Cerita Blog: Gangster Roti Sandwich (Bahagian 3)

Aku Mat, gangster roti sandwich. Aku dah atasi semua masalah aku sebagai seorang usahawan roti sandwich. Aku dah jadi lebih kreatif, inovatif, berani, dan bijak dalam buat dan jual roti sandwich aku. Aku dah buat roti sandwich yang lagi sedap dari Subway dengan resepi dan cara-cara yang aku cipta sendiri.

Apa resepi dan cara-cara tu? Ini dia:

- Untuk roti, aku guna roti wholemeal yang lebih sihat dan berkhasiat. Aku bakar roti tu dengan toaster yang aku baiki sendiri sampai kekuningan dan rangup.
- Untuk isi, aku guna daging ayam yang aku beli dengan harga murah dari pembekal baru. Aku perap daging ayam tu dengan rempah-rempah yang aku kisar sendiri, macam serbuk kari, serbuk kunyit, serbuk jintan, dan lain-lain. Aku goreng daging ayam tu dengan minyak zaitun yang lebih sihat dan sedap.
- Untuk sayur, aku guna sayur-sayuran segar yang aku beli dari pasar tani. Aku potong sayur-sayuran tu dengan pisau yang aku asah sendiri, macam tomato, timun, bawang, dan lain-lain. Aku basuh sayur-sayuran tu dengan air bersih dan toskan.
- Untuk sos, aku guna sos yang aku buat sendiri dengan bahan-bahan semulajadi. Aku campur mayonis, cili sos, kicap, gula, garam, lada hitam, dan air limau nipis dalam mangkuk. Aku kacau sos tu dengan sudu yang aku beli baru sampai sebati.

Lepas tu, aku susun semua bahan-bahan tu dalam roti dengan cara yang cantik dan menarik. Aku lipat roti tu dua kali dan potong separuh. Aku letak roti sandwich tu dalam talam yang bersih dan hias dengan daun-daun salad. Aku hidang roti sandwich tu dengan senyuman dan ucapan terima kasih.

Itu lah resepi dan cara-cara untuk buat roti sandwich Mat yang lagi sedap dari Subway. Ramai orang puji roti sandwich aku ni. Ramai orang datang beli roti sandwich aku ni. Ramai orang jadi pelanggan tetap aku ni.

Aku dah jadi usahawan roti sandwich yang berjaya. Aku dah dapat banyak untung dari bisnes roti sandwich aku ni. Aku dah dapat bayar sewa tapak yang naik tu. Aku dah dapat beli peralatan baru yang canggih tu. Aku dah dapat lesen untuk jual roti sandwich tu. Aku dah dapat lokasi strategik yang best tu.

Aku dah tak ada masalah lagi sebagai seorang usahawan roti sandwich. Aku dah boleh hidup senang dan bebas sebagai seorang gangster roti sandwich.

Tapi ada satu perkara yang aku tak jangka akan berlaku.

Perkara tu ialah...

Aku jatuh cinta dengan seorang wanita.

Wanita tu ialah...

Pekerja Subway.

Ya, pekerja Subway yang jual roti sandwich kat sebelah kedai aku.

Dia nama Lisa.

Dia cantik, comel, manis, baik hati, dan pandai buat roti sandwich.

Dia suka senyum, gelak, nyanyi, dan bercakap dengan pelanggan dia.

Dia juga suka senyum, gelak, nyanyi, dan bercakap dengan aku.

Aku suka tengok dia.

Aku suka dengar dia.

Aku suka rasa dia.

Apa akan jadi kepada kami?

Adakah kami akan bersama?

Adakah kami akan bahagia?

Adakah kami akan kongsi resepi roti sandwich kami?

Kalau lu orang nak tahu jawapan-jawapan tu, lu orang kena tunggu cerita blog baru dari saya. Cerita blog baru tu akan menceritakan tentang cinta antara Mat dan Lisa, gangster roti sandwich dan pekerja Subway.

Saya harap lu orang akan menantikan cerita blog baru tu dengan penuh minat dan sabar. Saya akan cuba tulis cerita blog baru tu dengan lebih romantis dan lucu dari cerita blog ni.

Sekian, terima kasih.

Ini adalah akhir dari cerita blog: Gangster Roti Sandwich.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama