Moving Average: Bukan Jaminan Untuk Untung


Sudah lama aku berkecimpung dalam dunia forex,
Mengharapkan rezeki yang melimpah ruah.
Aku belajar teknik-teknik analisis pasaran,
Salah satunya ialah moving average yang popular.

Moving average ialah purata harga yang bergerak,
Mengikut tempoh masa yang kita tetapkan.
Ia boleh membantu kita mengenal pasti trend,
Sama ada menaik, menurun atau mendatar.

Ada pelbagai jenis moving average yang boleh digunakan,
Ada yang simple, exponential atau weighted.
Aku pilih yang simple sebab mudah difahami,
Dan juga kerana ia banyak disarankan.

Aku gunakan moving average 50 dan 200 hari,
Sebagai petunjuk untuk buy atau sell.
Bila moving average 50 potong 200 dari bawah ke atas,
Itu tandanya golden cross, buy dengan yakin.

Bila moving average 50 potong 200 dari atas ke bawah,
Itu tandanya death cross, sell dengan pantas.
Aku ikut sahaja apa yang moving average tunjukkan,
Tanpa mempedulikan faktor-faktor lain.

Pada suatu hari, aku melihat golden cross berlaku,
Di pair EUR/USD yang aku minati.
Aku terus buy dengan lot yang besar,
Bermimpi untuk dapat profit yang tinggi.

Tetapi, alangkah terkejutnya aku bila harga tiba-tiba reverse,
Dan moving average 50 kembali potong 200 dari atas.
Rupa-rupanya, ada resistance price yang kuat di situ,
Yang menghalang harga untuk naik lagi.

Aku terlambat untuk cut loss, dan akaun aku hampir margin call,
Aku menyesal kerana terlalu percaya pada moving average.
Aku sedar bahawa ia bukan jaminan untuk untung,
Dan ia juga boleh memberi signal yang palsu.

Aku belajar daripada pengalaman pahit itu,
Bahawa moving average bukanlah alat ajaib.
Ia hanya salah satu daripada banyak tools yang ada,
Yang perlu digunakan dengan bijak dan berhati-hati.

Aku juga perlu mengambil kira faktor-faktor lain,
Seperti support dan resistance, trend line, dan candlestick pattern.
Aku perlu mengkaji dengan teliti dan sabar,
Sebelum membuat keputusan untuk buy atau sell.

Moving average boleh membantu, tetapi bukan penentu,
Kita perlu menggunakan akal dan ilmu.
Jangan jadi seperti kera mendapat bunga,
Yang terpesona dengan moving average tanpa mengira risiko.

Senarai label dan kata kunci: forex, moving average, golden cross, death cross, resistance price, signal palsu, cerita, tutorial, bahasa malaysia, loghat utara

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama