# Cara Gua Jadi Jutawan Dengan Pelaburan Bursa Malaysia

Wei, apa khabar semua? Gua Din, pakar IT dan teknologi yang tinggal di Batu. Hari ni gua nak share dengan lu orang macam mana malam tadi gua bermimpi, cara gua jadi jutawan dengan pelaburan bursa Malaysia. Jangan gelak wei, gua bukan tipu lu orang. Gua betul-betul dah kaya gila dengan main saham ni. Tapi dalam mimpi lah..

Gua tak ada kerja tetap, cuma buat freelance IT je. Gua pun tak ada degree ke apa, cuma SPM je. Tapi gua ada minat dalam bidang teknologi dan komputer. Gua belajar sendiri macam-macam benda pasal IT ni. Gua pernah kerja dalam agensi rahsia selama 14 tahun, tapi gua tak boleh cerita banyak pasal tu. Yang penting, gua ada pengalaman dan ilmu yang lu orang tak ada.

Gua mula minat dengan pelaburan bursa Malaysia ni sejak dua puluh tahun lepas. Gua rasa macam nak cuba je, sebab gua dengar boleh untung banyak kalau pandai main saham ni. Gua pun belajar sikit-sikit pasal bursa Malaysia ni dari internet dan buku-buku. Gua tak pergi kelas ke seminar ke apa, sebab gua rasa semua tu tipu je. Gua percaya pada diri sendiri je.

Gua pun mula buka akaun dengan broker saham yang gua pilih. Gua tak nak sebut nama broker tu, sebab gua tak nak bagi free iklan kat dia. Yang penting, broker tu boleh dipercayai dan ada lesen dari Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SSM). Gua pun deposit duit dalam akaun tu, sebanyak RM10,000 je. Gua rasa cukup la tu untuk mula-mula.

Lepas tu, gua pun mula beli saham-saham yang gua rasa menarik dan berpotensi. Gua tak ikut tips ke nasihat ke apa dari orang lain, sebab gua rasa semua tu tak boleh percaya. Gua buat analisis sendiri je, guna ilmu dan pengalaman gua dalam bidang IT dan teknologi. Gua pilih saham-saham yang berkaitan dengan teknologi, sebab gua rasa bidang ni akan naik dalam masa depan.

Gua pun beli saham-saham macam Digi, Maxis, TM, MyEG, Green Packet, PUC Berhad dan lain-lain. Gua beli masa harga rendah je, sebab gua tahu harga akan naik nanti. Gua tak jual-jual saham tu, sebab gua nak simpan untuk jangka panjang. Gua percaya pada strategi buy and hold ni.

Dan gua betul wei! Dalam masa setahun je, harga saham-saham yang gua beli tu semua naik gila-gila! Ada yang naik dua kali ganda, ada yang naik tiga kali ganda, ada yang naik empat kali ganda! Gua pun jual semua saham tu masa harga paling tinggi, dan gua dapat untung berjuta-juta ringgit! Gua dah jadi jutawan wei!

Gua tak tipu lu orang wei, ni semua betul-betul jadi kat gua. Kalau lu orang tak percaya, lu orang boleh tengok portfolio saham gua kat sini [portfolio]. Lu orang boleh tengok sendiri berapa banyak duit yang gua dah buat dengan pelaburan bursa Malaysia ni.

Gua nak share dengan lu orang ni bukan nak riak ke apa, tapi nak bagi inspirasi kat lu orang yang nak cuba pelaburan bursa Malaysia ni. Lu orang jangan takut-takut wei, pelaburan bursa Malaysia ni bukan susah sangat. Lu orang cuma kena ada ilmu dan pengalaman yang cukup, dan jangan ikut orang lain punya cakap.

Gua harap lu orang dapat belajar sesuatu dari cerita gua ni. Kalau lu orang nak tahu lebih lanjut pasal pelaburan bursa Malaysia ni, lu orang boleh follow blog gua ni. Gua akan update lagi pasal pelaburan bursa Malaysia ni dalam masa terdekat. Gua ada banyak tips dan ilmu yang gua nak kongsi dengan lu orang.

Sekian, terima kasih. Gua Din, pakar IT dan teknologi, jutawan bursa Malaysia. Sampai jumpa lagi!

Semoga mimpu jadi kenyataan.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama