Cerita Blog: Gangster Roti Sandwich (Bahagian 2)

Aku Mat, gangster roti sandwich. Aku ada banyak masalah sebagai seorang usahawan roti sandwich. Aku kena hadapi inflasi harga bahan, peralatan rosak, sewa tapak naik, lesen lambat dapat, dan berebut lokasi strategik. Aku rasa macam nak give up je dengan bisnes roti sandwich aku ni.

Tapi aku tak boleh give up. Aku kena terus berusaha dan berdoa. Aku kena cari jalan penyelesaian untuk masalah-masalah aku ni. Aku kena jadi lebih kreatif dan inovatif dalam buat roti sandwich aku ni. Aku kena jadi lebih berani dan bijak dalam jual roti sandwich aku ni.

Jadi, aku pun buat beberapa perkara untuk atasi masalah-masalah aku ni. Ini adalah perkara-perkara yang aku buat:

- Untuk masalah inflasi harga bahan, aku cari bahan yang lebih murah dan berkualiti dari pembekal-pembekal lain. Aku juga guna bahan yang lebih sikit tapi cukup untuk buat roti sandwich yang sedap dan padat. Aku juga buat promosi dan diskaun untuk pelanggan-pelanggan setia aku yang beli roti sandwich aku secara berkala.
- Untuk masalah peralatan rosak, aku belajar cara-cara untuk baiki peralatan aku sendiri dari YouTube dan Google. Aku juga pinjam peralatan dari kawan-kawan aku yang ada kedai-kedai makan lain. Aku juga jual beberapa barang-barang lama aku yang tak pakai untuk dapat duit tambahan untuk beli peralatan baru.
- Untuk masalah sewa tapak naik, aku runding dengan pemilik tapak tu untuk kurangkan sewa atau bagi masa lebih untuk bayar. Aku juga cari tapak-tapak lain yang lebih murah atau percuma kat tempat-tempat yang ramai orang juga. Aku juga buat kerjasama dengan kedai-kedai lain yang ada tapak kosong untuk share tapak dengan mereka.
- Untuk masalah lesen lambat dapat, aku follow up dengan pejabat kerajaan tu dengan lebih kerap dan sopan. Aku juga minta bantuan dari ahli-ahli politik atau NGO yang boleh tolong uruskan hal-hal lesen ni dengan lebih cepat dan mudah. Aku juga buat surat rayuan atau aduan kalau perlu untuk dapat lesen tu.
- Untuk masalah berebut lokasi strategik, aku cuba buat hubungan baik dengan orang-orang lain yang jual roti sandwich kat situ juga. Aku juga cuba buat perbezaan dengan roti sandwich aku supaya lebih menonjol dan unik dari roti sandwich mereka. Aku juga cuba cari lokasi-lokasi baru yang belum ada orang jual roti sandwich lagi.

Dengan cara-cara ni, aku dapat atasi masalah-masalah aku sebagai seorang usahawan roti sandwich. Aku dapat jual lebih banyak roti sandwich dengan lebih untung dan kurang susah. Aku dapat buat roti sandwich yang lagi sedap dari Subway dengan resepi dan cara-cara yang aku cipta sendiri.

Kalau lu orang nak tahu apa resepi dan cara-cara tu, lu orang kena tunggu bahagian ketiga dari cerita blog ni. Bahagian ketiga akan lebih hebat dan mengejutkan dari bahagian kedua. Lu orang akan terperanjat dengan apa yang akan berlaku kepada Mat, gangster roti sandwich.

Sekian, terima kasih.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama