Cerita Seram: Kerani Part Time

Hai semua, nama saya Aina dan saya adalah seorang pelajar universiti yang bekerja sebagai kerani part time di sebuah syarikat swasta. Saya nak kongsi dengan korang satu cerita seram yang berlaku pada saya semasa saya sedang bekerja di pejabat syarikat tu.

Ceritanya bermula macam ni. Pada suatu hari, saya dapat tahu yang syarikat tu nak pindah ke bangunan baru yang lebih besar dan moden. Saya pun rasa gembira sebab pejabat lama tu agak kecil dan usang. Saya ingat pindah ke bangunan baru tu akan membuatkan kerja saya lebih selesa dan menyeronokkan.

Saya pun ikut jejak langkah bos saya dan kawan-kawan kerja saya untuk pindah ke bangunan baru tu. Bangunan baru tu terletak di kawasan perniagaan yang sibuk dan meriah. Bangunan tu nampak macam baru je siap dibina dan belum ada orang yang duduk atau bekerja kat situ.

Bila saya sampai kat bangunan baru tu, saya terkejut gila. Bangunan tu sangat besar dan tinggi. Bangunan tu ada 50 tingkat dan setiap tingkat ada banyak bilik pejabat. Bangunan tu nampak macam mewah dan canggih. Bangunan tu ada lif, tangga, kamera keselamatan, sistem penggera, sistem penyejukan udara, sistem pencahayaan, sistem komputer dan macam-macam lagi.

Saya pun masuk ke dalam bangunan tu dengan rasa kagum dan terpesona. Saya ikut bos saya dan kawan-kawan kerja saya untuk naik lif ke tingkat 13, tempat pejabat syarikat kami berada. Saya rasa pelik sebab kenapa syarikat kami pilih tingkat 13, yang biasanya dielakkan oleh orang sebab dikaitkan dengan nasib malang atau benda-benda mistik.

Tapi bila saya sampai ke tingkat 13, saya lupa semua keraguan saya. Pejabat syarikat kami sangat luas dan cantik. Pejabat kami ada ruang resepsi, ruang mesyuarat, ruang makan, ruang rehat, bilik bos, bilik akaun, bilik sumber manusia, bilik fail, bilik komputer dan bilik-bilik kerja yang lain.

Saya pun dapat tahu yang bilik kerja saya terletak di hujung koridor pejabat kami, bersebelahan dengan bilik fail. Bilik kerja saya agak kecil tapi selesa. Bilik kerja saya ada meja, kerusi, komputer, telefon, peti surat, lampu meja dan almari fail.

Saya pun mula mengemas barang-barang kerja saya dari kotak-kotak yang dibawa dari pejabat lama. Saya letak barang-barang kerja saya kat tempat-tempat yang sesuai dalam bilik kerja saya. Saya rasa macam dah siap mengemas bila semua barang-barang kerja saya dah tersusun kemas dalam bilik kerja saya.

Saya pun keluar dari bilik kerja saya untuk melihat sekeliling pejabat kami. Saya nampak bos saya dan kawan-kawan kerja saya juga sedang mengemas barang-barang mereka dalam bilik-bilik kerja mereka masing-masing. Saya pun sapa mereka dengan senyuman dan ucapan selamat datang ke pejabat baru.

Semua orang nampak gembira dan puas hati dengan pejabat baru kami. Semua orang nampak sibuk dan rajin dengan kerja-kerja mengemas mereka. Semua orang nampak mesra dan harmoni dengan satu sama lain.

Saya pun rasa macam bahagia dan bersyukur dengan pejabat baru kami. Saya rasa macam ini adalah permulaan yang baik untuk syarikat kami. Saya rasa macam ini adalah peluang yang baik untuk saya meningkatkan prestasi dan karier saya.

Tapi rasa bahagia dan bersyukur tu tak bertahan lama. Sebab bila waktu petang tiba, semua benda seram mula berlaku.

Bermula dengan lif.

Sewaktu saya nak balik dari pejabat pada pukul 5 petang, saya naik lif untuk turun ke tingkat bawah. Saya naik lif bersama dengan beberapa orang kawan kerja saya yang juga nak balik. Saya tekan butang tingkat bawah dan lif pun bergerak.

Tapi bila lif sampai ke tingkat 10, lif tu tiba-tiba berhenti dan tergantung. Saya dan kawan-kawan kerja saya terkejut dan hairan. Kami cuba tekan butang-butang lain dalam lif tu, tapi tak ada apa-apa yang berlaku. Kami cuba tekan butang panggilan kecemasan dalam lif tu, tapi tak ada siapa yang jawab.

Saya dan kawan-kawan kerja saya mula rasa takut dan cemas. Kami tak tahu apa yang berlaku dengan lif tu. Adakah lif tu rosak atau ada orang yang main-main dengan kami? Kami tak tahu berapa lama kami terperangkap dalam lif tu. Kami tak tahu ada siapa yang boleh tolong kami.

Saya pun cuba call bos saya atau orang lain dalam pejabat kami untuk minta tolong, tapi telefon saya tak ada line. Saya rasa macam pelik sebab sebelum ni telefon saya ada line kat pejabat kami. Saya cuba on off telefon saya atau cari tempat yang ada line, tapi masih tak ada line.

Saya rasa macam ada sesuatu yang menghalang line telefon saya. Saya rasa macam ada sesuatu yang nak biarkan kami terperangkap dalam lif tu. Saya rasa macam ada sesuatu yang jahat kat situ.

Saya pun mula berdoa dan minta perlindungan dari Allah. Saya harap Allah tolong kami keluar dari situ dengan selamat. Saya harap Allah jauhkan kami dari benda-benda jahat yang mungkin ada kat situ.

Tapi doa saya tak terjawab. Sebab bila saya dah habis berdoa, lif tu tiba-tiba bergerak lagi. Tapi bukan ke bawah, tapi ke atas.

Saya dan kawan-kawan kerja saya terkejut lagi. Kami tak faham kenapa lif tu bergerak ke atas. Kami tak tekan apa-apa butang yang suruh lif tu naik. Kami nak turun, bukan naik.

Saya cuba tekan butang tingkat bawah lagi, tapi tak ada guna. Lif tu tetap naik dengan laju. Saya nampak nombor-nombor tingkat kat paparan digital dalam lif tu bertukar dengan pantas.

14...15...16...17...18...

Saya rasa macam nak pengsan masa tu. Saya tak tahu nak buat apa. Saya cuma boleh pegang tiang dalam lif tu dan harap semua ni cuma mimpi.

Tapi semua ni bukan mimpi. Sebab bila lif sampai ke tingkat 50, lif tu berhenti lagi dan pintu lif tu terbuka.

Saya dan kawan-kawan kerja saya nampak apa yang ada di luar lif tu dan kami menjerit dengan kuat.

Di luar lif tu, kami nampak mayat-mayat manusia yang bergelimpangan di lantai. Mayat-mayat tu berpakaian macam pekerja-pekerja pejabat. Mayat-mayat tu berlumuran darah dan penuh dengan luka-luka parah. Mayat-mayat tu nampak macam baru je mati.

Saya rasa macam nak muntah masa tu. Saya tak percaya apa yang saya nampak. Saya tak faham apa yang berlaku kat situ. Siapa mayat-mayat ni? Kenapa mayat-mayat ni ada kat situ? Siapa yang bunuh mayat-mayat ni?

Saya pun cuba tutup pintu lif tu dengan cepat, tapi pintu tu tak nak tutup. Pintu tu macam tersangkut atau sengaja dibuka oleh sesuatu. Pintu tu biarkan kami tengok mayat-mayat tu dengan jelas.

Saya pun cuba tolak pintu lif tu dengan tangan saya, tapi pintu tu sangat kuat dan keras. Pintu tu tak berganjak langsung dari tempat dia. Pintu tu macam nak paksa kami keluar dari lif tu.

Saya pun mula menangis dan meronta-ronta dalam lif tu. Saya nak keluar dari situ dengan segera. Saya nak lari dari

Saya akan sambung cerita saya. Selepas itu, saya dan kawan-kawan kerja saya terdengar bunyi jeritan dan langkah kaki dari arah bilik-bilik pejabat di tingkat 50. Kami nampak bayangan-bayangan orang yang berlari-lari dengan panik dan ketakutan. Kami nampak ada orang yang terjun dari tingkap dan jatuh ke bawah dengan hentakan yang kuat.

Saya rasa macam ada sesuatu yang mengejar dan membunuh orang-orang di tingkat 50. Saya rasa macam ada sesuatu yang nak datang ke arah kami dan membunuh kami juga. Saya rasa macam ada sesuatu yang jahat dan ganas kat situ.

Saya pun cuba cari jalan keluar lain dari situ. Saya nampak ada pintu tangga kecemasan di sebelah kanan lif tu. Saya pun ajak kawan-kawan kerja saya untuk ikut saya ke pintu tangga tu. Saya harap pintu tangga tu boleh bawa kami ke tingkat bawah dengan selamat.

Saya pun lari ke pintu tangga tu dengan sekuat hati. Saya buka pintu tangga tu dengan cepat dan masuk ke dalamnya. Saya nampak tangga besi yang turun ke bawah dengan banyak. Saya pun turun tangga tu dengan laju.

Tapi bila saya dah turun beberapa anak tangga, saya terkejut lagi. Saya nampak ada darah segar yang melekat kat dinding dan lantai tangga tu. Saya nampak ada bekas tapak kaki yang berdarah kat tangga tu. Saya nampak ada tisu, rokok, botol air dan barang-barang lain yang berselerak kat tangga tu.

Saya rasa macam ada orang yang dah lalu kat tangga tu sebelum kami. Saya rasa macam ada orang yang dah tercedera atau mati kat tangga tu sebelum kami. Saya rasa macam ada orang yang dah meninggalkan jejak-jejak mereka kat tangga tu sebelum kami.

Saya pun mula rasa takut lagi. Saya tak tahu apa yang berlaku kat tangga tu. Siapa orang-orang yang dah lalu kat situ? Kenapa mereka berdarah atau mati? Siapa yang buat mereka macam tu?

Saya pun teruskan turun tangga tu dengan harapan dapat sampai ke tingkat bawah dengan cepat. Saya harap tak ada apa-apa yang halang kami atau serang kami kat tangga tu.

Tapi harapan saya tak menjadi kenyataan. Sebab bila saya dah turun sampai ke tingkat 25, pintu tangga tu tiba-tiba tertutup dengan kuat dan berkunci. Saya dan kawan-kawan kerja saya terperangkap dalam tangga tu.

Saya cuba buka pintu tangga tu dengan tangan saya, tapi pintu tu tak nak buka. Pintu tu macam disekat atau disengajakan oleh sesuatu. Pintu tu biarkan kami terperangkap dalam tangga tu.

Saya pun cuba pukul-pukul pintu tangga tu dengan suara kuat dan minta tolong, tapi tak ada siapa yang dengar atau tolong kami. Tangga tu masih sunyi dan gelap. Saya rasa macam tak ada orang lain kat situ selain kami.

Saya pun cuba call bos saya atau orang lain dalam pejabat kami untuk minta tolong lagi, tapi telefon saya masih tak ada line. Saya rasa macam tak ada harapan untuk kami keluar dari situ.

Saya pun mula menangis lagi dan merayu-rayu kepada Allah untuk tolong kami keluar dari situ dengan selamat. Saya harap Allah dengar doa kami dan kasihi kami.

Tapi doa kami lagi-lagi tak terjawab. Sebab bila saya dah habis berdoa, saya dan kawan-kawan kerja saya terdengar bunyi ketawa yang menyeramkan dari arah atas tangga tu.

Kami nampak bayangan-bayangan hitam yang turun dari atas tangga tu dengan cepat dan ganas. Kami nampak mata-mata merah yang memancarkan api dari bayangan-bayangan hitam tu.

Kami rasa macam ada sesuatu yang datang dari tingkat 50 untuk membunuh kami juga. Kami rasa macam ada sesuatu yang jahat dan ganas kat situ.

Kami pun berlari ke arah bawah tangga tu dengan sekuat tenaga. Kami harap dapat sampai ke pintu tangga yang lain yang boleh bawa kami ke tingkat bawah. Kami harap dapat lari dari benda-benda jahat yang kejar kami.

Tapi kami tak sempat lari jauh. Sebab bila kami dah turun sampai ke tingkat 13, pintu tangga tu terbuka dengan sendiri dan kami terjatuh keluar dari tangga tu.

Kami terjatuh ke dalam pejabat syarikat kami yang dah berubah menjadi neraka.

Kami nampak api yang membara di mana-mana. Kami nampak asap yang tebal dan hitam di udara. Kami nampak mayat-mayat kawan-kawan kerja kami yang terbakar dan terpotong-potong di lantai. Kami nampak bos kami yang tergantung di siling dengan tali leher.

Kami rasa panas yang teramat sangat. Kami rasa sakit yang teramat sangat. Kami rasa takut yang teramat sangat.

Kami cuba bangun dan lari dari situ, tapi kami tak boleh. Kami terperangkap dalam api dan asap. Kami tak boleh bernafas atau bergerak.

Kami cuma boleh menjerit dan merintih dengan kuat.

Dan itu lah jeritan-jeritan yang kami dengar dari lif tadi.

Dan itu lah langkah-langkah kaki yang kami dengar dari bilik-bilik pejabat tadi.

Dan itu lah orang-orang yang kami nampak terjun dari tingkap tadi.

Dan itu lah jejak-jejak yang kami nampak kat tangga tadi.

Dan itu lah mayat-mayat yang kami nampak kat tingkat 50 tadi.

Semua tu adalah kami.

Kami mati dalam kebakaran yang berlaku di pejabat syarikat kami pada hari pertama kami pindah ke bangunan baru tu.

Kebakaran tu disebabkan oleh sistem elektrik yang rosak dan meletup di pejabat syarikat kami.

Sistem elektrik tu rosak dan meletup sebab ada orang yang sabotaj dan pasang bom kat situ.

Orang tu adalah bekas pekerja syarikat kami yang dendam dengan bos kami dan syarikat kami.

Orang tu adalah orang yang order kotak kecil tu untuk saya hantar pada hari tu.

Dalam kotak kecil tu ada bom yang dia pasang untuk meletupkan pejabat syarikat kami.

Dia nak bunuh semua orang dalam syarikat kami sebab dia rasa dia kena tipu dan aniaya oleh bos kami dan syarikat kami.

Dia rasa dia layak dapat lebih dari apa yang dia dapat dari syarikat kami.

Dia rasa dia patut dapat lebih dari RM50 untuk satu trip.

Ini lah cerita seram yang saya nak kongsi dengan korang. Saya harap korang tak pernah alami apa yang saya alami. Saya harap korang berhati-hati bila bekerja sebagai kerani part time atau apa-apa kerja yang melibatkan pejabat atau bangunan. Saya harap korang doakan saya supaya tenang dan damai.

Terima kasih kerana membaca artikel blog saya. Jika korang suka artikel ni, sila share dengan kawan-kawan korang dan tinggalkan komen kat bawah. Jika korang ada cerita seram yang nak kongsi, sila tulis kat ruangan komen juga. Saya akan cuba baca dan balas komen korang.

Sekian, jumpa lagi dalam artikel seterusnya.



Penyataan yang disediakan adalah untuk memberitahu bahawa cerita seram ini adalah fiksyen semata-mata dan tidak berasas pada kenyataan yang sebenarnya. Semua watak peristiwa dan tempat dalam cerita ini adalah hasil imaginasi semata-mata untuk membangkitkan kesan seram dan hiburan kepada pembaca atau pendengar. Jadi tidak perlu merasa takut atau mengambil cerita ini sebagai suatu kenyataan.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama