Misteri Kedai Kasut


Saya suka kasut. Saya mempunyai koleksi kasut yang pelbagai, dari kasut sukan hingga kasut tumit tinggi. Saya selalu mencari kasut baru yang menarik dan selesa. Tetapi ada satu kedai kasut yang saya tidak pernah masuk. Kedai kasut itu terletak di sebuah lorong gelap di tengah bandar. Ia kelihatan lama dan usang, dengan papan tanda yang pudar dan tingkap yang berhabuk. Saya tidak tahu siapa yang menjalankan kedai kasut itu, atau apa jenis kasut yang dijual di sana.

Suatu hari, saya sedang berjalan-jalan di bandar, mencari kasut baru untuk majlis kahwin kawan saya. Saya telah melawat beberapa kedai kasut, tetapi tidak ada yang menepati citarasa saya. Saya berasa bosan dan kecewa. Saya teringat tentang kedai kasut misteri itu, dan terdetik di hati saya untuk melihat apa yang ada di dalamnya. Mungkin saya akan menemui sesuatu yang menarik, atau sekurang-kurangnya sesuatu yang berbeza.

Saya menuju ke lorong gelap itu, dan mendapati kedai kasut itu masih terbuka. Saya melihat jam di tangan saya, dan terkejut apabila menyedari bahawa sudah hampir pukul 10 malam. Saya tidak sedar bahawa saya telah menghabiskan begitu banyak masa di kedai-kedai kasut lain. Saya berfikir bahawa mungkin ini adalah peluang terakhir saya untuk melihat kedai kasut itu, sebelum ia ditutup untuk selama-lamanya.

Saya menarik pintu kayu itu, dan mendengar bunyi gemerincing yang kuat. Saya masuk ke dalam kedai kasut itu, dan terkejut dengan apa yang saya lihat. Kedai kasut itu penuh dengan rak-rak kasut yang berbagai bentuk, saiz, warna, dan gaya. Ada kasut kulit, kanvas, sutera, dan bulu. Ada kasut bertali, berbutang, berzip, dan bergetah. Ada kasut rata, bengkok, tinggi, dan rendah. Ada kasut moden, klasik, retro, dan futuristik. Ada kasut untuk lelaki, wanita, kanak-kanak, dan haiwan.

Saya berasa seperti masuk ke dalam syurga kasut. Saya tidak dapat menahan diri daripada menyentuh dan mencuba kasut-kasut itu. Saya merasakan keseronokan dan kegembiraan yang luar biasa. Saya tidak peduli tentang masa atau orang lain. Saya hanya mahu menikmati pengalaman ini sepuas-puasnya.

Tetapi semakin lama saya berada di dalam kedai kasut itu, semakin saya berasa ada sesuatu yang tidak kena. Saya mula menyedari bahawa tiada orang lain di dalam kedai kasut itu selain saya. Tiada pekerja atau pelanggan. Tiada bunyi atau muzik. Tiada udara atau cahaya. Hanya kesunyian dan kegelapan.

Saya mula merasa takut dan bingung. Saya cuba mencari pintu keluar, tetapi saya tidak dapat menemui pintu kayu yang saya masuki tadi. Saya cuba mencari tingkap atau lubang angin, tetapi saya tidak dapat melihat apa-apa cahaya dari luar. Saya cuba menjerit atau memanggil bantuan, tetapi saya tidak dapat mendengar suara saya sendiri.

Saya berasa seperti terperangkap di dalam sebuah penjara kasut. Saya tidak tahu apa yang berlaku kepada saya, atau bagaimana saya boleh keluar dari sini. Saya berasa seperti mahu gila.

Tiba-tiba, saya mendengar suara yang mendayu-dayu dari belakang rak-rak kasut itu.

"Selamat datang ke kedai kasut saya," kata suara itu dengan nada yang manis tetapi menyeramkan.

Saya menoleh ke arah suara itu, dan melihat seorang wanita tua yang mengenakan baju hitam dan tudung putih. Dia memegang sebuah tongkat kayu di tangan kanannya, dan sebuah gunting besi di tangan kirinya. Dia mempunyai rambut putih yang panjang dan berombak, dan mata merah yang bersinar.

Dia tersenyum kepada saya dengan gigi yang kuning dan rosak.

"Saya gembira anda datang ke sini," kata dia lagi. "Saya sudah lama menunggu anda."

Saya terkedu dengan apa yang saya lihat dan dengar. Saya tidak tahu siapa wanita tua itu, atau apa maksudnya.

"Siapa anda?" saya bertanya dengan suara yang gemetar.

"Saya adalah pemilik kedai kasut ini," jawab wanita tua itu. "Saya adalah pengasih kasut."

"Pengasih kasut?" saya ulang dengan kehairanan.

"Ya, pengasih kasut," kata wanita tua itu dengan bangga. "Saya mencintai kasut lebih daripada apa-apa di dunia ini. Saya mengumpul kasut dari seluruh dunia, dari zaman dahulu hingga kini. Saya menjaga kasut-kasut ini dengan baik, dan memberi mereka nyawa dan personaliti. Saya berkomunikasi dengan kasut-kasut ini, dan mendengar cerita-cerita mereka. Saya menghargai kasut-kasut ini, dan memberi mereka tempat yang layak untuk tinggal."

Saya terkejut dengan apa yang saya dengar. Saya tidak percaya bahawa wanita tua itu boleh berbicara dengan kasut, atau bahawa kasut boleh mempunyai nyawa dan personaliti. Saya fikir bahawa wanita tua itu mesti gila, atau mungkin saya yang gila.

"Apakah anda mahu daripada saya?" saya bertanya dengan suara yang lemah.

"Saya mahu anda menjadi sebahagian daripada koleksi kasut saya," jawab wanita tua itu dengan senyum yang lebar.

"Apa?" saya menjerit dengan ketakutan.

"Ya, anda," kata wanita tua itu dengan nada yang tegas. "Anda adalah seorang pengasih kasut juga, bukan? Anda suka kasut, dan anda mencari kasut baru. Anda datang ke sini dengan sukarela, dan anda menikmati kasut-kasut saya. Anda adalah seorang yang sesuai untuk menjadi sebahagian daripada koleksi kasut saya."

Saya tidak dapat mempercayai apa yang saya dengar. Saya tidak mahu menjadi sebahagian daripada koleksi kasut wanita tua itu. Saya tidak mahu menjadi seorang kasut.

"Tidak, tidak, tidak," saya berkata dengan panik. "Saya tidak mahu menjadi sebahagian daripada koleksi kasut anda. Saya mahu keluar dari sini. Tolong biarkan saya pergi."

"Maaf, tetapi anda tidak boleh pergi," kata wanita tua itu dengan nada yang dingin. "Anda sudah masuk ke dalam kedai kasut saya, dan anda tidak boleh keluar lagi. Anda sudah menjadi milik saya, dan saya tidak akan melepaskan anda."

Wanita tua itu kemudian mengangkat gunting besi di tangannya, dan berjalan mendekati saya.

"Sekarang, mari kita mulakan proses transformasi anda," kata dia dengan suara yang gembira.

Saya melihat gunting besi itu dengan ngeri, dan menyedari bahawa wanita tua itu mahu memotong kaki saya, dan menjadikan saya seorang kasut.

Saya cuba melarikan diri, tetapi saya terlalu lemah dan takut untuk bergerak. Saya cuba menjerit, tetapi tiada siapa yang dapat mendengar saya.

Saya hanya dapat merenung mata merah wanita tua itu, yang semakin dekat dan dekat kepada saya.

Saya menyesal telah masuk ke dalam kedai kasut misteri itu.

Saya menyesal telah mencintai kasut.

Ini adalah akhir hidup saya sebagai manusia.

Ini adalah permulaan hidup saya sebagai kasut.


Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama