Penghuni Terakhir



Aku ni seorang wartawan yang suka cari cerita-cerita mistik dan seram. Aku selalu pergi ke tempat-tempat yang ada kaitan dengan hantu atau hal-hal ghaib. Aku rasa macam best je bila dapat rasa sendiri macam mana suasana kat situ.

Tapi ada satu tempat yang aku tak pernah berani nak pergi. Tempat tu ialah hospital lama yang dah lama ditutup kat pinggir bandar. Hospital tu katanya ada banyak cerita seram yang berlaku kat situ. Ada yang kata ada hantu-hantu doktor dan pesakit yang masih berkeliaran kat situ. Ada yang kata ada bunyi-bunyi pelik dan bau-bau busuk yang datang dari situ. Ada yang kata ada rahsia-rahsia gelap yang tersembunyi kat situ.

Aku selalu dengar pasal hospital tu dari kawan-kawan aku, tapi aku tak pernah berminat nak pegi situ. Aku rasa macam takut je bila fikir pasal hospital tu. Aku rasa macam ada sesuatu yang tak elok kat situ.

Tapi satu hari, aku dapat satu tawaran yang buat aku terpaksa pegi situ. Tawaran tu datang dari majalah mistik yang aku kerja. Bos aku kata dia nak aku buat satu liputan pasal hospital tu untuk edisi khas Halloween. Dia kata dia nak aku masuk ke dalam hospital tu dan cari apa-apa bukti atau kisah seram yang boleh aku jumpa.

Aku rasa macam nak tolak tawaran tu, tapi bos aku kata ini peluang besar untuk aku naik pangkat. Dia kata ini peluang untuk aku tunjuk bakat aku sebagai wartawan mistik. Dia kata ini peluang untuk aku buat nama aku dalam dunia mistik.

Aku rasa macam terdesak je bila dengar kata-kata bos aku. Aku rasa macam tak ada pilihan lain selain terima tawaran tu. Aku rasa macam ini cabaran yang aku kena hadapi.

Aku pun setuju dengan tawaran tu dan bersedia untuk pegi ke hospital tu.

Malam tu, aku ambil kereta sewa dan bergerak ke arah hospital tu. Aku bawa sekali alat-alat yang aku perlukan untuk buat liputan ni, seperti kamera, rekoder, lampu suluh, dan lain-lain.

Aku sampai depan pintu pagar hospital tu dalam pukul 11 malam. Aku nampak hospital tu gelap gelita, tak ada lampu langsung. Aku nampak bangunan hospital tu usang dan rosak, macam dah lama tak diselenggara.

Aku rasa macam nak balik je bila nampak hospital tu, tapi aku cuba kuatkan semangat aku. Aku ingat balik apa yang bos aku kata kat aku. Aku ingat balik apa yang aku nak capai dengan liputan ni.

Aku pun keluar dari kereta dan buka pintu pagar hospital tu dengan susah payah. Aku masuk ke dalam kawasan hospital tu dan berjalan menuju ke pintu utama hospital tu.

Aku sampai depan pintu utama hospital tu dan cuba buka pintu tu dengan hati-hati. Aku masuk ke dalam hospital tu dan terus terkejut.

Hospital tu gelap gelita, tak ada lampu langsung. Bau hapak dan busuk menyengat hidung aku. Aku nampak perabot-perabot berhabuk dan berselerak di lantai, seperti kerusi, meja, katil, dan lain-lain.

Aku rasa macam nak muntah, tapi aku cuba tahan. Aku nak cari apa-apa bukti atau kisah seram yang boleh aku jumpa.

Aku ambil lampu suluh dari beg sandang aku dan pasang dia. Aku mulakan langkah aku ke dalam hospital ni.

Aku jalan sambil tengok sekeliling aku dengan lampu suluh aku. Aku nampak banyak bilik-bilik yang ada kat hospital ni, seperti bilik rawatan, bilik bedah, bilik mayat, dan lain-lain.

Aku masuk ke dalam beberapa bilik tu dan cuba cari apa-apa yang menarik. Aku ambil gambar dan rakam bunyi dengan kamera dan rekoder aku.

Tapi aku tak jumpa apa-apa yang seram atau mistik. Aku cuma jumpa barang-barang biasa yang ada kat hospital, seperti alat-alat perubatan, ubat-ubatan, fail-fail pesakit, dan lain-lain.

Aku rasa macam bosan dan kecewa. Aku rasa macam tak ada apa-apa yang menarik kat hospital ni. Aku rasa macam nak balik je.

Tapi aku ingat balik yang aku belum habis jelajah hospital ni. Aku ingat balik yang ada satu tempat yang aku belum pergi. Tempat tu ialah tingkat atas hospital ni.

Aku rasa macam ada sesuatu yang menarik kat situ. Aku rasa macam ada sesuatu yang menunggu aku kat situ.

Aku pun berjalan ke arah tangga yang menuju ke tingkat atas hospital ni. Aku naik tangga tu dengan perlahan-lahan.

Tiba-tiba, aku dengar bunyi langkah kaki dari belakang aku. Aku terus berhenti dan pusing ke belakang.

Aku nampak seorang lelaki berpakaian doktor berdiri di belakang aku. Dia pakai jubah putih yang bersih dan stetoskop di leher dia. Dia nampak kemas dan profesional.

Dia senyum kat aku dan berkata dengan suara mesra, "Hai, awak siapa? Awak buat apa kat sini?"

Aku terkejut gila bila nampak dia. Aku tak sangka ada orang lain kat sini. Aku tak tau dia siapa dan dari mana dia datang.

Aku kata kat dia, "Hai, saya wartawan dari majalah mistik. Saya datang sini nak buat liputan pasal hospital ni."

Dia kata kat aku, "Oh, begitu. Saya doktor yang bekerja kat sini. Saya datang sini nak jaga pesakit-pesakit kat sini."

Aku kata kat dia, "Pesakit? Kat sini ada pesakit? Saya ingat hospital ni dah lama ditutup."

Dia kata kat aku, "Tidak, hospital ni masih beroperasi. Kat sini masih ada pesakit-pesakit yang memerlukan rawatan. Saya salah seorang doktor yang bertanggungjawab untuk merawat mereka."

Aku kata kat dia, "Tapi saya tak nampak apa-apa pesakit kat sini. Saya cuma nampak barang-barang lama dan berhabuk."

Dia kata kat aku, "Itu sebab anda belum pergi ke tingkat atas hospital ni. Kat situ lah tempat pesakit-pesakit kami tinggal. Kat situ lah tempat kami merawat mereka."

Aku kata kat dia, "Boleh saya ikut anda ke situ? Saya nak tengok sendiri macam mana pesakit-pesakit anda."

Dia kata kat aku, "Boleh saja. Saya akan bawa anda ke situ. Saya akan tunjuk anda apa yang kami buat kat situ."

Dia pun senyum lagi dan berkata kat aku, "Mari, ikut saya. Saya nak bawa anda ke tempat yang paling menarik di hospital ni. Saya nak bawa anda ke tempat yang paling seram di hospital ni. Saya nak bawa anda ke tempat yang paling rahsia di hospital ni."

Dia terus berjalan naik tangga tu dan suruh aku ikut dia.

Aku rasa macam pelik je bila dengar kata-kata dia. Aku rasa macam ada sesuatu yang tak kena dengan dia.

Tapi aku rasa macam penasaran juga nak tau apa yang ada kat tingkat atas hospital ni. Aku rasa macam ini peluang untuk aku dapat cerita seram yang aku cari.

Aku pun ikut je dia naik tangga tu.

Aku tak tau apa yang menanti aku kat situ.

Aku tak tau apa yang akan jadi pada aku kat situ.

Aku tak tau bahawa dia bukan doktor biasa.

Aku tak tau bahawa dia ialah penghuni terakhir hospital ni.

Tamat


Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama