Cerita Blog: Gangster Roti Sandwich

Aku nama Mat. Aku seorang gangster. Aku pandai bersilat. Aku bertawakal dan bersyukur. Aku sentiasa menang dalam lawan-lawan aku. Aku tak pernah buat kerja-kerja haram atau makan duit haram dari KL. Aku cuma nak hidup senang dan bebas.

Tapi hidup aku tak selalu senang dan bebas. Aku ada banyak masalah juga. Masalah pertama ialah inflasi harga bahan. Bahan apa? Bahan untuk buat roti sandwich lah. Ya, aku seorang usahawan roti sandwich juga. Aku jual roti sandwich kat tepi jalan dekat sekolah-sekolah dan pejabat-pejabat. Roti sandwich aku lagi sedap dari Subway. Ramai orang suka makan roti sandwich aku.

Tapi sekarang harga bahan untuk buat roti sandwich naik gila-gila. Roti naik, sayur naik, daging naik, sos naik, semua naik. Aku susah nak cari untung kalau harga bahan naik macam ni. Aku kena naikkan harga roti sandwich aku juga, tapi aku takut pelanggan aku lari ke tempat lain yang lebih murah.

Masalah kedua ialah peralatan. Peralatan apa? Peralatan untuk buat roti sandwich lah. Ya, aku ada peralatan sendiri untuk buat roti sandwich. Aku ada toaster, pisau, talam, sudu, garpu, dan lain-lain lagi. Semua peralatan tu aku beli dengan duit sendiri. Aku jimat dan kumpul duit dari hasil jualan roti sandwich aku.

Tapi sekarang peralatan aku rosak sikit-sikit. Toaster aku tak panas betul, pisau aku tumpul, talam aku bocor, sudu aku patah, garfu aku hilang, dan lain-lain lagi. Aku susah nak buat roti sandwich kalau peralatan aku rosak macam ni. Aku kena beli peralatan baru juga, tapi aku tak ada duit banyak sekarang.

Masalah ketiga ialah sewa tapak. Tapak apa? Tapak untuk jual roti sandwich lah. Ya, aku sewa tapak kat tepi jalan untuk jual roti sandwich aku. Tapak tu strategik dan ramai orang lalu lalang kat situ. Aku bayar sewa setiap bulan kat pemilik tapak tu.

Tapi sekarang pemilik tapak tu nak naikkan sewa tapak dia. Dia kata tapak dia laku dan banyak orang nak sewa. Dia kata kalau aku tak mampu bayar sewa baru, dia akan bagi tapak tu kat orang lain. Aku susah nak jual roti sandwich kalau aku tak ada tapak macam ni. Aku kena cari tapak baru juga, tapi aku tak tahu kat mana ada tapak yang bagus dan murah.

Masalah keempat ialah mendapatkan lesen. Lesen apa? Lesen untuk jual roti sandwich lah. Ya, aku perlu ada lesen untuk jual roti sandwich kat tepi jalan. Lesen tu penting untuk elak kena tangkap atau saman oleh pihak berkuasa. Aku pergi ke pejabat kerajaan untuk mohon lesen tu.

Tapi sekarang pejabat kerajaan tu lambat sangat proses permohonan lesen aku. Mereka kata mereka ada banyak kerja dan tak ada masa nak layan aku. Mereka kata aku kena tunggu lama lagi baru boleh dapat lesen tu. Aku susah nak jual roti sandwich kalau aku tak ada lesen macam ni. Aku kena selalu berhati-hati dan elak dari kena nampak oleh pihak berkuasa.

Masalah kelima ialah berebut lokasi strategik. Lokasi apa? Lokasi untuk jual roti sandwich lah. Ya, aku nak cari lokasi yang strategik untuk jual roti sandwich aku. Lokasi yang strategik tu penting untuk tarik pelanggan dan jual lebih banyak roti sandwich. Aku selalu survey kat mana ada lokasi yang sesuai untuk jual roti sandwich aku.

Tapi sekarang banyak orang lain yang juga nak jual roti sandwich kat lokasi yang sama dengan aku. Mereka kata mereka punya roti sandwich lagi sedap dan murah dari aku. Mereka kata mereka punya hak untuk jual roti sandwich kat situ juga. Aku susah nak jual roti sandwich kalau aku kena berebut lokasi macam ni. Aku kena selalu bersaing dan lawan dengan orang lain yang nak ambil pelanggan aku.

Itu lah masalah-masalah yang aku hadapi sebagai seorang gangster yang jadi usahawan roti sandwich. Macam mana aku boleh atasi masalah-masalah tu? Macam mana aku boleh jadi lebih berjaya dalam bisnes roti sandwich aku? Macam mana aku boleh buat roti sandwich yang lagi sedap dari Subway? Dan macam mana aku boleh tulis resepi dan cara-cara memasaknya?

Kalau lu orang nak tahu jawapan-jawapan tu, lu orang kena tunggu bahagian kedua dari cerita blog ni. Bahagian kedua akan lebih menarik dan menghairankan dari bahagian pertama. Lu orang akan terkejut dengan apa yang akan berlaku kepada Mat, gangster roti sandwich.

Sekian, terima kasih.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama