Nasi Lemak Power


Aku adalah seorang penjual nasi lemak yang terkenal di kampung aku. Aku jual nasi lemak kat pasar malam setiap hari. Nasi lemak aku memang power giler. Banyak orang datang beli nasi lemak aku, sebab sambal aku pedas gaban, ayam goreng aku rangup meletup, dan telur mata aku gebu gebas. Aku boleh kata, nasi lemak aku adalah nasi lemak terbaik di dunia.

Tapi, ada satu masalah yang aku hadapi sekarang ni. Ada seorang penjual nasi lemak baru yang buka gerai kat sebelah gerai aku. Penjual nasi lemak tu nama dia Rosli. Dia ni memang jahat dan sombong. Dia asyik kutuk nasi lemak aku kat depan pelanggan aku. Dia kata nasi lemak aku tak sedap, sambal aku tak pedas, ayam goreng aku tak rangup, dan telur mata aku tak gebu. Dia kata nasi lemak dia lagi power dari nasi lemak aku.

Aku memang tak suka dengan Rosli ni. Aku rasa dia ni nak cabar aku. Aku rasa dia ni nak ambil pelanggan aku. Aku rasa dia ni nak hancurkan bisnes aku.

Aku tak boleh biarkan dia buat macam tu.

Aku kena buat sesuatu untuk mengalahkan dia.

Aku kena buat sesuatu untuk menunjukkan siapa yang power.

Aku kena buat sesuatu untuk mempertahankan maruah nasi lemak aku.

Aku pun terus fikir satu idea yang gempak.

Aku nak cabar Rosli untuk berlawan dengan aku.

Bukan berlawan tumbuk-tumbuk, tapi berlawan masak-masak.

Aku nak cabar Rosli untuk masak nasi lemak yang lebih power dari nasi lemak aku.

Aku nak cabar Rosli untuk adu sambal, adu ayam goreng, dan adu telur mata dengan aku.

Aku nak cabar Rosli untuk adu nasi lemak power.

Aku pun pergi ke gerai Rosli, dan terus jerit kat dia:

"Rosli! Aku cabar kau! Aku cabar kau untuk berlawan dengan aku! Aku cabar kau untuk adu nasi lemak power dengan aku! Kau berani ke?"

Rosli pun terkejut bila dengar cabaran aku. Dia pun pandang kat aku dengan muka sinis.

"Kau cabar aku? Kau cabar aku untuk adu nasi lemak power dengan kau? Kau gila ke? Kau ingat kau siapa? Kau ingat nasi lemak kau power ke? Kau ingat kau boleh lawan dengan aku ke?"

Rosli pun gelak-gelak kat aku. Dia pun ejek-ejek kat aku.

"Kau ni memang tak sedar diri lah. Kau ni memang tak tahu malu lah. Kau ni memang tak layak jual nasi lemak lah. Kau ni memang patut balik rumah masak maggi mee je lah."

Rosli pun terus tolak cabaran aku. Dia kata dia tak nak buang masa dengan orang macam aku. Dia kata dia tak nak turun padang dengan orang macam aku. Dia kata dia tak nak lawan dengan orang macam aku.

Dia kata dia tak berani lawan dengan orang macam aku.

Aku pun marah giler bila dengar kata-kata Rosli tu. Aku pun rasa macam nak sepak muka dia. Tapi, aku tahan diri aku. Aku tahu cara lain untuk balas dendam pada dia.

Aku pun terus cakap kat Rosli:

"Kau tolak cabaran aku? Kau tolak cabaran

Aku cabar kau untuk adu nasi lemak power dengan aku? Kau takut ke? Kau pengecut ke? Kau tak ada telur ke?"

Aku pun terus cabar Rosli dengan lebih kuat. Aku nak buat dia malu kat depan orang ramai. Aku nak buat dia terima cabaran aku.

Rosli pun mula rasa marah dan tercabar bila dengar cabaran aku. Dia pun rasa macam nak tunjukkan kat aku siapa yang lebih power. Dia pun rasa macam nak terima cabaran aku.

Rosli pun terus cakap kat aku:

“Kau cabar aku untuk adu nasi lemak power dengan kau? Baiklah, aku terima cabaran kau. Aku terima cabaran kau untuk adu nasi lemak power dengan kau. Aku nak tunjukkan kat kau siapa yang lebih power. Aku nak tunjukkan kat kau siapa yang lebih layak jual nasi lemak.”

Rosli pun terus setuju untuk berlawan dengan aku. Dia pun setuju untuk adu nasi lemak power dengan aku.

Aku pun senyum puas bila dengar jawapan Rosli tu. Aku pun rasa macam dah menang separuh dah. Aku pun rasa macam dah dapat peluang untuk mengalahkan dia.

Aku pun terus cakap kat Rosli:

“Baiklah, kalau kau setuju, kita berlawan esok. Kita berlawan kat pasar malam ni jugak. Kita berlawan depan-depan orang ramai. Kita berlawan sampai habis. Kita berlawan sampai ada yang menang.”

Rosli pun setuju dengan syarat-syarat aku. Dia pun setuju untuk berlawan esok. Dia pun setuju untuk berlawan kat pasar malam ni jugak. Dia pun setuju untuk berlawan depan-depan orang ramai. Dia pun setuju untuk berlawan sampai habis. Dia pun setuju untuk berlawan sampai ada yang menang.

Aku dan Rosli pun saling pandang dengan mata berapi-api. Aku dan Rosli pun saling bersedia untuk berlawan esok. Aku dan Rosli pun saling bersiap-siap untuk adu nasi lemak power.

Esoknya, aku dan Rosli pun datang ke pasar malam dengan awal. Aku dan Rosli pun bawa semua bahan-bahan dan peralatan yang diperlukan untuk masak nasi lemak. Aku dan Rosli pun siapkan gerai-gerai kami dengan cantik dan bersih.

Aku dan Rosli pun bersedia untuk mula berlawan.

Aku dan Rosli pun bersedia untuk mula adu nasi lemak power.

Adu nasi lemak power antara aku dan Rosli ni memang hebat giler. Adu nasi lemak power antara aku dan Rosli ni memang panas giler. Adu nasi lemak power antara aku dan Rosli ni memang gempak giler.

Aku dan Rosli ni memang masak nasi lemak dengan sepenuh hati dan jiwa. Aku dan Rosli ni memang masak nasi lemak dengan penuh skill dan teknik. Aku dan Rosli ni memang masak nasi lemak dengan penuh kuasa dan tenaga.

Aku dan Rosli ni memang bertanding dengan sengit dan gigih. Aku dan Rosli ni memang bertanding dengan pantas dan cekap. Aku dan Rosli ni memang bertanding dengan kuat dan keras.

Adu nasi lemak power antara aku dan Rosli ni memang tarik perhatian orang ramai. Banyak orang datang tengok kami berdua berlawan. Banyak orang datang sokong kami berdua bertanding.

Banyak orang datang rasa nasi lemak kami berdua masak.

Banyak orang datang komen nasi lemak kami berdua hasilkan.

Banyak orang datang puji nasi lemak kami berdua jual.

Tapi, siapa yang menang?

Siapa yang lebih power?

Siapa yang lebih layak jual nasi lemak?

Jawapannya ialah…

Jawapannya ialah… tiada siapa yang menang.

Ya, tiada siapa yang menang dalam adu nasi lemak power antara aku dan Rosli.

Sebab apa?

Sebab nasi lemak kami berdua masak tu semua habis dibeli oleh orang ramai.

Ya, orang ramai suka dengan nasi lemak kami berdua jual.

Orang ramai kata nasi lemak kami berdua power giler.

Orang ramai kata nasi lemak kami berdua sedap gaban.

Orang ramai kata nasi lemak kami berdua tak ada tandingan.

Aku dan Rosli pun terkejut bila nampak reaksi orang ramai.

Aku dan Rosli pun terharu bila dengar puji-pujian orang ramai.

Aku dan Rosli pun tersedar bila sedar kesilapan kami berdua.

Aku dan Rosli pun minta maaf pada satu sama lain.

Aku dan Rosli pun berbaik-baik pada satu sama lain.

Aku dan Rosli pun berkawan-kawan pada satu sama lain.

Aku dan Rosli pun sedar yang kami berdua tak perlu berlawan.

Aku dan Rosli pun sedar yang kami berdua boleh bekerjasama.

Aku dan Rosli pun sedar yang kami berdua boleh berkongsi pelanggan.

Aku dan Rosli pun sedar yang kami berdua boleh berkongsi keuntungan.

Aku dan Rosli pun sedar yang kami berdua boleh berkongsi ilmu masak.

Aku dan Rosli pun sedar yang kami berdua boleh berkongsi nasi lemak power.

Dan itu lah kisah aku dan Rosli, dua orang penjual nasi lemak yang dulu bertanding, tapi sekarang berkawan. Kami berdua masih jual nasi lemak kat pasar malam, tapi sekarang kami jual bersama-sama. Kami berdua masih masak nasi lemak dengan power, tapi sekarang kami masak dengan lebih power. Kami berdua masih tarik perhatian orang ramai, tapi sekarang kami tarik dengan lebih ramai. Kami berdua masih puas hati dengan kerja kami, tapi sekarang kami puas hati dengan lebih lagi.

Kami berdua adalah penjual nasi lemak power.

Kami berdua adalah kawan nasi lemak power.

Kami berdua adalah nasi lemak power.


Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama