Cerita seram: Mencari kerrja di Selayang


Hai semua, nama saya Amir dan saya baru sahaja tamat pengajian di bidang perakaunan. Saya telah mencari kerja selama beberapa bulan tetapi masih belum berjaya mendapat tawaran yang sesuai. Saya rasa sangat tertekan dan putus asa kerana keadaan ekonomi yang tidak menentu dan persaingan yang sengit di pasaran pekerjaan.

Pada suatu hari, saya terjumpa satu iklan di laman web cari kerja yang menarik perhatian saya. Iklan itu menyatakan bahawa sebuah syarikat perakaunan di area Selayang sedang mencari pekerja baru dan menawarkan gaji yang lumayan. Saya segera menghantar resume saya dan tidak lama kemudian saya menerima panggilan untuk temuduga.

Saya sangat gembira dan bersemangat kerana ini adalah peluang yang saya tunggu-tunggu. Saya bersiap sedia dengan pakaian yang kemas dan profesional, dan menaiki teksi ke alamat yang diberikan. Apabila saya sampai di destinasi, saya terkejut melihat bangunan yang agak lusuh dan usang. Ia kelihatan seperti sebuah kilang kosong yang sudah lama tidak digunakan.

Saya menekan loceng pintu masuk tetapi tiada siapa yang menjawab. Saya cuba menelefon nombor yang diberikan tetapi tiada jawapan juga. Saya berasa pelik dan bimbang, tetapi saya tidak mahu melepaskan peluang ini. Saya cuba membuka pintu dan mendapati ia tidak berkunci. Saya memutuskan untuk masuk ke dalam dan mencari pejabat syarikat tersebut.

Saya berjalan melalui lorong-lorong gelap dan sunyi, dengan bunyi langkah kaki saya sahaja yang kedengaran. Saya tidak nampak sebarang tanda atau papan nama yang menunjukkan lokasi syarikat tersebut. Saya rasa seperti tersesat di dalam labirin yang menakutkan. Saya cuba mencari jalan keluar tetapi semakin jauh saya masuk, semakin sukar saya untuk kembali.

Saya mula berasa takut dan panik. Saya teringat cerita-cerita seram yang pernah saya dengar tentang kilang-kilang kosong yang menjadi tempat tinggal hantu-hantu dan makhluk-makhluk halus. Saya berdoa agar tidak bertemu dengan apa-apa yang tidak diingini. Saya cuba menelefon sesiapa sahaja yang boleh membantu saya, tetapi telefon saya tidak ada signal.

Saya terus berjalan tanpa arah tujuan, berharap dapat menemui jalan keluar atau orang lain yang boleh membantu saya. Tetapi apa yang saya temui adalah lebih mengejutkan dan menakutkan daripada apa yang saya bayangkan. Saya melihat beberapa mayat manusia yang sudah reput dan berulat, berselerak di lantai dan meja-meja. Mereka memakai pakaian seperti pekerja perakaunan, dengan resume mereka masih di tangan mereka.

Saya terperanjat dan muntah di tempat. Saya menyedari bahawa ini adalah perangkap yang ditetapkan oleh orang-orang jahat yang ingin membunuh orang-orang seperti saya yang mencari kerja. Mereka menggunakan iklan palsu untuk memikat mangsa-mangsa mereka ke tempat ini, dan kemudian membunuh mereka dengan kejam. Saya berasa sangat bodoh dan menyesal kerana terpedaya dengan iklan itu.

Saya cuba berlari keluar dari tempat itu, tetapi pintu masuk sudah ditutup rapat oleh orang-orang jahat itu. Saya mendengar suara-suara mereka dari luar, ketawa-ketawa dengan sinis. Mereka berkata bahawa mereka sudah mendapat mangsa baru, dan mereka akan datang untuk mengambil nyawa saya sebentar lagi.

Saya berasa sangat takut dan putus harapan. Saya tahu bahawa ini adalah saat-saat terakhir saya di dunia ini. Saya tidak dapat berbuat apa-apa selain menangis dan berdoa. Saya berharap agar ada sesiapa sahaja yang dapat menyelamatkan saya, atau sekurang-kurangnya mendengar kisah saya ini.

Saya menulis artikel blog ini dengan menggunakan telefon saya, dan menghantar ia ke laman web yang saya biasa tulis. Saya harap ia dapat disiarkan sebelum orang-orang jahat itu datang untuk membunuh saya. Saya juga harap agar anda yang membaca artikel ini dapat belajar daripada kesilapan saya, dan berhati-hati apabila mencari kerja. Jangan mudah percaya dengan iklan-iklan yang terlalu baik untuk menjadi kenyataan, kerana ia mungkin menjadi jebakan yang akan meragut nyawa anda.

Sekian, terima kasih.


Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama