Cara Entry Forex Guna Chart dan Stocastic Yang Power Giler


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Hari ni aku nak ajar korang cara entry forex guna chart dan stocastic yang power giler. Kalau korang ikut cara ni, insyaAllah korang boleh jana duit macam boss. Jangan risau, aku bukan nak tipu korang macam scammer kat luar sana. Aku nak share ilmu yang aku dah praktikkan sendiri dan berjaya.

Apa itu chart dan stocastic? Chart adalah graf yang menunjukkan pergerakan harga pasangan mata wang dalam tempoh masa tertentu. Stocastic adalah salah satu indikator teknikal yang boleh membantu kita mengenal pasti trend, momentum, dan titik masuk dan keluar yang sesuai. Stocastic ada dua garis, iaitu garis %K dan garis %D. Garis %K adalah garis cepat, manakala garis %D adalah garis perlahan.

Cara entry forex guna chart dan stocastic adalah seperti berikut:

1. Pilih pasangan mata wang yang korang nak trade. Contohnya, EUR/USD, GBP/USD, USD/JPY, atau apa-apa yang korang suka.
2. Pilih tempoh masa yang korang nak trade. Contohnya, 15 minit, 1 jam, 4 jam, atau harian.
3. Lihat chart dan cari trend yang kuat. Trend boleh dikenal pasti dengan menggunakan garisan trend, moving average, atau candlestick pattern.
4. Lihat stocastic dan tunggu sehingga garis %K dan garis %D bersilang di zon overbought atau oversold. Zon overbought adalah di atas 80, manakala zon oversold adalah di bawah 20.
5. Entry buy jika trend adalah uptrend dan stocastic bersilang naik di zon oversold. Entry sell jika trend adalah downtrend dan stocastic bersilang turun di zon overbought.
6. Letak stop loss di bawah swing low untuk buy atau di atas swing high untuk sell. Letak take profit mengikut risk to reward ratio yang korang selesa.
7. Monitor trade korang dan jangan lupa untuk lock profit atau cut loss jika perlu.

Ini adalah contoh trade yang aku buat guna cara ni:

!contoh trade

Dari gambar ni, korang boleh nampak aku entry buy EUR/USD pada harga 1.1850 bila stocastic bersilang naik di zon oversold dalam trend uptrend. Aku letak stop loss pada harga 1.1820 dan take profit pada harga 1.1900. Trade ni berjaya dan aku dapat profit 50 pip.

Mudah kan cara ni? Kalau korang nak belajar lebih lanjut pasal forex, boleh follow blog aku atau join group telegram aku. Aku akan share lebih banyak tips dan teknik yang boleh bantu korang jadi trader yang berjaya.

Sekian, terima kasih.

Penutup: Jangan lupa doa sebelum trade, sebab rezeki tu datang dari Allah. Jangan tamak atau marah kalau rugi, sebab itu semua ujian dari Allah. Jangan lupa bersyukur kalau untung, sebab itu semua nikmat dari Allah. Semoga Allah permudahkan urusan kita semua dalam dunia dan akhirat. Amin.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama