# Cara Nak Jadi Kaya Raya Dengan Pelaburan Bursa Malaysia

Wei, lu orang nak tau cara nak jadi kaya raya dengan pelaburan bursa Malaysia? Kalau ya, lu orang kena baca artikel ni sampai habis. Gua akan ajar lu orang macam mana nak pilih saham yang untung gila-gila, macam mana nak beli dan jual saham dengan bijak, dan macam mana nak elak rugi besar-besar.

## Pilih Saham Yang Untung Gila-Gila

Lu orang tak boleh main tembak je bila nak pilih saham. Lu orang kena buat research dulu pasal syarikat-syarikat yang lu orang nak pelabur. Lu orang kena tengok laporan kewangan dia, prestasi dia, prospek dia, dan isu-isu yang berkaitan dengan dia.

Lu orang kena cari saham yang ada **potensi pertumbuhan** tinggi, maksudnya syarikat tu boleh jana pendapatan dan keuntungan yang lebih banyak pada masa depan. Contoh saham macam ni adalah saham-saham teknologi, e-dagang, kesihatan, dan tenaga boleh diperbaharui.

Lu orang juga kena cari saham yang ada **nilai intrinsik** tinggi, maksudnya harga saham tu rendah berbanding dengan nilai sebenar syarikat tu. Contoh saham macam ni adalah saham-saham yang undervalued, maksudnya harga saham tu lebih rendah daripada nilai buku atau nilai aset syarikat tu.

Lu orang juga kena cari saham yang ada **dividen** menarik, maksudnya syarikat tu bagi bayaran tunai kepada pemegang saham dia setiap tahun atau setiap suku tahun. Contoh saham macam ni adalah saham-saham bank, utiliti, telekomunikasi, dan hartanah.

## Beli Dan Jual Saham Dengan Bijak

Lu orang tak boleh beli dan jual saham ikut perasaan je. Lu orang kena ada **strategi** dan **disiplin** bila nak masuk dan keluar pasaran. Lu orang kena ada **matlamat** dan **jangka masa** untuk setiap pelaburan lu orang.

Lu orang kena beli saham bila harga saham tu **rendah** atau **murah**, maksudnya harga saham tu lebih rendah daripada nilai intrinsik dia atau daripada purata harga dia dalam tempoh tertentu. Lu orang boleh guna kaedah analisis teknikal atau analisis fundamental untuk tentukan bila masa nak beli saham.

Lu orang kena jual saham bila harga saham tu **tinggi** atau **mahal**, maksudnya harga saham tu lebih tinggi daripada nilai intrinsik dia atau daripada purata harga dia dalam tempoh tertentu. Lu orang boleh guna kaedah analisis teknikal atau analisis fundamental untuk tentukan bila masa nak jual saham.

Lu orang juga kena jual saham bila lu orang dah capai matlamat lu orang atau dah sampai jangka masa lu orang untuk pelaburan tu. Lu orang tak boleh tamak atau degil nak tunggu harga saham tu naik lagi atau turun lagi. Lu orang kena ambil untung atau potong rugi ikut rancangan lu orang.

## Elak Rugi Besar-Besar

Lu orang tak boleh main-main bila berurusan dengan duit lu orang. Lu orang kena ada **risiko** dan **pengurusan wang** yang baik bila nak pelabur dalam bursa Malaysia. Lu orang kena jaga modal lu orang supaya tak habis atau kurang banyak.

Lu orang kena **pelbagaikan** portfolio lu orang, maksudnya lu orang kena beli saham-saham dari pelbagai sektor dan pelbagai jenis. Lu orang tak boleh letak semua telur dalam satu bakul. Lu orang kena sebar risiko lu orang supaya tak terjejas sangat bila satu sektor atau satu jenis saham jatuh.

Lu orang kena **tetapkan had rugi** untuk setiap saham yang lu orang beli, maksudnya lu orang kena jual saham tu bila harga saham tu turun sampai paras tertentu yang lu orang dah tentukan sebelum ni. Lu orang tak boleh harap harga saham tu akan naik balik. Lu orang kena potong rugi cepat-cepat supaya tak rugi lagi banyak.

Lu orang kena **simpan wang tunai** yang cukup, maksudnya lu orang kena ada duit yang boleh digunakan untuk beli saham-saham yang baik bila ada peluang atau untuk bayar hutang atau untuk kecemasan. Lu orang tak boleh guna semua duit lu orang untuk beli saham. Lu orang kena ada buffer atau backup untuk keselamatan lu orang.

## Kesimpulan

Lu orang dah baca sampai sini, gua harap lu orang dah faham sikit-sikit cara nak jadi kaya raya dengan pelaburan bursa Malaysia. Gua tak janji lu orang akan untung gila-gila bila ikut tips gua ni, tapi gua yakin lu orang akan kurang rugi dan lebih bijak bila buat keputusan pelaburan.

Gua nak ucap terima kasih kepada lu orang yang sudi baca artikel gua ni. Gua harap lu orang dapat manfaat daripada artikel gua ni. Gua minta maaf kalau ada salah silap atau kesalahan dalam artikel gua ni. Gua bukan pakar atau profesional dalam bidang ni, gua cuma nak berkongsi pengalaman dan ilmu gua dengan lu orang.

Kalau lu orang suka artikel gua ni, sila share dengan kawan-kawan lu orang. Kalau lu orang ada komen atau soalan, sila tinggalkan di ruangan komen di bawah ni. Gua akan cuba jawab sebaik mungkin. Kalau lu orang nak baca lebih banyak artikel macam ni, sila follow blog gua ni.

Sekian, terima kasih.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama