Cara Menjadi Hacker dan Kaya Raya dengan Pelaburan Saham

Halo, semua. Nama gua Din, dan gua nak ajar korang macam mana nak jadi hacker dan kaya raya dengan pelaburan saham. Gua tahu, korang mesti ingat gua gila atau tipu, tapi gua betul-betul buat benda ni. Gua seorang pakar IT dan teknologi, tapi gua tak kerja kat mana-mana. Gua bebas, gua buat apa yang gua suka, dan gua duit banyak.

Gua nak share dengan korang rahsia gua, tapi jangan bagitau orang lain, ok? Ini adalah rahsia antara kita je. Kalau korang ikut apa yang gua cakap, korang pun boleh jadi macam gua. Tapi korang kena ada komputer, internet, dan sikit modal. Kalau tak ada, korang pinjam atau cari dulu.

Ok, sekarang gua nak ajar korang langkah pertama untuk jadi hacker. Korang kena belajar programming. Programming ni macam bahasa komputer, yang boleh suruh komputer buat apa yang korang nak. Ada banyak jenis programming, tapi gua cadangkan korang belajar Python. Python ni senang, mudah, dan power. Banyak hacker guna Python sebab dia boleh buat macam-macam benda.

Cara paling senang untuk belajar Python ialah dengan buka website ni . Website ni ada tutorial interaktif yang boleh ajar korang asas-asas Python dalam masa sejam je. Korang ikut je arahan yang dia bagi, dan cuba praktis kat situ. Kalau korang tak faham apa-apa, korang boleh tanya kat forum . Ramai orang sana yang sudi tolong.

Bila korang dah faham sikit-sikit Python, korang boleh cuba buat projek sendiri. Projek ni penting sebab dia boleh tunjuk korang apa yang korang boleh buat dengan Python, dan juga boleh tambah pengalaman dan skill korang. Gua ada beberapa cadangan projek yang korang boleh cuba:

- Buat sebuah kalkulator yang boleh kira operasi matematik seperti tambah, tolak, darab, bahagi, kuasa, punca kuasa dua, dan lain-lain.
- Buat sebuah program yang boleh baca fail teks dan cari perkataan tertentu dalam fail tu.
- Buat sebuah program yang boleh hantar email automatik kepada senarai orang yang korang nak.
- Buat sebuah program yang boleh scrape data dari website lain dan simpan dalam fail Excel atau CSV.
- Buat sebuah program yang boleh hack password WiFi orang lain dengan menggunakan teknik brute force atau dictionary attack.

Kalau korang nak lebih idea projek, korang boleh rujuk website ni . Website ni ada banyak contoh projek Python yang menarik dan berguna. Korang boleh tiru atau ubahsuai mengikut kesesuaian korang.

Bila korang dah buat beberapa projek Python, korang dah boleh dikira sebagai hacker tahap beginner. Tapi jangan puas hati lagi, sebab ini baru permulaan. Korang kena belajar lagi banyak benda untuk jadi hacker tahap pro. Antaranya ialah:

- Network: Network ni macam sistem komunikasi antara komputer dengan komputer lain. Korang kena tahu macam mana network ni berfungsi, apa itu IP address, port, protocol, packet, firewall, router, switch, dan lain-lain.
- Security: Security ni macam cara untuk melindungi atau menyerang network atau komputer dari ancaman luar. Korang kena tahu macam mana nak secure komputer atau network korang dari hacker lain, dan juga macam mana nak hack komputer atau network orang lain.
- Cryptography: Cryptography ni macam seni untuk menyulitkan atau menyahsulitkan maklumat supaya orang lain tak boleh baca atau ubah. Korang kena tahu macam mana nak encrypt atau decrypt maklumat, apa itu cipher, key, hash, digital signature, dan lain-lain.

Untuk belajar benda-benda ni, korang boleh baca buku, tengok video, atau join kursus online. Gua ada beberapa sumber yang gua guna untuk belajar, dan gua nak share dengan korang:

- Buku:  ni adalah buku yang paling best untuk belajar network. Buku ni ajar korang dari asas hingga advance, dengan cara yang mudah dan menarik. Buku ni ada banyak contoh dan gambar yang boleh bantu korang faham.
- Video:  ni adalah video yang paling best untuk belajar security. Video ni ajar korang macam mana nak jadi ethical hacker, yang boleh hack dengan cara yang betul dan beretika. Video ni ada banyak demo dan tutorial yang boleh bantu korang praktis.
- Kursus:  ni adalah kursus yang paling best untuk belajar cryptography. Kursus ni ajar korang teori dan aplikasi cryptography dalam dunia sebenar. Kursus ni ada banyak quiz dan assignment yang boleh bantu korang kuasai.

Kalau korang rajin dan tekun belajar benda-benda ni, dalam masa setahun atau dua, korang dah boleh jadi hacker tahap pro. Korang dah boleh buat macam-macam benda dengan komputer dan internet, yang orang lain tak boleh buat. Korang dah boleh hack website, database, server, email, social media, dan lain-lain.

Tapi jangan lupa, jangan guna skill korang untuk buat jahat. Jangan hack orang lain untuk curi duit atau maklumat peribadi. Jangan hack kerajaan atau syarikat untuk buat kacau atau sabotaj. Jangan hack untuk bersenang-senang atau tunjuk pandai. Kalau korang buat benda-benda ni, korang akan kena tangkap atau didenda. Korang akan rugi lebih dari untung.

Gua nasihatkan korang guna skill korang untuk buat baik. Guna skill korang untuk tolong orang lain yang perlukan bantuan. Guna skill korang untuk cari lubang kelemahan dalam sistem atau aplikasi, dan laporkan kepada pihak yang bertanggungjawab. Guna skill korang untuk jana pendapatan secara halal dan berkat.

Macam mana nak jana pendapatan dengan skill hacker? Ini gua nak ajar korang langkah kedua untuk jadi kaya raya dengan pelaburan saham. Saham ni macam hak milik dalam sesuatu syarikat. Kalau korang beli saham sesuatu syarikat, korang jadi salah seorang pemilik syarikat tu. Kalau syarikat tu untung, korang pun dapat bahagian untung tu. Kalau syarikat tu naik nilai, saham korang pun naik harga.

Cara paling senang untuk beli saham ialah dengan buka akaun broker online. Broker online ni macam perantara antara korang dengan pasaran saham. Korang boleh guna broker online untuk beli atau jual saham dengan mudah dan cepat. Ada banyak broker online yang boleh dipilih, tapi gua cadangkan korang guna broker online ni . Broker online ni murah, selamat, dan mesra pengguna.

Bila korang dah buka akaun broker online, korang kena topup duit dalam akaun tu. Duit ni akan jadi modal korang untuk beli saham. Gua nasihatkan korang guna duit lebih je, jangan guna duit penting atau pinjam orang. Sebab saham ni ada risiko, kalau rugi nanti susah nak bayar balik.

Bila korang dah ada duit dalam akaun broker online, korang boleh mula beli saham. Tapi jangan main belasah je, kena ada strategi dan analisis. Kalau tak, korang akan jadi macam ayam buta dalam hutan. Gua ada beberapa tips yang gua nak share dengan korang:

- Beli saham syarikat yang berkualiti, yang ada rekod untung konsisten, pertumbuhan stabil, pengurusan baik, dan produk atau perkhidmatan yang laku.

- Beli saham syarikat yang undervalued, yang harga saham dia lebih rendah daripada nilai sebenar syarikat tu. Cara paling senang untuk tahu syarikat tu undervalued atau tak ialah dengan tengok P/E ratio dia. P/E ratio ni macam nisbah antara harga saham dengan pendapatan per saham. Kalau P/E ratio rendah, maknanya saham tu murah. Kalau P/E ratio tinggi, maknanya saham tu mahal.

- Beli saham syarikat yang ada potensi untuk naik dalam masa dekat, yang ada berita baik, projek baru, inovasi, atau trend yang boleh boost prestasi syarikat tu. Cara paling senang untuk tahu syarikat tu ada potensi atau tak ialah dengan baca berita atau laporan kewangan dia. Kalau ada berita atau laporan yang positif, maknanya saham tu ada peluang untuk naik.

- Beli saham syarikat yang ada dividen, yang bagi sebahagian untung dia kepada pemegang saham secara berkala. Dividen ni macam bonus atau hadiah yang syarikat bagi kat korang sebab korang setia dengan dia. Dividen ni boleh jadi sumber pendapatan pasif korang, yang boleh korang guna untuk beli lagi saham atau buat benda lain.

- Beli saham syarikat yang berbeza-beza bidang atau industri, yang tak bergantung pada satu faktor atau sektor je. Ini adalah cara untuk diversify portfolio korang, yang boleh kurangkan risiko korang rugi semua kalau satu sektor jatuh. Contohnya, kalau korang beli saham syarikat IT, korang boleh beli juga saham syarikat makanan, perubatan, pelancongan, dan lain-lain.

Kalau korang ikut tips-tips ni, dalam masa beberapa bulan atau tahun, korang dah boleh jadi kaya raya dengan pelaburan saham. Korang dah boleh dapat untung besar dari capital gain atau dividen. Korang dah boleh hidup senang dan mewah.

Tapi jangan lupa, jangan tamak atau riak. Jangan beli saham lebih dari kemampuan korang. Jangan jual saham bila-bila je tanpa kira masa dan keadaan. Jangan bangga sangat dengan kejayaan korang. Kalau korang buat benda-benda ni, korang akan kena balas dengan kerugian atau kegagalan.

Gua nasihatkan korang guna duit untung korang dengan bijak dan bermakna. Guna duit untung korang untuk tolong keluarga atau saudara yang susah. Guna duit untung korang untuk sedekah atau derma kepada orang yang memerlukan. Guna duit untung korang untuk belajar lagi banyak benda yang boleh tambah ilmu dan kemahiran korang.

Ok, itu saja yang gua nak share dengan korang hari ni. Gua harap korang dapat manfaat dari artikel gua ni. Gua harap korang dapat jadi hacker dan kaya raya dengan pelaburan saham.

Kalau korang suka artikel gua ni, sila share kat kawan-kawan atau family korang. Sila tinggalkan komen atau feedback kat bawah ni. Sila follow blog gua ni untuk dapat lagi artikel menarik macam ni.

Terima kasih kerana baca artikel gua ni. Jumpa lagi dalam artikel seterusnya. Selamat tinggal dan selamat mencuba! 😎



Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama