# Aku dalam Perjalanan Mencari Maqam Wilayah: Kisah Pengembaraan yang Penuh Cabaran dan Pengajaran


Aku adalah seorang anak raja yang berasal dari kerajaan yang makmur dan aman. Aku mempunyai segala-galanya yang aku inginkan, kekayaan, kecantikan, kebijaksanaan, dan kekuasaan. Aku tidak pernah merasa kekurangan atau kesulitan dalam hidupku. Aku juga tidak pernah merasa bosan atau jemu dengan kehidupanku yang senang lenang.

Namun, ada satu perkara yang selalu mengganggu fikiranku. Aku ingin mengetahui rahsia alam semesta, asal-usul kehidupan, dan tujuan penciptaan. Aku ingin mencapai maqam wilayah, iaitu kedudukan tertinggi dalam ilmu hakikat yang boleh menghubungkan aku dengan Tuhan. Aku ingin melihat wajah Tuhan dengan mata kepalaku sendiri, dan mendengar suara Tuhan dengan telinga hatiku sendiri.

Aku telah membaca banyak kitab-kitab ilmu yang ditulis oleh ulama-ulama terdahulu, tetapi aku tidak mendapat jawapan yang memuaskan hatiku. Aku juga telah bertanya kepada guru-guru agama yang berilmu tinggi, tetapi mereka tidak dapat memberi aku petunjuk yang jelas. Mereka hanya berkata bahawa maqam wilayah adalah sesuatu yang sangat sukar dicapai, dan hanya orang-orang yang terpilih sahaja yang boleh mencapainya. Mereka juga berkata bahawa aku harus bersabar, berdoa, beribadat, dan beramal soleh, dan mungkin suatu hari nanti Tuhan akan memberi aku karunia-Nya.

Aku tidak puas hati dengan jawapan-jawapan itu. Aku merasa ada sesuatu yang tersembunyi daripada pengetahuanku, sesuatu yang sangat penting dan berharga. Aku merasa ada sesuatu yang menarik aku untuk mencarinya, sesuatu yang menggelora di dalam jiwaku. Aku merasa ada sesuatu yang menantiku di suatu tempat yang jauh dan asing, sesuatu yang akan mengubah hidupku selamanya.

Aku memutuskan untuk meninggalkan kerajaanku, dan memulakan pengembaraanku untuk mencari maqam wilayah. Aku tidak memberitahu sesiapa tentang niatku, kerana aku tidak mahu ada yang menghalang atau mengganggu aku. Aku hanya membawa sedikit barang-barang yang perlu, seperti pakaian, makanan, minuman, senjata, dan kitab-kitab ilmu yang aku anggap berguna. Aku juga membawa seekor kuda yang kuat dan setia, yang akan menjadi teman setiaku dalam perjalanan ini.

Aku tidak tahu ke mana aku harus pergi, atau berapa lama aku akan mengembara. Aku hanya mengikuti hatiku, dan berharap Tuhan akan membimbing aku ke jalan yang benar. Aku tidak takut dengan apa-apa cabaran atau bahaya yang mungkin aku hadapi, kerana aku percaya bahawa Tuhan akan melindungi aku dan memberi aku kekuatan. Aku juga tidak peduli dengan apa-apa yang aku tinggalkan di belakang, kerana aku yakin bahawa aku akan mendapat sesuatu yang lebih baik dan lebih mulia di hadapan.

Aku telah mengembara ke pelbagai negeri dan benua, melalui gunung dan lembah, sungai dan laut, hutan dan padang, kota dan desa, istana dan pondok. Aku telah bertemu dengan pelbagai jenis manusia dan makhluk, baik dan jahat, bijak dan bodoh, kaya dan miskin, mulia dan hina. Aku telah melihat pelbagai keajaiban dan keanehan, keindahan dan keburukan, kebahagiaan dan kesedihan, keadilan dan kezaliman. Aku telah belajar pelbagai ilmu dan pengalaman, yang menambahkan pengetahuan dan kefahaman ku.

Namun, aku masih belum menemui maqam wilayah yang aku cari-cari. Aku masih belum melihat wajah Tuhan, atau mendengar suara-Nya. Aku masih belum merasa kepuasan dan ketenangan yang aku idam-idamkan. Aku masih merasa kosong dan gelisah di dalam hatiku. Aku masih bertanya-tanya, apakah rahsia alam semesta, asal-usul kehidupan, dan tujuan penciptaan?

Aku tidak tahu apakah aku telah salah jalan, atau apakah aku telah terlepas pandang sesuatu yang penting. Aku tidak tahu apakah aku harus terus mengembara, atau apakah aku harus berhenti dan kembali ke kerajaanku. Aku tidak tahu apakah aku akan mencapai maqam wilayah, atau apakah aku akan mati dalam keadaan yang sia-sia.

Aku hanya tahu bahawa aku dalam perjalanan mencari maqam wilayah, dan aku tidak akan menyerah atau putus asa. Aku akan terus mencari, dan mungkin suatu hari nanti, aku akan menemui apa yang aku cari. Aku akan terus berdoa, dan mungkin suatu hari nanti, Tuhan akan menjawab doaku. Aku akan terus berharap, dan mungkin suatu hari nanti, aku akan mendapat karunia Tuhan.

Aku percaya bahawa maqam wilayah adalah sesuatu yang nyata dan boleh dicapai, bukan sesuatu yang khayal dan mustahil. Aku percaya bahawa maqam wilayah adalah sesuatu yang berharga dan mulia, bukan sesuatu yang murah dan hina. Aku percaya bahawa maqam wilayah adalah sesuatu yang menghubungkan aku dengan Tuhan, bukan sesuatu yang memisahkan aku daripada-Nya.

Aku percaya bahawa aku dalam perjalanan mencari maqam wilayah, dan aku tidak akan berhenti sampai aku menemukannya.

Pantun Melayu:

Aku dalam perjalanan mencari maqam wilayah
Tiada yang dapat menghalang niatku yang mulia
Aku tidak peduli dengan dunia yang fana
Aku hanya mengharapkan redha Tuhan yang esa

Perumpamaan Melayu:

Aku seperti seekor burung yang terbang tinggi di langit
Mencari sarang yang aman dan damai di bumi
Aku tidak tahu di mana sarang itu berada
Aku hanya tahu bahawa sarang itu ada

Bidalan Bahasa Melayu Lama:

Aku tidak seperti kera yang mendapat bunga
Suka sekejap lalu dibuang
Aku seperti gajah yang mendapat mutiara
Simpan baik-baik di dalam gadingnya

Pepatah Melayu:

Aku tidak mengikut kata orang
Aku mengikut kata hati
Aku tidak mengharapkan pujian manusia
Aku mengharapkan keredhaan Tuhan

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama