Hantu di Wad 13

Aku baru je masuk kerja sebagai jururawat di Hospital Besar Israel. Aku dapat tugas jaga wad 13, yang katanya kosong sebab dah lama tak digunakan. Aku rasa pelik, kenapa wad tu tak digunakan? Apa yang berlaku kat situ?

Aku tanya kawan-kawan aku, tapi dorang semua diam je. Dorang nampak takut bila aku sebut pasal wad 13. Ada yang kata jangan pegi situ, ada yang kata jangan tanya banyak-banyak, ada yang kata jangan percaya apa-apa yang kau nampak atau dengar.

Aku rasa macam ada sesuatu yang tak kena. Aku nak tahu apa sebenarnya yang berlaku kat wad 13 tu. Aku pun nekad nak pegi tengok sendiri.

Malam tu, aku ambil kunci wad 13 dari stor dan berjalan perlahan-lahan ke arah situ. Aku rasa macam ada mata yang memerhati aku dari belakang, tapi bila aku pusing, tak ada siapa-siapa.

Aku sampai depan pintu wad 13 dan buka pintu tu dengan hati-hati. Aku masuk ke dalam dan terus terkejut. Wad tu gelap gelita, tak ada lampu langsung. Bau hapak dan busuk menyengat hidung aku. Aku nampak katil-katil berkarat dan berhabuk, alat-alat perubatan berselerak di lantai, dan dinding-dinding penuh dengan kesan darah.

Aku rasa macam nak muntah, tapi aku cuba tahan. Aku nak tahu apa yang ada kat sini. Aku ambil lampu suluh dari poket aku dan pasang dia. Aku mulakan langkah aku ke dalam wad tu.

Tiba-tiba, aku dengar bunyi tangisan dari salah satu bilik. Aku terus berhenti dan dengar betul-betul. Bunyi tu macam tangisan seorang perempuan, tapi sangat sedih dan pilu.

Aku rasa kesian, mungkin ada orang yang terperangkap kat sini. Aku pun berjalan ke arah bunyi tu dengan lampu suluh aku.

Aku sampai depan pintu bilik tu dan buka pintu tu perlahan-lahan. Aku nampak seorang perempuan duduk di atas katil dengan muka tertunduk. Dia pakai baju putih yang kotor dan berlumuran darah.

Aku panggil dia, "Hai, awak siapa? Awak okay ke?"

Dia angkat muka dia dan pandang aku dengan mata merah. Aku terkejut gila bila nampak muka dia.

Muka dia penuh dengan luka parah dan bernanah. Mulut dia terkoyak dan gigi dia patah-patah. Hidung dia hancur dan telinga dia tercabut.

Dia tersenyum dengan sinis dan berkata dengan suara serak, "Aku okay je...nak kenal aku? Aku ni hantu wad 13...aku dah tunggu lama sangat kat sini...nak main-main dengan kau..."

Dia terus melompat dari katil dan menyerang aku dengan cakar-cakar dia yang tajam.

Aku jerit kuat-kuat dan lari keluar dari bilik tu. Aku tutup pintu tu dengan kuat-kuat dan lari ke arah pintu wad 13.

Tapi bila aku sampai depan pintu tu, aku nampak pintu tu dah berkunci dari luar.

Aku ketuk-ketuk pintu tu dengan kuat-kuat dan jerit minta tolong.

Tapi tak ada siapa-siapa yang dengar.

Aku rasa macam nak pengsan.

Aku dengar bunyi ketawa gila dari belakang pintu bilik tu.

Dia datang lagi...

Okay, ini sambungan cerita seram aku tentang hantu di wad 13.

Aku cuba tenangkan diri aku dan fikir cara nak keluar dari wad ni. Aku ingat balik apa yang aku baca kat dinding-dinding wad ni. Ada tulisan-tulisan yang macam petunjuk atau amaran.

Aku baca satu-satu dengan lampu suluh aku.

"Jangan masuk ke sini...ini tempat neraka..."

"Jangan percaya apa yang kau lihat...ini semua tipu daya..."

"Jangan dengar apa yang kau dengar...ini semua bisikan syaitan..."

"Jangan rasa apa yang kau rasa...ini semua azab Allah..."

"Jangan berhenti berdoa...ini satu-satunya harapan..."

Aku rasa macam ada sesuatu yang nak aku buat. Aku rasa macam ada sesuatu yang boleh selamatkan aku dari hantu ni.

Aku pun mulakan doa aku dengan nama Allah.

"Bismillahirrahmanirrahim..."

Tiba-tiba, aku dengar bunyi pintu bilik tu terbuka dengan kuat. Aku nampak hantu perempuan tu keluar dari bilik tu dengan muka marah.

Dia jerit dengan suara nyaring, "Apa kau buat? Jangan doa! Jangan doa! Aku benci kau! Aku nak bunuh kau!"

Dia terus berlari ke arah aku dengan cakar-cakar dia yang tajam.

Aku tak sempat nak lari atau elak. Aku rasa cakar dia menyentuh leher aku dan darah aku mula mengalir.

Aku rasa sakit yang teramat sangat. Aku rasa macam nak mati.

Tapi aku tak berhenti berdoa. Aku terus baca doa aku dengan kuat-kuat.

"Audhu billahi minash shaitanir rajim..."

Tiba-tiba, aku dengar bunyi letupan dari belakang pintu wad 13. Aku nampak api dan asap keluar dari situ.

Aku nampak orang-orang berpakaian bomba dan polis masuk ke dalam wad ni dengan cepat. Dorang nampak aku dan hantu perempuan tu.

Dorang terus jerit, "Jangan gerak! Jangan gerak! Kami datang nak selamatkan kau!"

Dorang pun tembak hantu perempuan tu dengan senapang dan pistol dorang. Hantu perempuan tu jatuh ke lantai dengan badan berlubang-lubang.

Aku rasa lega dan bersyukur. Aku rasa macam Allah dah tolong aku.

Dorang pun datang dekat aku dan bawa aku keluar dari wad ni. Dorang bawa aku ke ambulans dan rawat luka-luka aku.

Dorang kata kat aku, "Nasib baik kau masih hidup. Kau tau tak apa yang berlaku kat sini?"

Aku kata kat dorang, "Tak tau...aku cuma dapat tugas jaga wad 13...aku tak tau apa-apa pasal wad ni..."

Dorang kata kat aku, "Wad 13 ni tempat kejadian pembunuhan beramai-ramai yang berlaku 10 tahun lepas. Ada seorang doktor gila yang bunuh semua pesakit dan staf kat sini dengan cara yang kejam. Dia guna alat-alat perubatan untuk potong-potong badan dorang dan biarkan dorang mati perlahan-lahan. Dia kata dia nak buat eksperimen untuk hidupkan semula orang mati."

Aku kata kat dorang, "Ya Allah...itu sangat mengerikan...tapi kenapa wad ni masih ada? Kenapa tak robohkan je?"

Dorang kata kat aku, "Sebab ada isu-isu politik dan undang-undang yang halang kami buat itu. Wad ni masih di bawah siasatan dan ada banyak bukti-bukti yang perlu dikaji. Tapi kami dah letak pengawal-pengawal keselamatan kat pintu wad ni untuk elak orang masuk."

Aku kata kat dorang, "Tapi macam mana aku boleh masuk? Siapa yang bagi kunci kat aku?"

Dorang kata kat aku, "Itu kami pun tak tau. Kami dapat panggilan darurat dari orang yang kata dia dengar bunyi jeritan dari wad 13. Kami pun datang cepat-cepat dan nampak pintu wad 13 terbuka dengan api dan asap keluar dari situ. Kami rasa ada orang yang cuba bakar wad ni, tapi kami tak tau siapa."

Aku kata kat dorang, "Tapi siapa hantu perempuan tu? Dia siapa?"

Dorang kata kat aku, "Dia ialah jururawat yang bekerja kat sini dulu. Dia salah satu mangsa doktor gila tu. Dia kena potong-potong mulut, hidung, telinga, dan mata dia. Dia mati dengan cara yang paling seksa. Dia kata dia nak balas dendam kat semua orang yang masuk ke wad ni."

Aku kata kat dorang, "Tapi macam mana dia boleh hidup semula? Macam mana dia boleh jadi hantu?"

Dorang kata kat aku, "Itu kami pun tak tau. Kami rasa ada kuasa ghaib yang terlibat kat sini. Kami rasa ada sesuatu yang tak wajar yang berlaku kat sini."

Aku kata kat dorang, "Apa yang patut aku buat sekarang? Aku tak nak kerja kat sini lagi. Aku tak nak tengok wad 13 lagi."

Dorang kata kat aku, "Kau boleh berhenti kerja kat sini kalau kau nak. Kami akan bantu kau cari kerja lain. Tapi kau kena ingat satu perkara. Jangan sesekali cerita pasal apa yang berlaku kat sini kepada sesiapa. Jangan sesekali sebarkan cerita ni kepada orang lain. Jangan sesekali buat orang lain tau pasal wad 13."

Aku kata kat dorang, "Kenapa? Apa yang akan jadi kalau aku cerita?"

Dorang kata kat aku, "Kau akan menarik perhatian hantu-hantu lain yang ada kat sini. Kau akan menarik kemarahan hantu perempuan tu yang mungkin masih ada di sini. Kau akan menarik bahaya ke atas diri kau sendiri dan orang-orang yang kau sayang."

Aku kata kat dorang, "Baiklah...aku faham...aku janji aku tak akan cerita..."

Dorang kata kat aku, "Bagus...kami harap kau betul-betul faham...kami harap kau betul-betul janji..."

Dorang pun bawa aku pergi dari hospital tu.

Aku rasa lega dan bersyukur.

Aku rasa macam aku dah selamat dari hantu di wad 13.

Tapi aku silap.

Sebab malam tu, bila aku tidur di rumah aku...

Aku dengar bunyi ketukan di pintu bilik aku.

Aku dengar suara perempuan yang berkata dengan suara serak...

"Kau ingat kau dah lepas? Kau ingat kau dah selamat? Kau ingat kau boleh lari dari aku? Kau salah...aku dah jumpa kau...aku dah datang nak main-main dengan kau..."

Aku terjaga dengan ketakutan.

Aku nampak muka hantu perempuan tu di depan pintu bilik aku.

Dia tersenyum dengan sinis.

Dia berkata dengan suara nyaring...

"Selamat datang ke wad 13..."

Aku cuba tenangkan diri aku dan fikir cara nak keluar dari bilik ni. Aku ingat balik apa yang aku buat sebelum aku tidur. Aku ingat balik apa yang aku tulis kat blog aku.

Aku teringat yang aku dah tulis cerita pasal hantu di wad 13 kat blog aku. Aku teringat yang aku dah sebarkan cerita ni kepada orang lain. Aku teringat yang aku dah langgar janji aku dengan bomba dan polis.

Aku rasa macam bodoh dan menyesal. Aku rasa macam aku dah buat kesilapan besar. Aku rasa macam aku dah cabar hantu perempuan tu.

Aku pun ambil telefon bimbit aku dari meja sisi katil aku. Aku nak padam cerita tu dari blog aku. Aku nak minta maaf kat hantu perempuan tu.

Tapi bila aku buka blog aku, aku nampak sesuatu yang buat aku terkejut.

Aku nampak cerita tu dah ada banyak komen dan like dari orang-orang yang baca. Aku nampak cerita tu dah viral dan trending kat internet.

Aku nampak orang-orang yang puji cerita tu dan kata cerita tu best dan seram. Aku nampak orang-orang yang minta sambungan cerita tu dan kata cerita tu tak cukup.

Aku nampak orang-orang yang tak percaya cerita tu dan kata cerita tu tipu dan rekaan. Aku nampak orang-orang yang kutuk cerita tu dan kata cerita tu bodoh dan tak logik.

Aku nampak orang-orang yang nak tau lebih pasal wad 13 dan hantu perempuan tu. Aku nampak orang-orang yang nak pegi ke hospital tu dan tengok sendiri.

Aku rasa macam nak pengsan.

Aku rasa macam aku dah buat masalah besar.

Aku rasa macam aku dah kacau hantu-hantu lain yang ada kat hospital tu.

Aku rasa macam aku dah kacau kemarahan hantu perempuan tu yang mungkin masih ada kat sini.

Aku rasa macam aku dah kacau bahaya ke atas diri aku sendiri dan orang-orang yang baca cerita ni.

Aku pun cuba padam cerita tu dari blog aku. Tapi bila aku tekan butang padam, aku nampak mesej yang buat aku terkejut lagi.

Mesej tu berkata, "Maaf, anda tidak boleh padam cerita ini. Cerita ini sudah menjadi milik kami. Cerita ini sudah menjadi sebahagian dari kami. Cerita ini sudah menjadi sebahagian dari wad 13."

Aku rasa macam nak menangis.

Aku rasa macam tak ada harapan lagi.

Aku dengar bunyi pintu bilik aku terbuka dengan kuat lagi. Aku nampak hantu perempuan tu masuk ke dalam bilik ni dengan muka gembira.

Dia berkata dengan suara manja, "Kau tau tak apa yang kau dah buat? Kau tau tak apa yang kau dah lakukan? Kau tau tak apa yang kau dah cipta?"

Dia terus datang dekat katil aku dan duduk di sebelah aku. Dia pegang tangan aku dengan lembut dan senyum dengan mesra.

Dia berkata dengan suara lembut, "Kau dah buat kami semua gembira. Kau dah buat kami semua bangga. Kau dah buat kami semua hidup semula."

Dia pandang mata aku dengan sayang dan berkata dengan suara sayu, "Kau dah buat cerita pasal kami dan sebarkan kat dunia. Kau dah buat orang-orang tau pasal kami dan minat kat kami. Kau dah buat kami ada nama dan tempat kat dunia ni."

Dia peluk aku dengan erat dan berkata dengan suara gembira, "Kau dah jadi kawan kami. Kau dah jadi keluarga kami. Kau dah jadi sebahagian dari kami."

Dia cium pipi aku dengan lembut dan berkata dengan suara bersemangat, "Kami nak ucapkan terima kasih kat kau. Kami nak ucapkan tahniah kat kau. Kami nak ucapkan selamat datang kat kau."

Dia bisik di telinga aku dengan suara misteri, "Kami ada hadiah istimewa untuk kau. Kami ada rancangan hebat untuk kau. Kami ada sambungan cerita untuk kau."

Dia lepaskan pelukan dia dan bangun dari katil. Dia pegang tangan aku dan tarik aku bangun juga.

Dia berkata dengan suara kuat, "Mari, ikut aku. Aku nak bawa kau ke tempat yang kau nak sangat tau. Aku nak bawa kau ke tempat yang kau nak sangat lihat. Aku nak bawa kau ke tempat yang kau nak sangat rasa."

Dia terus bawa aku keluar dari bilik ni dan berjalan ke arah pintu rumah aku.

Aku tak dapat lawan dia. Aku tak dapat tolak dia. Aku tak dapat lepas dari dia.

Aku cuma dapat ikut dia.

Aku cuma dapat tanya dia.

Aku cuma dapat kata kat dia.

"Tempat apa tu?"

Dia senyum dengan sinis dan berkata kat aku.

"Wad 13..."


Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama