Dari SPM ke Usahawan Steak: Kisah Inspirasi Abang Bob

Hai semua, apa khabar? Hari ni aku nak cerita pasal seorang usahawan muda yang berjaya dalam bidang masakan steak. Dia ni bukan calang-calang orang, dia ni lulusan SPM sahaja dari KL, tiada modal tetapi yang berjaya menjadi usahawan steak. Siapa dia? Dia ni nama dia Abang Bob.

Abang Bob ni memang minat masak steak sejak kecil. Dia selalu tengok rancangan masakan di TV dan belajar resepi-resepi dari internet. Dia cakap, steak ni bukan susah nak buat, cuma kena ada bahan-bahan yang berkualiti dan cara-cara yang betul.

Bila dia habis SPM, dia tak dapat sambung belajar sebab tak ada duit. Dia pun terpaksa kerja sebagai pekerja kilang di Shah Alam. Tapi dia tak putus asa, dia tetap simpan impian dia nak buka kedai steak sendiri.

Dia pun start kumpul duit sikit-sikit dari gaji dia. Dia juga jual burger kat tepi jalan pada waktu malam untuk tambah pendapatan. Dia cakap, burger ni macam adik kepada steak, sebab dua-dua guna daging lembu. Jadi dia guna burger sebagai latihan untuk masak steak.

Setiap bulan, dia beli satu peralatan masakan yang berkaitan dengan steak, macam grill, pisau, talam, dan lain-lain. Dia simpan semua barang tu kat rumah sewa dia yang kecil. Dia cakap, dia nak siapkan semua peralatan sebelum dia buka kedai.

Tapi bukan senang nak buka kedai steak ni. Abang Bob kena hadapi banyak cabaran dan masalah, macam inflasi harga bahan, sewa, lesen, dan lokasi strategik. Dia cakap, semua benda ni memerlukan modal yang besar dan risiko yang tinggi.

Dia pun mencari peluang dan jalan pintas untuk capai impian dia. Dia join beberapa program usahawan muda yang anjurkan oleh kerajaan dan NGO. Dia juga minta nasihat dan bantuan dari rakan-rakan dan keluarga dia.

Akhirnya, selepas lima tahun bekerja keras dan berusaha gigih, Abang Bob dapat buka kedai steak pertama dia di Batu Caves. Kedai tu dia namakan "Steak Bob". Dia cakap, nama tu simple tapi padat dengan maksud.

Kedai Steak Bob ni memang laku macam goreng pisang panas. Ramai orang datang untuk rasa steak yang sedap dan murah. Abang Bob guna daging lembu yang segar dan berkualiti dari Australia. Dia juga guna rempah-rempah dan sos yang istimewa dari resepi dia sendiri.

Abang Bob cakap, rahsia kejayaan dia adalah kerana dia ikut tiga prinsip utama dalam hidup dia:

- Jangan takut gagal
- Jangan malas belajar
- Jangan lupa bersyukur

Dia cakap, gagal tu biasa dalam hidup, yang penting kita kena bangun balik dan cuba lagi. Dia juga cakap, belajar tu tak ada habisnya, kita kena sentiasa update ilmu dan kemahiran kita. Dia juga cakap, bersyukur tu wajib dalam hidup, kita kena hargai apa yang kita ada dan jangan tamak haloba.

Ok, itu sahaja artikel blog aku untuk hari ni. Aku harap korang suka dan terhibur dengan artikel aku. Kalau korang ada komen atau soalan, korang boleh tinggalkan kat ruangan bawah ni. Aku akan cuba jawab secepat mungkin.

Sampai jumpa lagi dalam artikel blog seterusnya. Selamat tinggal dan selamat maju jaya!


Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama