Cerita Seram: Basuh Motor



Hai semua, nama saya Rizal dan saya adalah seorang pelajar universiti yang suka basuh motor. Saya nak kongsi dengan korang satu cerita seram yang berlaku pada saya semasa saya sedang basuh motor saya di sebuah stesen minyak.

Ceritanya bermula macam ni. Pada suatu petang, saya balik dari kelas dan rasa macam nak basuh motor saya sebab motor tu dah lama tak dibersihkan. Saya pun pergi ke stesen minyak yang dekat dengan rumah saya untuk guna mesin basuh motor yang ada kat situ.

Saya sampai kat stesen minyak tu dalam pukul 6 petang. Stesen minyak tu agak sunyi sebab waktu tu bukan waktu orang ramai nak isi minyak atau beli barang. Saya pun park motor saya dekat dengan mesin basuh motor dan keluarkan duit syiling untuk bayar mesin tu.

Saya masukkan duit syiling dalam mesin tu dan tekan butang untuk start mesin tu. Mesin tu pun berbunyi dan keluarkan air dan sabun untuk basuh motor saya. Saya pun ambil hos yang ada kat mesin tu dan mula menyembur motor saya dengan air dan sabun.

Sewaktu saya sedang basuh motor saya, saya perasan ada seorang lelaki tua yang berdiri di belakang saya. Lelaki tua tu pakai baju kotor dan berbau busuk. Dia nampak macam orang gila atau pengemis. Dia tengok saya dengan pandangan kosong dan senyum sinis.

Saya rasa macam tak selesa dengan kehadiran lelaki tua tu. Saya tak tahu apa niat dia datang kat situ. Adakah dia nak minta sedekah atau apa? Saya cuba buat-buat tak nampak dia dan teruskan basuh motor saya.

Tapi lelaki tua tu tak bergerak dari situ. Dia tetap berdiri di belakang saya dan tengok saya dengan senyum sinis tu. Saya rasa macam dia nak buat sesuatu yang jahat kat saya. Saya rasa macam nak suruh dia pergi atau jerit minta tolong, tapi saya takut dia marah atau serang saya.

Saya pun cuba cepatkan basuh motor saya supaya boleh cabut dari situ. Saya harap lelaki tua tu tak ganggu saya atau apa-apa. Saya harap lelaki tua tu cuma nak tengok je.

Tapi bila saya dah habis basuh motor saya dan nak tutup hos tu, lelaki tua tu tiba-tiba datang dekat dengan saya dan tarik lengan baju saya. Dia cakap dengan suara serak dan garau:

"Awak ni siapa? Kenapa awak basuh motor ni? Motor ni bukan milik awak! Motor ni milik anak saya! Anak saya mati dalam kemalangan dengan motor ni! Awak ni pencuri! Awak ni pembunuh!"

Saya terkejut gila dengar apa yang lelaki tua tu cakap. Saya tak faham apa yang dia merepek. Motor ni memang milik saya. Saya beli motor ni dengan duit sendiri. Saya tak pernah curi atau bunuh sesiapa.

Saya cuba lepaskan lengan baju saya dari pegangan lelaki tua tu, tapi dia pegang kuat sangat. Dia nampak macam marah dan gila. Dia cuba tarik saya ke arah dia dengan ganas.

Saya cuba lawan dan jerit minta tolong, tapi tak ada siapa yang dengar atau tolong saya. Stesen minyak tu masih sunyi dan tak ada orang lain kat situ. Saya rasa macam terperangkap dengan lelaki tua tu.

Saya pun terpaksa guna kekuatan saya untuk tolak lelaki tua tu jauh dari saya. Saya tolak dia dengan kuat sampai dia terjatuh ke tanah. Saya ambil peluang untuk naik motor saya dan cabut dari situ dengan laju.

Sewaktu saya naik motor, saya nampak lelaki tua tu bangun dari tanah dan kejar saya dengan berteriak:

"Jangan lari! Jangan lari! Balikkan motor anak saya! Balikkan motor anak saya!"

Saya tak peduli apa yang lelaki tua tu cakap. Saya terus lajukan motor saya dan jauhkan diri dari situ. Saya rasa macam nak nangis dan gemetar. Saya tak tahu apa yang berlaku dan apa yang lelaki tua tu nak.

Saya pun terus balik ke rumah dengan rasa tak selamat dan bingung. Saya rasa macam nak report polis, tapi saya takut polis tak percaya atau salah faham. Saya rasa macam nak cerita kat kawan-kawan atau keluarga, tapi saya takut mereka takut atau marah. Saya rasa macam nak lupakan je semua ni, tapi saya tak boleh.

Sampai sekarang, saya masih terbayang-bayang apa yang berlaku pada petang tu. Saya masih takut ada lelaki tua tu cari saya atau serang saya. Saya masih berasa bersalah sebab tolak lelaki tua tu. Saya masih tertanya-tanya siapa lelaki tua tu dan kenapa dia kata motor ni milik anak dia. Dan saya masih tertanya-tanya adakah anak dia betul-betul mati dalam kemalangan dengan motor ni.

Ini lah cerita seram yang saya nak kongsi dengan korang. Saya harap korang tak pernah alami apa yang saya alami. Saya harap korang berhati-hati bila basuh motor atau apa-apa kenderaan kat stesen minyak atau tempat awam. Saya harap korang doakan saya supaya selamat dan tenang.

Terima kasih kerana membaca artikel blog saya. Jika korang suka artikel ni, sila share dengan kawan-kawan korang dan tinggalkan komen kat bawah. Jika korang ada cerita seram yang nak kongsi, sila tulis kat ruangan komen juga. Saya akan cuba baca dan balas komen korang.

Sekian, jumpa lagi dalam artikel seterusnya.



Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama