Kisah Usahawan Kentang yang Lulus SPM Sahaja dari KL

Gua nak cerita pasal seorang usahawan kentang yang lulus spm sahaja dari kl. Nama dia Ali. Dia ni memang suka makan kentang sejak kecil. Dia kata kentang ni sedap, berkhasiat dan boleh buat macam-macam masakan. Tapi masa dia belajar kat sekolah, dia tak minat sangat dengan pelajaran. Dia lebih suka main bola dengan kawan-kawan dia. Bila spm datang, dia tak tahu nak jawab apa. Dia cuma hafal sikit-sikit je. Bila dapat result, dia dapat 3A je. Yang lain semua fail.

Dia sedih la wei, sebab dia tak boleh sambung belajar kat universiti. Dia pun tak ada modal nak buat bisnes. Dia terpaksa cari kerja kat kl. Dia dapat kerja jadi pekerja kilang kat Shah Alam. Gaji dia rm1000 sebulan. Dia rasa susah la nak hidup dengan gaji tu. Dia kena bayar sewa rumah, makan minum, minyak kereta dan macam-macam lagi. Dia rasa macam tak ada harapan.

Tapi satu hari, dia terjumpa satu artikel kat internet pasal usahawan muda yang berjaya buat bisnes kentang goreng. Dia baca artikel tu dengan penuh minat. Dia rasa terinspirasi dengan kisah usahawan tu. Dia kata dalam hati, "Kalau dia boleh buat, kenapa gua tak boleh? Gua pun suka kentang. Gua pun ada bakat masak." Dia pun buat keputusan untuk berhenti kerja kilang dan cuba buat bisnes kentang goreng.

Dia pinjam duit rm5000 dari abang dia yang kerja kat Singapura. Dia beli satu gerai kecil kat pasar malam dekat rumah dia. Dia beli peralatan masak seperti penggorengan, pisau, talam dan lain-lain. Dia beli bahan-bahan seperti kentang, minyak goreng, garam, sos dan lain-lain. Dia pun mula menjual kentang goreng kat pasar malam tu.

Dia jual satu mangkuk kentang goreng dengan harga rm3 je. Tapi kentang goreng dia sedap gila wei. Dia potong kentang tu nipis-nipis dan goreng sampai rangup. Dia tabur garam dan sos cili kat atasnya. Bila orang makan, rasa macam nak tambah lagi. Ramai orang datang beli kentang goreng dia. Ada yang datang dari jauh-jauh lagi.

Dalam masa sebulan, dia dah dapat balik modal dia. Dalam masa tiga bulan, dia dah dapat untung rm10,000 sebulan wei. Dia rasa gembira sangat-sangat. Dia rasa macam dah berjaya dalam hidup.

Tapi jangan ingat senang nak buat bisnes kentang goreng ni wei. Ada banyak cabaran yang dia hadapi. Antaranya ialah:

- Inflasi harga bahan: Harga kentang naik setiap minggu wei. Dulu boleh beli satu kilo dengan rm2 je, sekarang dah naik sampai rm5 wei. Minyak goreng pun sama, naik gila-gila wei.
- Peralatan rosak: Penggorengan dia selalu rosak wei. Kadang-kadang api tak keluar, kadang-kadang minyak meletup-letup wei.
- Sewa gerai: Penyewa gerai minta naikkan sewa setiap bulan wei. Dulu sewa rm500 sebulan je, sekarang dah naik sampai rm1000 wei.
- Mendapatkan lesen: Nak dapat lesen jualan ni susah wei. Kena pergi pejabat, isi borang, bayar yuran, tunggu lama-lama wei.
- Lokasi strategik: Lokasi gerai dia ni tak berapa strategik wei. Dia kat tepi jalan je, tak ada tempat letak kereta. Banyak orang tak nampak gerai dia.

Macam-macam hal la wei. Tapi dia tak putus asa. Dia tetap gigih menjual kentang goreng dia. Dia kata, "Gua tak boleh give up wei. Gua nak tunjuk kat dunia yang gua boleh berjaya walaupun gua lulus spm sahaja dari kl."

Dia pun cari cara untuk atasi masalah-masalah tu. Antaranya ialah:

- Mencari pembekal kentang yang murah dan berkualiti: Dia jumpa satu pembekal kentang kat Cameron Highlands yang boleh bagi harga murah dan kentang segar wei.
- Membeli peralatan yang baru dan berkualiti: Dia beli satu penggorengan yang besar dan canggih wei. Dia kata penggorengan tu boleh goreng kentang dengan cepat dan rata wei.
- Menegosiasi dengan penyewa gerai: Dia cakap dengan penyewa gerai, "Wei, jangan naikkan sewa lagi la. Gua dah jual kentang goreng kat sini lama wei. Gua punya pelanggan banyak wei. Kalau gua pindah, lu rugi wei."
- Memohon lesen secara online: Dia jumpa satu laman web yang boleh mohon lesen secara online wei. Dia kata laman web tu senang dan cepat wei.
- Mencari lokasi yang lebih baik: Dia jumpa satu lokasi yang dekat dengan sekolah dan pejabat wei. Dia kata lokasi tu ramai orang lalu-lalang wei.

Dengan cara-cara tu, dia dapat menyelesaikan masalah-masalah tu. Dia dapat menjual kentang goreng dia dengan lebih baik. Dia dapat menarik lebih ramai pelanggan. Dia dapat meningkatkan pendapatan dia.

Sekarang ni, dia dah ada lima gerai kentang goreng kat kl wei. Dia dah ada pekerja-pekerja yang tolong dia jaga gerai-gerai tu. Dia dah ada kereta besar dan rumah besar wei. Dia dah ada awek cantik dan anak-anak comel wei.

Dia dah berjaya dalam hidup.

Gua rasa bangga dengan Ali wei. Gua rasa terharu dengan kisah dia wei. Gua rasa teruja dengan kentang goreng dia wei.

Gua nak cuba resepi kentang goreng dia wei.

Gua nak share resepi kentang goreng dia kat sini:

```
Resepi Kentang Goreng Ali

Bahan-bahan:

- 1 kilo kentang
- Minyak goreng secukupnya
- Garam secukupnya
- Sos cili secukupnya

Cara-cara:

1. Basuh kentang dengan bersih.
2. Potong kentang nipis-nipis.
3. Panaskan minyak dalam penggorengan.
4. Goreng kentang sampai rangup dan keemasan.
5. Angkat dan toskan minyak.
6. Tabur garam dan sos cili kat atasnya.
7. Hidangkan dalam mangkuk.

Selamat mencuba!
```

Gua harap lu orang suka blog yang gua tulis ni.

Gua harap lu orang dapat belajar sesuatu dari kisah Ali ni.

Gua harap lu orang dapat terhibur dengan blog ni.

Gua harap lu orang dapat cuba resepi kentang goreng Ali ni.

Gua harap lu orang dapat komen dan share blog ni.

Terima kasih kerana membaca blog gua.

Sampai jumpa lagi!





Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama