Penterjemah Terkutuk


Aku seorang penterjemah yang bekerja di sebuah syarikat terkenal. Aku bertanggungjawab untuk menterjemah teks dari bahasa Inggeris ke bahasa Melayu. Aku suka kerja aku sebab aku boleh belajar banyak perkara baru dan menambah ilmu aku.

Tapi, ada satu hari yang aku takkan lupa sampai bila-bila. Hari itu, aku dapat satu tugasan yang pelik. Aku kena menterjemah satu dokumen yang berjudul "Rahsia Ilmu Hitam". Dokumen itu penuh dengan simbol-simbol aneh dan ayat-ayat yang tak masuk akal. Aku rasa macam ada sesuatu yang tak kena dengan dokumen itu.

Aku cuba untuk menterjemah dokumen itu sebaik mungkin, tapi aku rasa macam ada sesuatu yang mengganggu aku. Aku rasa macam ada mata yang memerhati aku dari belakang. Aku rasa macam ada suara yang berbisik di telinga aku. Aku rasa macam ada tangan yang meraba-raba badan aku.

Aku cuba untuk abaikan perasaan itu, tapi semakin lama semakin kuat. Aku rasa macam nak gila. Aku rasa macam nak lari dari tempat kerja aku. Tapi, aku tak boleh buat apa-apa sebab aku kena siapkan tugasan aku.

Aku teruskan menterjemah dokumen itu, tapi aku tak sedar yang aku dah tersalah menterjemah beberapa perkataan. Aku tak sedar yang aku dah mengucapkan beberapa mantra yang terkandung dalam dokumen itu. Aku tak sedar yang aku dah membuka pintu ke alam ghaib.

Bila aku siapkan tugasan aku, aku rasa lega. Aku hantar dokumen itu kepada bos aku dan bersiap-siap untuk balik rumah. Tapi, bila aku nak keluar dari pejabat, aku terkejut dengan apa yang aku lihat.

Di depan pintu pejabat, ada sekumpulan orang yang berpakaian hitam dan berwajah seram. Mereka semua memegang pisau dan parang di tangan mereka. Mereka semua menatap aku dengan pandangan yang menakutkan.

Aku terdiam di tempat. Aku tak tahu siapa mereka dan apa yang mereka nak. Tiba-tiba, salah seorang daripada mereka berkata dengan suara garau:

"Kau adalah penterjemah yang kami cari. Kau telah menterjemah dokumen kami yang mengandungi rahsia ilmu hitam kami. Kau telah melanggar perjanjian kami dengan syarikat kau. Kau telah membocorkan rahsia kami kepada orang lain. Kau harus mati!"

Aku terkejut dengan kata-kata dia. Aku tak faham apa yang dia cakap. Aku tak tahu apa-apa tentang perjanjian atau ilmu hitam. Aku cuma buat kerja aku sebagai penterjemah.

Aku cuba untuk menjelaskan kepada mereka, tapi mereka tak dengar apa-apa yang aku kata. Mereka semua serbu ke arah aku dengan senjata mereka. Aku cuba untuk lari, tapi mereka lebih pantas daripada aku.

Aku meronta-ronta untuk melepaskan diri, tapi mereka lebih kuat daripada aku. Mereka semua menikam-nikam tubuh aku dengan pisau dan parang mereka. Darah mengalir dari luka-luka aku.

Aku menjerit-jerit kesakitan, tapi tiada siapa yang datang menolong aku. Aku merayu-rayu agar mereka berhenti, tapi mereka tak peduli dengan rayuan aku. Mereka semua tersenyum-senyum puas melihat aku menderita.

Aku merasakan nyawa aku semakin lemah. Aku merasakan mata aku semakin gelap. Aku merasakan hidup aku semakin tamat.

Aku mati dengan cara yang paling ngeri. Aku mati dengan cara yang paling kejam. Aku mati dengan cara yang paling terkutuk.

Aku adalah penterjemah terkutuk.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama