Ajaran Sesat Hukum Karma


Aku ni bukanlah orang yang suka mengikut ajaran sesat. Tapi bila aku dengar ada satu kumpulan yang mengaku boleh menghapuskan dosa-dosa aku dengan cara mudah, aku terus tertarik. Aku pun pergi lah ke rumah sewa di Batu, tempat diorang buat pertemuan setiap minggu.

Bila aku sampai, aku terkejut tengok ramai orang yang datang. Ada yang tua, ada yang muda, ada yang kaya, ada yang miskin. Semua macam-macam jenis orang. Aku pun masuk lah ke dalam bilik yang penuh dengan lilin dan bau dupa. Di tengah-tengah bilik, ada seorang lelaki yang berpakaian putih dan bersorban. Dia ni lah ketua kumpulan ajaran sesat tu. Nama dia Ustaz Zul.

Ustaz Zul ni memang pandai bercakap. Dia cakap yang dia ada ilmu yang boleh membantu kita semua untuk mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat. Dia cakap yang dia boleh baca hukum karma kita, dan boleh ubah nasib kita dengan kuasa Allah. Dia cakap yang kita kena ikut semua arahan dia, dan jangan tanya apa-apa. Dia cakap yang kita kena percaya pada dia, dan jangan ragu-ragu. Dia cakap yang kita kena beri sumbangan kepada dia, dan jangan kedekut.

Aku pun terpengaruh lah dengan kata-kata dia. Aku rasa dia ni memang betul-betul ada ilmu. Aku pun ikut lah semua arahan dia. Aku beri dia duit, aku beri dia barang-barang, aku beri dia apa saja yang dia minta. Aku rasa aku dah buat baik, dan aku dah dapat balasan yang baik.

Tapi aku silap. Aku silap besar.

Suatu hari, Ustaz Zul cakap yang dia nak buat satu upacara khas untuk kita semua. Dia cakap yang dia nak bawa kita ke satu tempat rahsia, yang dia kata ada kuasa mistik yang kuat. Dia cakap yang kita kena pakai baju putih, dan bawa pisau. Aku pun ikut lah, tanpa tahu apa yang dia nak buat.

Bila kita sampai di tempat tu, aku terkejut tengok tempat tu adalah sebuah kubur. Bukan kubur biasa, tapi kubur yang dah lama tak digunakan. Kubur yang dah penuh dengan rumput dan pokok. Kubur yang dah gelap dan sunyi. Aku rasa tak sedap hati, tapi aku tak berani nak cakap apa-apa.

Ustaz Zul suruh kita semua berbaris di sekeliling kubur. Dia suruh kita semua pegang pisau. Dia suruh kita semua bersiap sedia. Aku tak faham apa yang dia nak buat, tapi aku takut nak tanya. Aku rasa ada sesuatu yang tak kena, tapi aku takut nak lari.

Tiba-tiba, Ustaz Zul terpekik. Dia cakap yang dia dah nampak hukum karma kita semua. Dia cakap yang kita semua kena bayar balik dosa-dosa kita. Dia cakap yang kita semua kena bunuh diri. Dia cakap yang itu lah cara untuk kita bersihkan diri kita. Dia cakap yang itu lah cara untuk kita mencapai syurga.

Aku terkejut. Aku tak percaya. Aku tak nak. Aku nak hidup. Aku nak lari.

Tapi sebelum aku sempat buat apa-apa, aku rasa ada sesuatu yang menusuk dada aku. Aku tengok ke bawah, aku nampak pisau yang berdarah. Aku tengok ke sebelah, aku nampak orang yang pegang pisau tu. Orang tu adalah Ustaz Zul.

Dia senyum. Dia cakap yang dia dah tolong aku. Dia cakap yang dia dah selesaikan masalah aku. Dia cakap yang dia dah selamatkan aku.

Aku tak faham. Aku tak rasa. Aku tak nyawa.

Aku mati.

Aku mati kerana ajaran sesat.

Aku mati kerana hukum karma.

Label dan kata kunci: cerita seram, ajaran sesat, hukum karma, loghat utara, simpulan bahasa, perumpamaan, pantun, bidalan, pepatah
```

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama