Fed Harker Cakap Apa? Jangan Main-Main Dengan Bunga Bank!

Hai, korang! Aku nak cerita sikit pasal fed harker speech yang baru-baru ni. Korang tahu tak siapa fed harker ni? Dia ni presiden bank pusat Philadelphia, salah satu dari 12 bank pusat yang ada kat Amerika Syarikat. Dia ni salah seorang yang berkuasa dalam menentukan kadar faedah atau bunga bank kat sana.

Kenapa kita kisah pasal bunga bank kat Amerika? Sebab bunga bank kat sana boleh mempengaruhi ekonomi dunia, termasuklah Malaysia. Kalau bunga bank kat sana naik, maknanya duit Amerika akan lebih mahal dan kuat. Kalau duit Amerika kuat, maknanya duit kita akan lebih murah dan lemah. Kalau duit kita lemah, maknanya barang-barang import dari luar negara akan lebih mahal. Kalau barang import mahal, maknanya inflasi akan naik. Kalau inflasi naik, maknanya kos sara hidup kita akan naik. Faham tak?

Jadi, apa yang fed harker cakap dalam speech dia? Dia cakap dia rasa bank pusat Amerika tak perlu naikkan bunga bank lagi tahun ni, sebab inflasi kat sana masih rendah. Dia cakap dia nak tunggu data ekonomi yang lebih kukuh sebelum buat keputusan. Dia cakap dia nak pastikan ekonomi Amerika boleh mendarat dengan lembut, bukan terhempas.

Apa maksudnya mendarat dengan lembut? Maksudnya ekonomi Amerika boleh tumbuh dengan stabil dan sihat, tanpa terlalu panas atau sejuk. Kalau ekonomi terlalu panas, maknanya inflasi akan melambung dan bunga bank kena naik cepat-cepat untuk sejukkan. Kalau ekonomi terlalu sejuk, maknanya pertumbuhan akan merosot dan bunga bank kena turun cepat-cepat untuk panaskan.

Jadi, fed harker ni nak cari titik tengah yang sesuai untuk ekonomi Amerika. Dia tak nak terlalu cepat atau lambat dalam menyesuaikan bunga bank. Dia nak bersabar dan berhati-hati.

Apa kesan speech fed harker ni kepada kita? Kesan positifnya ialah kita boleh bernafas lega sikit, sebab bunga bank kat Amerika takkan naik dalam masa terdekat. Kesan negatifnya ialah kita kena bersedia untuk apa-apa kemungkinan yang boleh berlaku, sebab data ekonomi Amerika boleh berubah-ubah.

Jadi, apa yang kita boleh buat? Kita boleh ikut nasihat pepatah Melayu: "Sediakan payung sebelum hujan". Kita kena bijak menguruskan kewangan kita, jangan berhutang lebih dari kemampuan kita, jangan belanja lebih dari pendapatan kita, jangan simpan duit dalam satu bakul saja.

Kita kena ingat bidalan Melayu lama: "Biar mati anak, jangan mati adat". Kita kena hormati adat dan budaya kita, jangan terikut-ikut dengan gaya hidup orang barat yang boros dan bermewah-mewah. Kita kena hidup bersederhana dan bersyukur dengan apa yang ada.

Kita kena fikir perumpamaan Melayu: "Bagai aur dengan tebing". Kita kena bekerjasama dengan rakyat dunia yang lain, jangan bergaduh atau bermusuhan. Kita kena bersikap terbuka dan bertoleransi dengan perbezaan pendapat dan kepercayaan.

Dan akhir sekali, kita kena ingat pantun Melayu: 

Fed harker cakap pasal bunga,
Kita dengar jangan buat dungu.
Bunga bank boleh naik turun,
Kita kena bijak dan cermat urus duit.

Itulah sedikit kandungan blog yang aku cipta untuk korang. Semoga korang suka dan dapat manfaat daripadanya. Kalau korang ada komen atau cadangan, sila tinggalkan di ruangan bawah. Kalau korang nak baca lagi kandungan blog yang gangster macam ni, sila subscribe dan share dengan kawan-kawan. Terima kasih dan jumpa lagi!

Label dan kata kunci: ekonomi, bunga bank, fed harker speech, bahasa Malaysia pasar, simpulan bahasa, perumpamaan, pantun, bidalan, pepatah.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama