Kisah Usahawan Burger Bakar yang Tidak Bersekolah

Hai semua, nama saya Azman. Saya nak kongsikan dengan anda kisah hidup saya yang penuh cabaran dan kejayaan. Saya adalah seorang usahawan burger bakar yang tidak bersekolah. Ya, anda baca betul. Saya tidak pernah habis sekolah rendah pun. Saya terpaksa berhenti sekolah sebab keluarga saya sangat miskin dan tidak mampu membayar yuran sekolah. Saya berasal dari kampung di Perlis dan tinggal bersama ibu bapa dan lima adik-beradik saya.

Semenjak kecil, saya sudah bekerja keras untuk menyara keluarga saya. Saya menjual kacang rebus, rojak buah, dan air tebu di tepi jalan. Saya juga membantu bapa saya yang bekerja sebagai buruh kasar di ladang getah. Walaupun hidup susah, saya tidak pernah putus asa atau menyesal. Saya percaya bahawa Allah akan memberi rezeki kepada orang yang bersabar dan berusaha.

Suatu hari, saya terbaca sebuah artikel di surat khabar tentang seorang usahawan muda yang berjaya menjual burger bakar di Kuala Lumpur. Artikel itu memberi inspirasi kepada saya untuk mencuba perniagaan burger bakar juga. Saya rasa burger bakar adalah sesuatu yang baru dan menarik di kampung saya. Saya yakin orang ramai akan suka makan burger bakar yang sedap dan murah.

Saya pun meminjam wang dari rakan-rakan saya untuk membeli bahan-bahan untuk membuat burger bakar. Saya beli daging lembu cincang, roti burger, sayur-sayuran, sos, dan mentega. Saya juga beli sebuah kuali besi, sebuah dapur gas, dan sebuah payung besar untuk melindungi diri dari panas dan hujan.

Saya mulakan perniagaan burger bakar saya di bawah pokok rambutan di depan rumah saya. Saya letakkan sebuah papan tanda yang bertulis "Burger Bakar Azman - Sedap dan Murah". Saya jual burger bakar saya dengan harga RM2 sebiji. Saya buka perniagaan saya dari pukul 6 petang hingga 10 malam setiap hari.

Pada mulanya, perniagaan saya tidak begitu laris. Orang kampung saya agak ragu-ragu untuk mencuba burger bakar saya. Mereka lebih suka makan nasi lemak atau mee goreng yang biasa mereka makan. Tetapi saya tidak berputus harapan. Saya terus mempromosikan burger bakar saya dengan memberi percuma kepada sesiapa yang lalu-lalang di depan kedai saya. Saya juga memberi diskaun kepada pelanggan-pelanggan setia saya.

Lama-kelamaan, perniagaan saya mula mendapat sambutan yang baik dari orang ramai. Mereka tertarik dengan aroma dan rasa burger bakar saya yang garing di luar dan lembut di dalam. Mereka juga suka dengan sos yang saya buat sendiri yang manis dan pedas. Mereka kata burger bakar saya adalah yang terbaik yang pernah mereka rasa.

Saya sangat gembira dengan kejayaan perniagaan saya. Saya dapat menjana pendapatan yang lumayan dengan menjual burger bakar. Saya dapat membayar hutang-hutang saya dan menyimpan wang untuk masa depan. Saya juga dapat membantu keluarga saya dengan memberi wang kepada ibu bapa dan adik-beradik saya untuk keperluan mereka.

Sekarang, perniagaan burger bakar saya semakin berkembang. Saya telah membuka beberapa cawangan di sekitar Perlis dan Kedah. Saya juga telah mengambil beberapa pekerja untuk membantu saya menguruskan perniagaan saya. Saya berazam untuk mengembangkan perniagaan saya ke seluruh Malaysia dan mungkin ke luar negara juga.

Saya bersyukur kepada Allah atas nikmat yang diberikan kepada saya. Saya juga berterima kasih kepada keluarga, rakan-rakan, dan pelanggan saya yang sentiasa menyokong saya. Saya berharap kisah saya dapat memberi motivasi dan inspirasi kepada anda yang ingin menjadi usahawan. Ingatlah, tidak kira apa latar belakang anda, anda boleh berjaya jika anda berani bermimpi dan berusaha.

Sebelum saya mengakhiri artikel blog saya, saya nak kongsikan dengan anda resepi burger bakar saya yang simple tetapi sedap. Anda boleh mencubanya di rumah dan menikmatinya bersama keluarga dan rakan-rakan anda.

## Resepi Burger Bakar Azman

Bahan-bahan:

- 500 gram daging lembu cincang
- 1 sudu besar serbuk perasa
- 1 sudu besar tepung jagung
- 1 biji telur
- 1/4 sudu kecil garam
- 1/4 sudu kecil lada hitam
- 10 keping roti burger
- 5 keping keju cheddar
- 5 helai daun salad
- 5 keping tomato
- 5 sudu besar mentega
- Sos cili
- Sos tomato
- Sos mayonis

Cara-cara:

1. Campurkan daging lembu cincang, serbuk perasa, tepung jagung, telur, garam, dan lada hitam dalam sebuah mangkuk. Gaul rata dan bentuk menjadi 10 buah patty daging.
2. Panaskan kuali besi di atas dapur gas dengan api sederhana. Sapukan sedikit minyak pada kuali.
3. Bakar patty daging selama 3 minit sebelah atau sehingga masak. Balikkan patty daging dan letakkan sekeping keju di atasnya. Biarkan keju meleleh.
4. Angkat patty daging dan ketepikan.
5. Sapukan mentega pada kedua-dua belah roti burger. Bakar roti burger selama 1 minit sebelah atau sehingga kekuningan.
6. Letakkan sehelai daun salad dan sekeping tomato di atas sekeping roti burger bawah.
7. Letakkan sebiji patty daging dengan keju di atas sayur-sayuran.
8. Sapukan sos cili, sos tomato, dan sos mayonis di atas patty daging.
9. Tutup dengan sekeping roti burger atas.
10. Ulangi langkah 6 hingga 9 untuk membuat burger bakar yang lain.
11. Hidangkan burger bakar panas-panas dengan kentang goreng atau keropok.

Selamat mencuba dan selamat menjamu selera!

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama