Dari SPM ke Usahawan Biskut Cip Coklat: Kisah Inspirasi Kak Lina

Apa khabar semua? Aku harap korang sihat-sihat je. Hari ni aku nak share dengan korang pasal seorang usahawan muda yang berjaya dalam bidang biskut cip coklat. Dia ni bukan main-main, dia ni lulusan SPM sahaja dari KL, tiada modal, faham ye, tetapi mampu berjaya menjadi usahawan biskut cip coklat. Siapa dia? Dia ni nama dia Kak Lina.

Kak Lina ni memang suka makan biskut cip coklat sejak kecil. Dia selalu beli biskut tu kat kedai runcit dekat rumah dia. Dia cakap, biskut tu sedap sangat, rasa coklat dia pekat dan manis, biskut dia rangup dan gebu. Dia kata, biskut tu macam ubat hati dia bila dia sedih atau stress.

Bila dia habis SPM, dia tak dapat sambung belajar sebab tak ada duit. Bapak dia kerja sebagai tukang sapu kat pasar, mak dia kerja sebagai tukang jahit kat rumah. Adik-beradik dia ada lima orang, semua masih sekolah. Dia pun terpaksa kerja sebagai pelayan kat restoran fast food dekat KLCC. Tapi dia tak putus asa, dia tetap simpan impian dia nak buat biskut cip coklat sendiri.

Dia pun start kumpul duit sikit-sikit dari gaji dia. Dia juga jual nasi lemak kat tepi jalan pada waktu pagi untuk tambah pendapatan. Dia cakap, nasi lemak ni macam abang kepada biskut cip coklat, sebab dua-dua guna santan dan gula. Jadi dia guna nasi lemak sebagai latihan untuk buat biskut cip coklat.

Setiap bulan, dia beli satu peralatan masakan yang berkaitan dengan biskut cip coklat, macam oven, mixer, loyang, dan lain-lain. Dia simpan semua barang tu kat bilik sewa dia yang sempit. Dia cakap, dia nak siapkan semua peralatan sebelum dia buat biskut.

Tapi bukan senang nak buat biskut cip coklat ni. Kak Lina kena hadapi banyak cabaran dan masalah, macam inflasi harga bahan, peralatan, sewa, lesen, dan lokasi strategik. Dia cakap, semua benda ni memerlukan modal yang besar dan risiko yang tinggi.

Dia pun mencari peluang dan jalan pintas untuk capai impian dia. Dia join beberapa program usahawan muda yang anjurkan oleh kerajaan dan NGO. Dia juga minta nasihat dan bantuan dari rakan-rakan dan keluarga dia.

Akhirnya, selepas enam tahun bekerja keras dan berusaha gigih, Kak Lina dapat buat biskut cip coklat pertama dia di dapur rumah sewa dia. Biskut tu dia namakan "Biskut Lina". Dia cakap, nama tu simple tapi padat dengan maksud.

Biskut Lina ni memang laris macam pisang goreng panas. Ramai orang suka dengan biskut yang sedap dan murah ni. Kak Lina guna tepung gandum yang halus dan berkualiti dari Indonesia. Dia juga guna coklat yang pekat dan manis dari Switzerland.

Kak Lina cakap, rahsia kejayaan dia adalah kerana dia ikut tiga prinsip utama dalam hidup dia:

- Jangan takut gagal
- Jangan malas belajar
- Jangan lupa bersyukur

Dia cakap, gagal tu biasa dalam hidup, yang penting kita kena bangun balik dan cuba lagi. Dia juga cakap, belajar tu tak ada habisnya, kita kena sentiasa update ilmu dan kemahiran kita. Dia juga cakap, bersyukur tu wajib dalam hidup, kita kena hargai apa yang kita ada dan jangan tamak haloba.



Ok, itu sahaja artikel blog aku untuk hari ni. Aku harap korang suka dan terhibur dengan artikel aku. Kalau korang ada komen atau soalan, korang boleh tinggalkan kat ruangan bawah ni. Aku akan cuba jawab secepat mungkin.

Sampai jumpa lagi dalam artikel blog seterusnya. Selamat tinggal dan selamat maju jaya!


Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama