Touge Jalan Genting Highland: Episod 1

Gua adalah seorang pemandu kereta yang suka cabar diri gua dengan lumba haram di jalan raya. Gua tak takut mati, gua cuma nak rasa adrenaline yang melonjak-lonjak dalam darah gua. Gua punya kereta adalah Honda Civic Type R warna merah, gua panggil dia Ruby. Ruby adalah pasangan hidup gua, gua sayang dia macam sayang awek gua.

Gua selalu join lumba haram dengan kawan-kawan gua yang sama gila macam gua. Kitaorang panggil diri kitaorang The Furious Five, sebab kitaorang lima orang dan kitaorang bawak kereta laju gila. Kawan-kawan gua adalah Ali, Mat, Din, dan Lan. Ali bawak Mitsubishi Lancer Evolution warna biru, Mat bawak Toyota Supra warna kuning, Din bawak Nissan Skyline GT-R warna hitam, dan Lan bawak Mazda RX-7 warna putih.

Kitaorang selalu lumba di jalan-jalan bandar, tapi malam ni kitaorang nak try something different. Kitaorang nak lumba di touge jalan genting highland, yang terkenal dengan selekoh-selekoh tajam dan curam. Kitaorang dengar ada satu geng yang panggil diri mereka The Drift Kings, yang kononnya jagoan di touge ni. Kitaorang nak tunjuk kat mereka siapa yang boss kat sini.

Kitaorang pun bergerak ke genting highland dengan kereta-kereta kitaorang. Dalam perjalanan tu, kitaorang berbual-bual melalui walkie-talkie yang kitaorang pasang dalam kereta.

"Korang ready ke tak?" tanya Ali, yang menjadi ketua kitaorang.

"Ready gila wei!" jawab Mat, yang paling semangat dalam kumpulan kitaorang.

"Gua rasa nervous sikit la," kata Din, yang paling pemalu dalam kumpulan kitaorang.

"Jangan nervous la bro, kitaorang ada skill, kitaorang ada kereta power, kitaorang boleh menang ni," kata Lan, yang paling cool dalam kumpulan kitaorang.

"Gua setuju dengan Lan, kitaorang tak payah takut apa-apa. Kitaorang cuma nak have fun je," kata gua, yang paling yakin dalam kumpulan kitaorang.

"Betul tu bro, have fun je. Tapi jangan lupa safety first la. Jangan sampai accident atau kena tangkap polis," kata Ali, yang paling bijak dalam kumpulan kitaorang.

"Relax la bro, kitaorang dah biasa lumba haram. Kitaorang tahu macam mana nak elak dari bahaya," kata Mat.

"Ok la, kalau macam tu kitaorang proceed je la. Kitaorang dah sampai kat lokasi ni," kata Ali.

Kitaorang pun sampai kat touge jalan genting highland. Kitaorang nampak ada banyak kereta lain yang juga nak join lumba haram ni. Kitaorang nampak ada beberapa kereta yang berlogo The Drift Kings. Kitaorang pun park kereta kitaorang dekat dengan mereka.

"Wow, tengok la kereta-kereta mereka. Semua cantik-cantik belaka," kata Din.

"Betul tu bro, tapi tak semestinya cantik boleh lumba laju," kata Lan.

"Gua rasa mereka ada skill la bro, sebab mereka dah lama lumba kat sini," kata Ali.

"Tapi kitaorang pun ada skill jugak la bro, sebab kitaorang dah lama lumba kat bandar," kata Mat.

"Gua setuju dengan Mat. Kitaorang tak payah takut dengan mereka. Kitaorang boleh lawan dengan mereka," kata gua.

"Ok la, jom kitaorang turun dari kereta dan kenal-kenal dengan mereka," kata Ali.

Kitaorang pun turun dari kereta kitaorang dan berjalan ke arah The Drift Kings. Kitaorang nampak ada seorang lelaki yang berdiri di tengah-tengah mereka. Dia pakai baju hitam dan seluar jeans. Dia rambut pendek dan berwarna perang. Dia nampak macam ketua mereka.

"Hey, siapa korang ni?" tanya dia dengan nada sombong.

"Kami adalah The Furious Five, kami datang nak join lumba haram ni," jawab Ali dengan nada sopan.

"Oh, The Furious Five eh? Aku pernah dengar pasal korang. Korang ni geng bandar kan? Korang ni pandai lumba kat jalan rata je la. Korang tak boleh lawan dengan kami kat touge ni," kata dia dengan nada mengejek.

"Jangan pandang rendah kat kami la bro. Kami pun ada skill jugak. Kami nak tunjuk kat korang yang kami boleh lumba kat mana-mana je," kata Mat dengan nada marah.

"Oh, begitu? Kalau macam tu, jom kita lumba. Kita tengok siapa yang lebih hebat," kata dia dengan nada cabar.

"Ok, jom. Kita tak takut dengan korang," kata Lan dengan nada cool.

"Baiklah, kalau macam tu, aku perkenalkan diri aku dulu. Aku adalah Remy, ketua The Drift Kings. Aku bawak kereta Subaru Impreza WRX STI warna silver. Kereta aku ni power gila, boleh drift macam-macam," kata dia sambil menunjuk kereta dia yang berada di belakang dia.

"Ok, aku Ali, ketua The Furious Five. Aku bawak kereta Mitsubishi Lancer Evolution warna biru. Kereta aku ni laju gila, boleh potong macam-macam," kata Ali sambil menunjuk kereta dia yang berada di sebelah kereta Remy.

"Aku Mat, ahli The Furious Five. Aku bawak kereta Toyota Supra warna kuning. Kereta aku ni kuat gila, boleh tarik macam-macam," kata Mat sambil menunjuk kereta dia yang berada di sebelah kereta Ali.

"Aku Din, ahli The Furious Five. Aku bawak kereta Nissan Skyline GT-R warna hitam. Kereta aku ni canggih gila, boleh control macam-macam," kata Din sambil menunjuk kereta dia yang berada di sebelah kereta Mat.

"Aku Lan, ahli The Furious Five. Aku bawak kereta Mazda RX-7 warna putih. Kereta aku ni cantik gila, boleh pusing macam-macam," kata Lan sambil menunjuk kereta dia yang berada di sebelah kereta Din.

"Aku Zul, ahli The Furious Five. Aku bawak kereta Honda Civic Type R warna merah. Kereta aku ni sayang gila, boleh buat macam-macam," kata gua sambil menunjuk kereta gua yang berada di sebelah kereta Lan.

"Ok, dah habis perkenalan? Kalau dah habis, kita start lumba la," kata Remy.

"Ok, kita start la. Tapi kita nak tahu dulu apa syarat-syarat lumba ni," kata Ali.

"Syarat-syarat lumba ni mudah je. Kita lumba dari sini sampai ke puncak genting highland. Siapa yang sampai dulu, dia menang. Tapi ada satu lagi syarat penting. Kita kena lumba secara one-on-one. Maksudnya setiap ahli kumpulan kita kena lawan dengan setiap ahli kumpulan korang secara bergilir-gilir. Siapa yang kalah, dia kena tunggu kat tepi jalan sampai semua orang habis lumba. Siapa yang menang lebih banyak round, dia menang keseluruhan lumba ni," kata Remy.

"Ok, kita setuju dengan syarat-syarat tu. Tapi kita nak tahu jugak siapa yang akan lawan siapa," kata Mat.

"Ok, kita akan tentukan secara rawak la. Kita akan guna aplikasi randomizer dalam telefon kita untuk pilih nama-nama kita dan match kan dengan nama-n..... 
Bersambung..

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama