris hingga zaman hacker.

## Zaman Keris
Zaman keris adalah zaman di mana tentera menggunakan senjata tajam seperti keris, pedang, tombak dan lembing untuk berperang. Zaman ini berlangsung dari abad ke-7 hingga abad ke-16 Masehi. Tentera zaman ini biasanya terdiri daripada orang Melayu, Jawa, Bugis, Minangkabau, Aceh dan lain-lain. Mereka berperang untuk mempertahankan kerajaan-kerajaan Melayu seperti Srivijaya,Melaka, Mahapahit, Aceh dan Johor. Mereka juga berperang untuk menentang penjajah asing seperti Portugis, Spanyol, Belanda dan Inggeris.

Perumpamaan Melayu: Bagai aur dengan tebing.

Pantun Melayu: Keris berkilat di tangan pahlawan, / Pedang berkilau di tangan pendekar. / Berani berperang demi tanah air, / Jangan takut mati demi agama dan raja.

Bidalan basa Melayu lama: Siapa berani berperang, dialah pahlawan. Siapa takut berperang, dialah pengecut.

Pepatah Melayu: Berani kerana benar, takut kerana salah.

## Zaman Senapang
Zaman senapang adalah zaman di mana tentera menggunakan senjata api seperti senapang, meriam, pistol dan bedil untuk berperang. Zaman ini berlangsung dari abad ke-17 hingga abad ke-19 Masehi. Tentera zaman ini biasanya terdiri daripada orang Melayu, Banjar, Bugis, Minangkabau, Aceh, Siam, Burma dan lain-lain. Mereka berperang untuk mempertahankan kerajaan-kerajaan Melayu seperti Johor, Perak, Kedah, Selangor, Pahang dan Negeri Sembilan. Mereka juga berperang untuk menentang penjajah asing seperti Belanda, Inggeris, Perancis dan Jepun.

Perumpamaan Melayu: Bagai api dengan jerami.

Pantun Melayu: Senapang berbunyi di medan perang, / Meriam menggelegar di benteng pertahanan. / Rela berkorban demi tanah air, / Jangan gentar hadapi musuh yang ganas.

Bidalan basa Melayu lama: Siapa berani menembak, dialah pendekar. Siapa takut menembak, dialah penakut.

Pepatah Melayu: Berani mati, jangan mati berani.

## Zaman Pesawat
Zaman pesawat adalah zaman di mana tentera menggunakan pesawat terbang seperti kapal terbang, helikopter, jet dan roket untuk berperang. Zaman ini berlangsung dari abad ke-20 hingga abad ke-21 Masehi. Tentera zaman ini biasanya terdiri daripada orang Melayu, Indonesia, Singapura, Malaysia, Brunei, Filipina, Thailand dan lain-lain. Mereka berperang untuk mempertahankan negara-negara merdeka seperti Indonesia, Malaysia, Singapura, Brunei, Filipina dan Thailand. Mereka juga berperang untuk menentang penjajah asing seperti Jepun, Komunis, Israel dan Amerika.

Perumpamaan Melayu: Bagai langit dengan bumi.

Pantun Melayu: Pesawat melintas di angkasa raya, / Helikopter melayang di udara. / Berjuang untuk kemerdekaan tanah air, / Jangan lupa doa kepada Tuhan yang maha.

Bidalan basa Melayu lama: Siapa berani terbang, dialah penerbang. Siapa takut terbang, dialah pengecut.

Pepatah Melayu: Berani kerana tujuan, takut kerana dosa.

## Zaman Hacker
Zaman hacker adalah zaman di mana tentera menggunakan komputer, internet, virus dan kod untuk berperang. Zaman ini berlangsung dari abad ke-21 hingga kini. Tentera zaman ini biasanya terdiri daripada orang Melayu, Indonesia, Malaysia, Singapura, Brunei, Filipina, Thailand dan lain-lain. Mereka berperang untuk mempertahankan kedaulatan siber negara-negara mereka. Mereka juga berperang untuk menentang penyerang siber asing seperti China, Rusia, Korea Utara dan Iran.

Perumpamaan Melayu: Bagai kucing dengan tikus.

Pantun Melayu: Komputer berbunyi di bilik hacker, / Internet berkelip di layar monitor. / Berusaha untuk melindungi tanah air, / Jangan mudah tertipu oleh musuh yang licik.

Bidalan basa Melayu lama: Siapa berani hacker, dialah hacker. Siapa takut hacker, dialah mangsa.

Pepatah Melayu: Berani kerana ilmu, takut kerana bodoh.

Sekian artikel blog yang saya cipta untuk anda. Saya harap anda terhibur dan mendapat ilmu yang berguna. Terima kasih kerana membaca. 😊


Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama