Hospital Hantu


Aku baru je habis kerja kat hospital swasta ni. Aku kerja sebagai jururawat malam. Aku dah biasa dengan suasana hospital ni, tapi malam ni lain macam sikit. Aku rasa macam ada sesuatu yang tak kena.

Aku nak balik rumah, tapi aku kena tunggu bas dulu. Bas ni lambat sangat sampai, aku dah bosan tunggu kat perhentian bas ni. Aku tengok jam kat tangan aku, dah pukul 3 pagi. Aku rasa macam nak jalan kaki je balik rumah, tapi rumah aku jauh sikit dari hospital ni.

Tiba-tiba, aku dengar bunyi sirene ambulans. Aku tengok ke arah hospital, aku nampak satu ambulans masuk ke pintu utama hospital. Aku rasa pelik, sebab hospital ni dah tutup untuk hari ni. Aku ingat mungkin ada kes emergency atau apa.

Aku pun jalan ke arah hospital, nak tengok apa yang berlaku. Aku sampai kat pintu utama hospital, aku nampak dua orang lelaki pakai baju putih keluar dari ambulans dengan satu usungan. Aku nampak ada seorang pesakit kat atas usungan tu, tapi aku tak nampak muka dia sebab dia pakai selimut.

Aku nak tanya dua orang lelaki tu apa yang jadi, tapi sebelum aku sempat cakap apa-apa, diaorang dah masuk ke dalam hospital dengan cepat. Aku pun ikut je diaorang masuk ke dalam hospital.

Aku masuk ke dalam hospital, aku rasa macam sejuk sangat. Aku nampak lampu-lampu kat hospital ni semua padam, cuma ada lampu emergency je yang menyala. Aku rasa macam pelik, sebab biasanya hospital ni ada lampu-lampu yang menyala sepanjang malam.

Aku ikut je dua orang lelaki tu pergi ke arah lif. Aku nampak diaorang masuk ke dalam lif dengan usungan tu. Aku pun nak masuk sekali, tapi pintu lif tu tutup dengan laju sebelum aku sempat masuk.

Aku terkejut gila, aku tekan-tekan butang lif tu nak bukak balik pintu tu, tapi tak jadi apa-apa. Aku dengar bunyi lif tu naik ke atas. Aku tengok paparan lif tu, aku nampak diaorang pergi ke tingkat 13.

Aku rasa macam tak percaya, sebab hospital ni tak ada tingkat 13. Hospital ni cuma ada 12 tingkat je. Tingkat 13 tu adalah tingkat hantu, katanya.

Aku tak tahu nak buat apa, aku rasa macam nak lari je dari sini. Tapi aku tak boleh tinggalkan pesakit tu macam tu je. Mungkin dia memerlukan bantuan aku.

Aku pun pergi cari tangga darurat, nak naik ke tingkat 13 dengan jalan kaki. Aku jumpa tangga darurat kat hujung koridor hospital ni. Aku bukak pintu tangga darurat tu, aku nampak tangga-tangga yang gelap dan berhabuk.

Aku ambil nafas dalam-dalam, aku mulakan langkah aku naik tangga-tangga tu. Aku rasa macam takut gila, sebab aku tak tahu apa yang menanti aku kat tingkat 13 tu.

Aku sampai kat tingkat 12, aku nampak pintu yang tulis "Tingkat 13". Aku rasa macam pelik, sebab aku tak pernah nampak pintu ni sebelum ni. Aku rasa macam nak bukak pintu ni, tapi aku takut apa yang ada di sebalik pintu ni.

Aku cuba bukak pintu ni, tapi pintu ni berkunci. Aku tekan-tekan handle pintu ni, tapi tak bergerak langsung. Aku rasa macam nak menyerah je, tapi aku ingat balik pasal pesakit tu.

Aku pun cari kunci pintu ni kat poket baju aku. Aku ingat mungkin aku ada kunci master yang boleh bukak semua pintu kat hospital ni. Aku jumpa satu kunci yang ada tulis "Tingkat 13" kat atas dia.

Aku rasa macam hairan, sebab aku tak pernah nampak kunci ni sebelum ni. Aku rasa macam ada orang letak kunci ni kat poket baju aku tanpa aku sedar. Aku rasa macam ada sesuatu yang nak suruh aku masuk ke tingkat 13 ni.

Aku masukkan kunci tu ke lubang kunci pintu ni, aku pusing-pusing kunci tu. Aku dengar bunyi klik, pintu tu terbukak. Aku nampak gelap je kat dalam tingkat 13 ni.

Aku ambil lampu suluh kat poket seluar aku, aku hidupkan lampu tu. Aku masuk ke dalam tingkat 13 ni dengan hati-hati. Aku rasa macam masuk ke dalam dunia lain.

Aku nampak bilik-bilik kat tingkat 13 ni semua kosong dan berhabuk. Aku nampak ada tulisan-tulisan merah kat dinding-dinding bilik tu. Aku baca tulisan-tulisan tu, aku rasa macam nak muntah.

Tulisan-tulisan tu semua kata "Tolong... Tolong... Tolong..." berulang-ulang. Aku rasa macam ada orang minta tolong kat sini, tapi tak ada siapa yang dengar.

Aku teruskan langkah aku cari bilik pesakit tu. Aku nampak ada satu bilik yang ada lampu menyala kat hujung koridor tingkat 13 ni. Aku rasa mungkin itu bilik pesakit tu.

Aku pergi ke arah bilik tu, aku nampak ada tanda "Bilik Bedah" kat atas pintu bilik tu. Aku rasa macam pelik, sebab hospital ni tak ada bilik bedah kat tingkat 13 ni.

Aku cuba bukak pintu bilik bedah tu, tapi pintu tu berkunci jugak. Aku guna kunci master tu lagi, aku bukak pintu tu. Aku nampak apa yang ada kat dalam bilik bedah tu, aku terkejut gila.

Aku nampak dua orang lelaki pakai baju putih yang tadi keluar dari ambulans tu kat dalam bilik bedah tu. Diaorang tengah bedah pesakit tu tanpa bius.

Aku nampak muka pesakit tu sekarang, dia adalah kawan baik aku yang kerja sebagai doktor kat hospital ni. Dia tengah menjerit-jerit kesakitan, tapi diaorang tak peduli langsung.

Aku nampak diaorang tengah potong-potong organ-organ dalam badan kawan aku tu dengan pisau bedah. Aku nampak darah-darah meleleh keluar dari badan kawan aku tu.

Aku rasa macam nak pengsan, aku tak tahu apa yang diaorang nak buat dengan kawan aku tu. Aku rasa macam nak tolong kawan aku tu, tapi aku tak berani nak dekat dengan diaorang.

Aku pun jerit-jerit minta tolong, tapi tak ada siapa yang dengar. Aku rasa macam terperangkap kat sini.

Tiba-tiba, dua orang lelaki tu perasan aku kat situ. Diaorang berhenti bedah kawan aku tu, diaorang pandang aku dengan mata merah.

Diaorang senyum-senyum sinis kat aku, diaorang cakap "Selamat datang ke hospital hantu... Kamu adalah pesakit seterusnya..."


Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama