Keltner Channel: Cara Menggunakan Saluran Harga Paling Power

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog saya yang handsome dan gorgeous. Hari ni saya nak share dengan korang pasal satu teknik analisis teknikal yang boleh buat korang jadi pedagang yang lebih hebat dan berjaya. Teknik ni namanya keltner channel, atau dalam bahasa Melayu kita panggil saluran harga.

Apa tu keltner channel? Keltner channel ni sebenarnya macam tali pinggang yang melingkari perut kita. Tapi bukan tali pinggang biasa, ni tali pinggang yang boleh berubah-ubah saiz mengikut keadaan perut kita. Kalau perut kita besar, tali pinggang pun kembang. Kalau perut kita kecil, tali pinggang pun kecut. Macam tu jugak dengan keltner channel ni. Dia ikut saiz harga saham atau mata wang yang kita trade.

Keltner channel ni ada tiga garisan: satu garisan tengah, satu garisan atas, dan satu garisan bawah. Garisan tengah ni sebenarnya ialah purata bergerak eksponen (EMA) daripada harga. EMA ni macam rakan karib kita yang sentiasa setia bersama kita dalam susah dan senang. Dia ikut kita kemana saja kita pergi, tapi dia takkan tinggalkan kita. Macam tu jugak dengan EMA ni. Dia ikut harga kemana saja harga pergi, tapi dia takkan jauh sangat daripada harga.

Garisan atas dan bawah pulak ialah dua kali ganda daripada julat benar purata (ATR) di atas dan di bawah EMA. ATR ni macam ukuran getaran harga. Kalau harga bergerak banyak, ATR pun tinggi. Kalau harga bergerak sikit, ATR pun rendah. Macam tu jugak dengan garisan atas dan bawah ni. Kalau harga bergerak banyak, garisan atas dan bawah pun jauh daripada EMA. Kalau harga bergerak sikit, garisan atas dan bawah pun dekat dengan EMA.

Jadi, apa guna keltner channel ni? Keltner channel ni boleh membantu kita untuk mengenal pasti trend harga, sama ada naik atau turun atau mendatar. Kita boleh guna pepatah Melayu yang mengatakan "ikut resmi padi, makin berisi makin tunduk". Macam tu jugak dengan keltner channel ni. Kalau harga makin naik, dia akan makin dekat dengan garisan atas keltner channel. Kalau harga makin turun, dia akan makin dekat dengan garisan bawah keltner channel.

Selain itu, keltner channel ni juga boleh membantu kita untuk mengenal pasti keadaan terlebih beli atau terlebih jual harga. Kita boleh guna perumpamaan Melayu yang mengatakan "melentur buluh biarlah dari rebungnya". Macam tu jugak dengan keltner channel ni. Kalau harga melintasi garisan atas keltner channel, maknanya harga terlebih beli dan mungkin akan berbalik arah ke bawah. Kalau harga melintasi garisan bawah keltner channel, maknanya harga terlebih jual dan mungkin akan berbalik arah ke atas.

Akhir sekali, keltner channel ni juga boleh membantu kita untuk mengesan pecah yang boleh menandakan permulaan trend baru. Kita boleh guna simpulan bahasa Melayu yang mengatakan "berani kerana benar". Macam tu jugak dengan keltner channel ni. Kalau harga pecah garisan atas atau bawah keltner channel dengan kuat dan berterusan, maknanya harga berani kerana benar dan mungkin akan meneruskan arahnya.

Itulah sedikit sebanyak pasal keltner channel yang saya nak kongsikan dengan korang. Harap-harap korang dapat manfaat daripada blog ni dan boleh guna keltner channel dalam trading korang. Kalau ada apa-apa soalan atau komen, jangan malu-malu untuk tinggalkan di ruangan komen di bawah. Saya akan cuba jawab sebaik mungkin. Sekian, terima kasih.

Label dan kata kunci: keltner channel, saluran harga, analisis teknikal, trading, saham, mata wang, EMA, ATR, trend, pecah, terlebih beli, terlebih jual

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama