Touge Jalan Genting Highland: Episod 3

Kitaorang semua tegang dan fokus tengok video rekod dan lumba ni. Kitaorang nak tahu siapa yang menang lumba ni. Kitaorang nak tahu siapa yang lebih hebat antara Ali dan Remy.

Video tu tunjuk Ali dan Remy sampai ke garisan penamat lumba ni dengan hampir serentak. Tapi ada satu perbezaan yang sangat kecil antara mereka berdua. Perbezaan tu adalah:

Ali sampai dulu!

Ya, Ali sampai dulu dengan selisih beberapa milisaat je. Ali menang lumba ni dengan sangat nipis. Ali menang lumba ni dengan sangat nasib.

Kitaorang semua terkejut dan gembira bila tengok video tu. Kitaorang semua bersorak dan tepuk tangan untuk Ali. Kitaorang semua bangga dengan Ali.

"Wow, Ali menang! Ali menang!" jerit Mat.

"Ali, ko memang power! Ko memang hebat!" puji Din.

"Ali, ko memang cool! Ko memang awesome!" kata Lan.

"Ali, ko memang sayang! Ko memang cinta!" kata gua.

"Terima kasih, terima kasih. Aku pun tak sangka aku boleh menang," kata Ali dengan muka yang malu-malu.

Remy pun terkejut dan sedih bila tengok video tu. Dia tak percaya dia kalah lumba ni dengan sangat nipis. Dia tak percaya dia kalah lumba ni dengan sangat malang.

"Damn, aku kalah! Aku kalah!" kata Remy.

"Remy, ko memang tak power! Ko memang tak hebat!" ejek Mat.

"Remy, ko memang tak cool! Ko memang tak awesome!" kata Lan.

"Remy, ko memang tak sayang! Ko memang tak cinta!" kata gua.

"Sudahlah, sudahlah. Jangan ejek dia lagi. Dia dah cukup sedih," kata Ali dengan muka yang baik hati.

"Aku tak sedih, aku cuma terkejut," kata Remy dengan muka yang marah.

"Terkejut apa? Terkejut kalah?" tanya Mat.

"Terkejut kalah dengan ko la," jawab Remy.

"Ko ingat ko boleh menang dengan aku ke?" tanya Ali.

"Aku ingat aku boleh menang dengan sesiapa je," jawab Remy.

"Kalau macam tu, ko salah ingat la," kata Ali.

"Kalau macam tu, ko betul ingat la," kata Remy.

Mereka berdua pandang satu sama lain dengan muka yang berapi-api. Mereka berdua macam nak bergaduh je. Kitaorang semua rasa cuak bila tengok mereka berdua macam tu.

"Eh, eh, eh. Jangan gaduh la korang. Ini cuma lumba haram je. Tak payah nak serius sangat," kata Lan.

"Betul tu bro, jangan gaduh la korang. Ini cuma sukan je. Tak payah nak marah sangat," kata Din.

"Betul tu bro, jangan gaduh la korang. Ini cuma main-main je. Tak payah nak benci sangat," kata gua.

"Tapi ini bukan main-main la bro. Ini adalah soal maruah dan harga diri," kata Remy.

"Apa maruah dan harga diri? Ini adalah soal skill dan kereta je," kata Ali.

"Tapi skill dan kereta pun ada kaitan dengan maruah dan harga diri la bro," kata Remy.

"Macam mana ada kaitan?" tanya Ali.

"Macam ni la. Kalau ko ada skill dan kereta yang power, ko akan rasa bangga dengan diri ko. Ko akan rasa ko ada maruah dan harga diri yang tinggi. Tapi kalau ko tak ada skill dan kereta yang power, atau kalau ko kalah dengan orang yang ada skill dan kereta yang power, ko akan rasa malu dengan diri ko. Ko akan rasa ko tak ada maruah dan harga diri yang tinggi," jelas Remy.

"Ok, aku faham apa ko cakap. Tapi aku tak setuju dengan apa ko cakap. Aku rasa maruah dan harga diri tu bukan bergantung pada skill dan kereta je. Aku rasa maruah dan harga diri tu bergantung pada sikap dan perangai je," kata Ali.

"Macam mana bergantung pada sikap dan perangai?" tanya Remy.

"Macam ni la. Kalau ko ada sikap dan perangai yang baik, ko akan rasa bangga dengan diri ko. Ko akan rasa ko ada maruah dan harga diri yang tinggi. Tapi kalau ko tak ada sikap dan perangai yang baik, atau kalau ko tunjuk sikap dan perangai yang buruk, ko akan rasa malu dengan diri ko. Ko akan rasa ko tak ada maruah dan harga diri yang tinggi," jelas Ali.

"Ok, aku faham apa ko cakap. Tapi aku tak setuju dengan apa ko cakap. Aku rasa sikap dan perangai tu bukan penting sangat. Aku rasa skill dan kereta tu lebih penting," kata Remy.

"Kalau macam tu, kita memang tak boleh sepakat la," kata Ali.

"Kalau macam tu, kita memang tak boleh kawan la," kata Remy.

Mereka berdua pandang satu sama lain dengan muka yang bengis. Mereka berdua macam nak lawan je. Kitaorang semua rasa takut bila tengok mereka berdua macam tu.

"Eh, eh, eh. Jangan lawan la korang. Ini cuma lumba haram je. Tak payah nak ganas sangat," kata Lan.

"Betul tu bro, jangan lawan la korang. Ini cuma sukan je. Tak payah nak sakit-sakit," kata Din.

"Betul tu bro, jangan lawan la korang. Ini cuma main-main je. Tak payah nak rosak-rosak," kata gua.

"Tapi ini bukan main-main la bro. Ini adalah soal balas dendam dan keadilan," kata Remy.

"Apa balas dendam dan keadilan? Ini adalah soal bersukan dan berseronok je," kata Ali.

"Tapi bersukan dan berseronok pun ada kaitan dengan balas dendam dan keadilan la bro," kata Remy.

"Macam mana ada kaitan?" tanya Ali.

"Macam ni la. Kalau ko kalah dalam sukan atau main-main, ko akan rasa marah dengan lawan ko. Ko akan rasa nak balas dendam kat lawan ko. Ko akan rasa nak tunjuk kat lawan ko yang ko boleh menang kat dia. Tapi kalau ko menang dalam sukan atau main-main, ko akan rasa puas dengan diri ko. Ko akan rasa nak dapat keadilan kat lawan ko. Ko akan rasa nak tunjuk kat lawan ko yang dia tak boleh menang kat ko," jelas Remy.

"Ok, aku faham apa ko cakap. Tapi aku tak setuju dengan apa ko cakap. Aku rasa balas dendam dan keadilan tu bukan bergantung pada menang atau kalah je. Aku rasa balas dendam dan keadilan tu bergantung pada cara kita main atau sukan je," kata Ali.

"Macam mana bergantung pada cara kita main atau sukan?" tanya Remy.

"Macam ni la. Kalau kita main atau sukan dengan cara yang jujur, adil, sopan, dan hormat, kita tak akan rasa nak balas dendam atau dapat keadilan kat sesiapa pun. Kita akan terima apa-apa hasil yang kita dapat dengan hati yang terbuka dan tenang. Kita akan ucap tahniah kat pemenang atau ucapan takziah kat pecundang dengan ikhlas dan mesra. Tapi
tahu tak korang ada lagi laju giler babi sampai cannot brain, konon nya ada lagenda dikalangan kaki- kaki touge, ada sebuah kereta honda prelude 4th gen yang menjadi juara tak terkalah di genting ni. Dia digelar Ghost of Genting, devil prelude..  SEKIAN EPISODE AKHIR..😆


Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama