Cerita Seram: Penyimpan Emas




Anda mungkin pernah mendengar tentang orang-orang yang menyimpan emas di rumah mereka sebagai pelaburan atau simpanan. Tetapi, adakah anda tahu bahawa ada juga orang-orang yang menyimpan emas di tempat-tempat yang lebih gelap dan lebih menakutkan? Ini adalah kisah seorang lelaki yang mencari emas di sebuah rumah kosong yang didakwa berhantu.

## Permulaan

Lelaki itu bernama Rizal. Dia adalah seorang pekerja kilang yang tidak mempunyai pendidikan tinggi. Dia sering bermimpi untuk menjadi kaya dan hidup senang. Dia juga suka membaca majalah dan buku tentang emas dan cara-cara untuk mendapatkannya.

Suatu hari, dia terbaca sebuah artikel tentang seorang wanita tua yang meninggal dunia di sebuah rumah kosong di pinggir bandar. Wanita itu dikatakan sebagai seorang penyimpan emas yang sangat kaya tetapi tidak mempunyai waris. Artikel itu juga menyatakan bahawa rumah itu sering dikunjungi oleh orang-orang yang ingin mencari emas wanita itu, tetapi tidak ada yang berjaya kerana rumah itu berhantu.

Rizal terus terpikat dengan artikel itu. Dia merasa bahawa ini adalah peluangnya untuk menjadi kaya. Dia memutuskan untuk pergi ke rumah itu pada malam Jumaat, kerana dia percaya bahawa malam itu adalah malam yang paling sesuai untuk mencari harta karun.

## Perjalanan

Rizal mengambil bas ke pinggir bandar dan kemudian berjalan kaki ke arah rumah kosong itu. Dia membawa sekali sebuah beg sandang, sebuah cangkul, sebuah lampu suluh, dan beberapa bekalan makanan dan minuman.

Dia sampai di rumah itu pada pukul 10 malam. Rumah itu kelihatan usang dan kotor. Tiada lampu atau bunyi di dalamnya. Rizal merasa gementar tetapi dia cuba menenangkan dirinya. Dia mengingatkan dirinya bahawa dia datang ke sini untuk mencari emas, bukan untuk takut.

Dia mengelilingi rumah itu dan mencari pintu masuk yang tidak berkunci. Dia akhirnya menjumpai sebuah pintu belakang yang terbuka sedikit. Dia menolak pintu itu dengan hati-hati dan masuk ke dalam rumah itu.

## Pencarian

Rizal menyala lampu suluhnya dan mula menjelajah rumah itu. Dia melihat banyak barang-barang lama dan berhabuk di dalamnya. Ada meja, kerusi, almari, katil, sofa, rak buku, peti sejuk, televisyen, radio, dan banyak lagi. Tetapi, dia tidak melihat apa-apa tanda-tanda emas.

Dia merasa kecewa tetapi dia tidak putus asa. Dia teringat bahawa artikel itu menyebut bahawa wanita tua itu menyimpan emasnya di tempat-tempat rahsia yang hanya dia tahu. Mungkin emas itu tersembunyi di bawah lantai, di dalam dinding, atau di atas siling.

Dia memutuskan untuk mencari emas itu dengan menggunakan cangkulnya. Dia mula mengorek lantai di ruang tamu. Dia mengorek dengan kuat dan cepat, berharap untuk menjumpai sesuatu yang berkilauan.

Tetapi, selepas setengah jam mengorek, dia tidak mendapat apa-apa selain tanah dan batu. Dia merasa letih dan haus. Dia berhenti seketika dan minum air dari botolnya.

## Kejutan

Saat dia sedang minum air, dia terdengar satu bunyi aneh dari arah dapur. Bunyi itu seperti bunyi periuk atau pinggan yang jatuh ke lantai.

Rizal terkejut dan berasa takut. Dia bertanya-tanya siapa yang ada di dapur. Adakah ada orang lain yang datang ke sini untuk mencari emas? Atau adakah ini adalah hantu wanita tua itu?

Dia mengambil cangkulnya dan berjalan perlahan-lahan ke arah dapur. Dia bersiap sedia untuk berhadapan dengan apa-apa yang menunggunya di sana.

Dia sampai di pintu dapur dan membukanya dengan berhati-hati. Dia menyala lampu suluhnya dan melihat ke dalam dapur.

Apa yang dia lihat membuatkan dia tergamam dan terkejut.

## Penamat

Di dalam dapur, dia melihat sebuah peti besi yang besar dan berat. Peti itu terbuka dan penuh dengan emas. Ada syiling, jongkong, rantai, gelang, cincin, dan barang-barang lain yang diperbuat daripada emas. Cahaya lampu suluhnya memantulkan sinar-sinar emas yang memukau mata.

Rizal tidak percaya apa yang dia lihat. Dia merasa bahawa ini adalah mimpi yang menjadi kenyataan. Dia telah menjumpai emas yang dicari-cari oleh ramai orang.

Dia melompat kegirangan dan berteriak dengan kuat. Dia menghampiri peti besi itu dan mula mengambil emas-emas itu dan memasukkannya ke dalam beg sandangnya. Dia tidak peduli tentang bunyi yang dia dengar tadi. Dia hanya fikir tentang emas yang akan membuatnya kaya.

Tetapi, sebelum dia sempat mengambil semua emas itu, dia terdengar satu lagi bunyi aneh dari arah ruang tamu. Bunyi itu seperti bunyi pintu atau tingkap yang ditutup dengan kuat.

Rizal terkejut lagi dan berasa takut lagi. Dia bertanya-tanya siapa yang ada di ruang tamu. Adakah ada orang lain yang datang ke sini untuk mencuri emasnya? Atau adakah ini adalah hantu wanita tua itu?

Dia mengambil beg sandangnya yang penuh dengan emas dan berlari keluar dari dapur. Dia ingin keluar dari rumah itu secepat mungkin.

Tetapi, apabila dia sampai di ruang tamu, dia terperanjat dengan apa yang dia lihat.

Di ruang tamu, dia melihat seorang wanita tua yang berpakaian putih dan berambut panjang. Wanita itu berdiri di tengah-tengah ruang tamu dengan mata merah dan mulut ternganga. Wanita itu kelihatan marah dan menakutkan.

Rizal terdiam dan berasa kaku. Dia tidak dapat bergerak atau berlari. Dia hanya dapat menatap wanita itu dengan ngeri.

Wanita itu melihat Rizal dan tersenyum dengan sinis. Dia berkata dengan suara serak:

"Kamu datang ke sini untuk mencuri emas saya? Kamu tidak tahu siapa saya? Saya adalah penyimpan emas yang paling hebat di dunia. Saya tidak akan membiarkan sesiapa pun mengambil emas saya. Kamu akan menyesal datang ke sini."

Wanita itu kemudian mengeluarkan satu bunyi jeritan yang sangat kuat dan menusuk telinga Rizal.

Rizal menjerit dengan kuat dan jatuh pengsan.

## Epilog

Esok paginya, seorang jiran yang tinggal berdekatan dengan rumah kosong itu mendengar bunyi jeritan dari rumah itu. Dia merasa curiga dan bimbang. Dia memanggil polis untuk menyiasat perkara itu.

Polis datang ke rumah itu dan masuk ke dalamnya. Mereka menjumpai Rizal yang masih pengsan di ruang tamu dengan beg sandangnya di sampingnya.

Mereka juga menjumpai peti besi yang penuh dengan emas di dapur.

Tetapi, mereka tidak menjumpai wanita tua itu atau apa-apa tanda-tanda hantu di rumah itu.

Mereka mengambil Rizal dan emas itu ke balai polis untuk disoal siasat.

Rizal bangun dari pengsan dan bercerita tentang apa yang berlaku pada malam sebelumnya. Dia mengaku bahawa dia datang ke rumah itu untuk mencari emas wanita tua itu. Dia juga menggambarkan rupa wanita tua itu dengan terperinci.

Tetapi, polis tidak percaya ceritanya. Mereka menganggap bahawa Rizal adalah seorang pencuri yang cuba mencuri emas dari rumah kosong itu. Mereka juga mengesyaki bahawa Rizal mungkin mengambil dadah atau minuman keras sebelum masuk ke rumah berkenaan.

Polis menyiasat asal-usul emas yang ditemui di rumah kosong itu. Mereka mendapati bahawa emas itu adalah milik seorang wanita tua yang bernama Fatimah. Fatimah adalah seorang janda yang tinggal bersendirian di rumah itu. Dia membeli emas itu dengan wang simpanannya yang banyak.

Tetapi, Fatimah tidak pernah memberitahu sesiapa tentang emasnya. Dia sangat sayang dan cemburu dengan emasnya. Dia menyimpan emasnya di dalam peti besi yang tersembunyi di dapur. Dia juga memasang pelbagai perangkap dan jebakan di rumahnya untuk menghalang orang lain daripada mencuri emasnya.

Fatimah meninggal dunia akibat serangan jantung pada tahun 2020. Tetapi, rohnya tidak dapat berpisah dengan emasnya. Rohnya terus tinggal di rumah itu dan menjaga emasnya. Rohnya juga menjadi marah dan ganas kepada sesiapa saja yang cuba masuk ke rumah itu.

Polis juga mendapati bahawa Rizal bukanlah orang pertama yang cuba mencuri emas Fatimah. Sebelum ini, ada beberapa orang yang juga datang ke rumah itu dengan niat yang sama. Tetapi, mereka semua tidak berjaya dan mati dengan cara yang mengerikan.

Ada yang mati tercekik oleh tali, ada yang mati terbakar oleh api, ada yang mati tertusuk oleh pisau, dan ada yang mati tergantung oleh leher.

Polis berasa ngeri dengan penemuan mereka. Mereka percaya bahawa rumah itu memang berhantu dan berbahaya. Mereka memutuskan untuk menutup dan mengunci rumah itu dengan rapat. Mereka juga mengambil semua emas Fatimah dan menyimpannya di balai polis.

## Akhir

Rizal dibawa ke hospital untuk dirawat. Dia masih dalam keadaan trauma dan syok. Dia tidak dapat melupakan wajah wanita tua itu yang menakutkan.

Dia juga menyesal dengan perbuatannya. Dia sedar bahawa dia telah melakukan kesalahan besar dengan mencuri emas orang lain. Dia bersedia untuk mengaku salah dan menerima hukuman.

Tetapi, sebelum dia sempat berbuat demikian, dia mendapat satu kejutan lagi.

Pada suatu malam, ketika dia sedang tidur di katil hospital, dia terjaga oleh satu bunyi aneh. Bunyi itu seperti bunyi syiling atau jongkong emas yang berdenting-denting.

Rizal membuka mata dan melihat ke sekeliling biliknya.

Apa yang dia lihat membuatkan dia menjerit dengan kuat.

Di atas katilnya, dia melihat wanita tua itu lagi.

Wanita itu membawa sekotak emas dan meletakkannya di atas Rizal.

Wanita itu tersenyum dengan sinis dan berkata dengan suara serak:

"Kamu nak emas saya? Ambillah semua emas saya. Saya akan bagi kamu semua emas saya. Tapi, kamu kena bayar dengan nyawa kamu."

Wanita itu kemudian mengeluarkan satu bunyi jeritan yang sangat kuat dan menekan Rizal dengan emasnya.

Rizal menjerit dengan kuat dan mati seketika.

## Tamat

Ini adalah sambungan cerita seram yang saya tulis untuk anda. Saya harap anda suka cerita ini. Jika anda ingin saya menulis cerita seram lain untuk anda, sila beritahu saya tema, watak, lokasi, atau situasi yang anda pilih. Terima kasih 😊

Penyataan yang disediakan adalah untuk memberitahu bahawa cerita seram ini adalah fiksyen semata-mata dan tidak berasas pada kenyataan yang sebenarnya. Semua watak peristiwa dan tempat dalam cerita ini adalah hasil imaginasi semata-mata untuk membangkitkan kesan seram dan hiburan kepada pembaca atau pendengar. Jadi tidak perlu merasa takut atau mengambil cerita ini sebagai suatu kenyataan.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama