Kisah Seram Seorang Kerja Part Time

Hai semua, nama saya Rina dan saya adalah seorang pelajar universiti yang sedang mencari kerja part time untuk menampung kos hidup saya. Saya memang perlukan duit sebab saya tinggal jauh dari keluarga saya dan saya tidak mahu menyusahkan mereka. Saya juga mahu belajar berdikari dan menguruskan diri sendiri.

Saya sudah mencuba pelbagai jenis kerja part time, seperti jualan, penghantaran, pelayan, dan sebagainya. Tetapi, ada satu kerja part time yang saya tidak akan lupa sepanjang hidup saya. Kerja part time yang paling seram dan menakutkan yang pernah saya lakukan. Kerja part time yang membuatkan saya menyesal dan menangis.

Kerja part time itu adalah sebagai seorang pembersih di sebuah bangunan kosong di tengah-tengah bandar. Saya dapat tahu tentang kerja part time itu dari sebuah iklan di internet yang menawarkan gaji RM70 sehari, boleh pilih siang atau malam. Saya rasa ini adalah peluang yang baik untuk saya, sebab gaji itu cukup tinggi dan saya boleh bekerja pada waktu yang sesuai dengan jadual kuliah saya.

Saya pun menghubungi nombor telefon yang tertera di iklan itu dan mendapat jawapan dari seorang lelaki yang memperkenalkan diri sebagai Encik Ali. Dia kata dia adalah pengurus bangunan itu dan dia memerlukan pekerja untuk membersihkan bangunan itu sebelum dijual kepada pembeli baru. Dia kata bangunan itu sudah lama kosong dan banyak habuk dan kotoran yang perlu dibersihkan.

Saya pun bersetuju untuk bekerja dengan dia dan dia suruh saya datang ke bangunan itu pada hari Isnin jam 10 malam. Dia kata dia akan tunggu saya di pintu masuk bangunan itu dan memberi saya kunci, alat-alat pembersihan dan arahan kerja. Saya pun setuju dan bersiap-siap untuk pergi ke sana.

Pada hari Isnin, saya naik teksi ke alamat bangunan itu. Saya sampai di sana pada jam 9.45 malam dan terus mencari pintu masuk bangunan itu. Saya nampak bangunan itu adalah sebuah bangunan tinggi yang berwarna kelabu dan kelihatan usang dan lusuh. Tiada lampu atau tanda-tanda kehidupan di dalam bangunan itu. Hanya ada gelap dan sunyi.

Saya rasa sedikit takut dan ragu-ragu untuk masuk ke dalam bangunan itu. Tetapi, saya ingatkan diri saya bahawa ini adalah kerja biasa sahaja dan saya perlukan duit untuk hidup. Saya pun menguatkan semangat saya dan berjalan ke pintu masuk bangunan itu.

Saya nampak ada seorang lelaki berdiri di depan pintu masuk bangunan itu. Dia memakai baju kemeja putih dan seluar hitam. Dia kelihatan kemas dan sopan. Dia tersenyum kepada saya dan memperkenalkan diri sebagai Encik Ali.

Saya pun memberi salam kepada dia dan memperkenalkan diri sebagai Rina, pekerja part time yang dia cari. Dia pun balas salam saya dan mengucapkan terima kasih kerana sudi bekerja dengan dia.

Dia pun membuka pintu masuk bangunan itu dengan kunci yang dia pegang dan mengajak saya masuk ke dalam. Saya pun mengikut dia masuk ke dalam bangunan itu.

Apabila saya masuk ke dalam bangunan itu, saya terkejut dengan apa yang saya lihat. Bangunan itu kelihatan sangat kotor dan bersepah dengan sampah-sarap, habuk, sarang labah-labah, tikus mati, lipas-lipas, cecair berwarna hitam, bau busuk dan macam-macam lagi.

Saya rasa sangat jijik dan mual dengan keadaan bangunan itu. Saya rasa ini bukan kerja biasa, tetapi kerja gila. Saya rasa ini bukan tempat untuk manusia bekerja, tetapi tempat untuk hantu bersembunyi.

Saya rasa ingin berpatah balik dan lari dari sana. Tetapi, saya ingatkan diri saya bahawa saya sudah janji dengan Encik Ali dan saya tidak boleh mengingkari janji saya. Saya pun cuba menelan air liur saya dan bertanya kepada Encik Ali.

"Saya kena bersihkan bangunan ini semua ke, Encik Ali?" tanya saya dengan suara yang gemetar.

"Ya, betul. Saya perlukan awak untuk bersihkan bangunan ini semua sebelum esok pagi. Saya nak jual bangunan ini dengan harga tinggi, jadi saya nak pastikan bangunan ini bersih dan cantik," jawab Encik Ali dengan suara yang tenang.

"Saya kena bersihkan semua tingkat ke, Encik Ali?" tanya saya lagi dengan suara yang lebih gemetar.

"Ya, betul. Saya nak awak bersihkan semua tingkat dari bawah hingga atas. Bangunan ini ada 20 tingkat, jadi awak kena bersihkan 20 tingkat," jawab Encik Ali lagi dengan suara yang masih tenang.

"Saya kena bersihkan sorang-sorang ke, Encik Ali?" tanya saya lagi dengan suara yang paling gemetar.

"Ya, betul. Saya cuma ada awak sahaja sebagai pekerja part time. Saya tak mampu untuk bayar lebih ramai orang. Lagipun, awak boleh buat kerja ni sorang-sorang. Awak kan kuat dan rajin," jawab Encik Ali lagi dengan suara yang masih tenang.

Saya rasa sangat tidak masuk akal dan tidak adil dengan apa yang Encik Ali minta saya buat. Saya rasa ini adalah kerja yang mustahil dan tidak mungkin untuk saya lakukan. Saya rasa ini adalah kerja yang membahayakan nyawa dan kesihatan saya.

Saya rasa ingin menolak kerja itu dan minta maaf kepada Encik Ali. Tetapi, saya ingatkan diri saya bahawa saya sudah janji dengan dia dan saya perlukan duit untuk hidup. Saya pun cuba menguatkan semangat saya dan bersetuju untuk buat kerja itu.

"Baiklah, Encik Ali. Saya akan cuba buat kerja ni sebaik mungkin," kata saya dengan suara yang lemah.

"Baguslah, Rina. Saya percaya awak boleh buat kerja ni dengan baik. Ini, saya beri awak kunci, alat-alat pembersihan dan arahan kerja. Awak ikut arahan ni betul-betul, ya. Jangan buat apa-apa yang tak sepatutnya," kata Encik Ali sambil memberi saya satu beg plastik yang berisi kunci, sapu, penyapu, lap kain, baldi, sabun, pelapik lantai dan sehelai kertas.

Saya pun mengambil beg plastik itu dan melihat kertas yang ada di dalamnya. Kertas itu bertulis:

Arahan Kerja:

1) Mulakan kerja dari tingkat bawah dan naik ke atas secara berperingkat.
2) Bersihkan setiap bilik di setiap tingkat dengan teliti dan sempurna.
3) Jangan buka atau masuk ke dalam bilik yang bertanda "X" atau berkunci.
4) Jangan ambil atau sentuh apa-apa barang atau benda yang ada di dalam bangunan ini.
5) Jangan bunyi-bunyikan apa-apa benda atau alat yang boleh mengeluarkan bunyi kuat.
6) Jangan bercakap-cakap atau bersuara-suara di dalam bangunan ini.
7) Jangan keluar dari bangunan ini sebelum kerja selesai.
8) Jangan hubungi atau beritahu sesiapa tentang kerja ini.
9) Jangan tanya atau siasat apa-apa tentang bangunan ini.
10) Jangan takut atau panik jika ada apa-apa yang pelik atau ganjil berlaku di dalam bangunan ini.

Sekian arahan kerja. Selamat bekerja.

Saya rasa sangat pelik dan hairan dengan arahan kerja yang diberikan oleh Encik Ali. Saya rasa ada sesuatu yang tidak kena atau tidak betul dengan arahan kerja itu. Saya rasa ada sesuatu yang disembunyikan atau dirahsiakan oleh Encik Ali tentang bangunan itu.

Saya rasa ingin bertanya kepada Encik Ali tentang arahan kerja itu. Tetapi, sebelum saya sempat bertugas, saya tidak dapat memberitahu anda apa yang berlaku di dalam bangunan itu, kerana itu adalah rahsia yang hanya Encik Ali tahu. Saya hanya dapat memberitahu anda apa yang saya alami di dalam bangunan itu, yang sangat seram dan menakutkan. Saya akan ceritakan kepada anda kisah saya di dalam bangunan itu, tetapi saya harap anda bersedia untuk mendengarnya.

Saya bermula kerja saya dari tingkat bawah dan naik ke atas secara berperingkat. Saya bersihkan setiap bilik di setiap tingkat dengan teliti dan sempurna. Saya jangan buka atau masuk ke dalam bilik yang bertanda "X" atau berkunci. Saya jangan ambil atau sentuh apa-apa barang atau benda yang ada di dalam bangunan itu. Saya jangan bunyi-bunyikan apa-apa benda atau alat yang boleh mengeluarkan bunyi kuat. Saya jangan bercakap-cakap atau bersuara-suara di dalam bangunan itu. Saya jangan keluar dari bangunan ini sebelum kerja selesai. Saya jangan hubungi atau beritahu sesiapa tentang kerja ini. Saya jangan tanya atau siasat apa-apa tentang bangunan ini. Saya jangan takut atau panik jika ada apa-apa yang pelik atau ganjil berlaku di dalam bangunan ini.

Saya ikut semua arahan kerja yang diberikan oleh Encik Ali dengan patuh dan setia. Tetapi, saya tidak dapat mengelakkan dari melihat dan merasakan sesuatu yang pelik dan ganjil di dalam bangunan itu.

Saya rasa sangat penasaran dan degil dengan bilik yang bertanda X. Saya rasa ada sesuatu yang penting atau menarik di dalam bilik itu, yang mungkin berkaitan dengan sesuatu yang seram dan ganjil yang berlaku di dalam bangunan itu. Saya rasa saya mesti tahu apa yang ada di dalam bilik itu, sebelum saya keluar dari bangunan itu.

Saya pun mengambil keputusan untuk melanggar arahan kerja dan masuk ke dalam bilik itu. Saya mencari kunci yang sesuai dengan pintu bilik itu dari beg plastik yang diberikan oleh Encik Ali. Saya berharap Encik Ali tidak menyedari bahawa saya telah mencuri kunci itu daripada dia.

Saya pun berjalan ke arah bilik itu dengan hati-hati dan senyap-senyap. Saya harap tiada siapa yang melihat atau mendengar saya. Saya juga harap tiada apa-apa yang menghalang atau mengganggu saya.

Saya sampai di depan pintu bilik itu dan memasukkan kunci ke dalam lubang kunci. Saya memusing kunci dengan perlahan-lahan dan membuka pintu dengan perlahan-lahan.

Apabila saya membuka pintu, saya terkejut dengan apa yang saya lihat. Bilik itu kelihatan sangat bersih dan cantik berbanding dengan bilik-bilik lain di dalam bangunan itu. Bilik itu kelihatan seperti sebuah bilik tidur mewah yang dilengkapi dengan katil besar, almari pakaian, meja solek, sofa, televisyen, peti sejuk, ketuhar mikro, mesin basuh, penghawa dingin dan sebagainya.

Saya rasa sangat hairan dan bingung dengan apa yang saya lihat. Saya tidak faham mengapa bilik ini begitu berbeza dengan bilik-bilik lain di dalam bangunan ini. Saya juga tidak faham siapa yang tinggal atau menggunakan bilik ini.

Saya pun masuk ke dalam bilik itu dengan rasa ingin tahu dan kagum. Saya mula menyelongkar dan menyiasat barang-barang yang ada di dalam bilik itu. Saya harap saya dapat menemui sesuatu yang dapat menjawab persoalan-persoalan saya.

Saya mula dengan menyelongkar almari pakaian yang ada di sebelah kanan katil. Saya membuka pintu almari dan melihat apa yang ada di dalamnya.

Saya terkejut lagi dengan apa yang saya lihat. Almari pakaian itu penuh dengan pakaian-pakaian wanita yang berjenama dan mahal. Saya nampak ada baju kurung, baju kebaya, baju kurta, baju cheongsam, baju kimono, baju sari, baju cocktail, baju malam, baju renang dan macam-macam lagi.

Saya rasa sangat pelik dan terperanjat dengan apa yang saya lihat. Saya tidak faham mengapa ada begitu banyak pakaian wanita di dalam almari ini. Saya juga tidak faham siapa pemilik pakaian-pakaian ini.

Saya pun menyelongkar lagi almari pakaian itu dan mencari sesuatu yang boleh memberi petunjuk kepada saya. Saya harap saya dapat menemui sesuatu seperti kad pengenalan, pasport, surat-surat atau gambar-gambar.

Tetapi, apabila saya menyelongkar lebih jauh, saya terkejut lagi dengan apa yang saya temui. Saya nampak ada satu set kostum superhero wanita yang berwarna merah biru dan kuning. Saya nampak ada baju ketat, seluar ketat, apron, topi, sarung tangan, kasut bot dan jubah. Saya juga nampak ada satu logo yang berbentuk huruf "S" di dada baju itu.

Saya rasa sangat terkejut dan tidak percaya dengan apa yang saya lihat. Saya tidak faham mengapa ada kostum superhero wanita di dalam almari ini. Saya juga tidak faham siapa pemakai kostum ini.

Saya pun mengambil kostum itu dan memeriksanya dengan teliti. Saya cuba mencari sesuatu yang boleh memberitahu saya siapa pemilik kostum ini. Saya harap saya dapat menemui sesuatu seperti nama, alamat, nombor telefon atau apa-apa yang boleh mengenalpasti pemilik kostum ini.

Tetapi, apabila saya memeriksa kostum itu, saya tidak menemui apa-apa yang boleh memberi petunjuk kepada saya. Kostum itu kelihatan bersih dan baru, tanpa sebarang kotoran atau koyakkan. Kostum itu juga kelihatan biasa dan tidak mempunyai apa-apa ciri khas atau unik.

Saya rasa sangat kecewa dan frust dengan apa yang saya temui. Saya tidak dapat mengetahui siapa pemilik kostum ini atau apa kaitannya dengan bilik ini. Saya juga tidak dapat mengetahui siapa superhero wanita yang memakai kostum ini atau apa kuasa atau misinya.

Saya pun meletakkan semula kostum itu ke dalam almari dan menutup pintu almari. Saya berfikir mungkin saya dapat menemui sesuatu yang lebih berguna atau bermakna di tempat lain di dalam bilik ini.

Saya pun berpaling ke arah meja solek yang ada di sebelah kiri katil. Saya berjalan ke arah meja solek dan melihat apa yang ada di atasnya.

Saya terkejut lagi dengan apa yang saya lihat. Meja solek itu penuh dengan alat-alat solek yang berjenama dan mahal. Saya nampak ada bedak, pemerah pipi, pemerah bibir, pensel alis, pensel mata, maskara, eyeshadow, eyeliner, bulu mata palsu, kanta lekap, pembersih muka, toner, pelembap, serum, masker muka dan macam-macam lagi.

Saya rasa sangat pelik dan terperanjat dengan apa yang saya lihat. Saya tidak faham mengapa ada begitu banyak alat-alat solek di atas meja solek ini. Saya juga tidak faham siapa pengguna alat-alat solek ini.

Saya pun menyelongkar lagi meja solek itu dan mencari sesuatu yang boleh memberi petunjuk kepada saya. Saya harap saya dapat menemui sesuatu seperti kad nama, resit, nota atau gambar-gambar.

Tetapi, apabila saya menyelongkar lebih jauh, saya terkejut lagi dengan apa yang saya temui. Saya nampak ada satu buku nota kecil yang berwarna merah jambu di bawah laci meja solek. Saya nampak ada tulisan tangan yang halus dan cantik di muka depan buku nota itu. Tulisan itu bertulis:

Buku Nota Rahsia Supergirl

Saya rasa sangat terkejut dan tidak percaya dengan apa yang saya lihat. Saya tidak faham mengapa ada buku nota rahsia supergirl di bawah laci meja solek ini. Saya juga tidak faham siapa penulis buku nota ini.

Saya pun mengambil buku nota itu dan membukanya dengan hati-hati dan rasa ingin tahu. Saya harap saya dapat menemui sesuatu yang boleh menjawab persoalan-persoalan saya.

Apabila saya membuka buku nota itu, saya terkejut lagi dengan apa yang saya baca. Buku nota itu adalah sebuah buku harian peribadi yang ditulis oleh seorang wanita yang mengaku sebagai supergirl. Buku nota itu menceritakan tentang kehidupan,itu,pengalaman, perasaan dan rahsia wanita itu sebagai seorang superhero wanita.

Saya rasa sangat terkejut dan tidak percaya dengan apa yang saya baca.

Saya nampak bayang-bayang hitam yang bergerak-gerak di dinding dan lantai. Saya nampak mata merah yang memandang saya dari celah-celah pintu dan tingkap. Saya nampak tangan putih yang mencengkam saya dari belakang kerusi dan meja. Saya nampak kaki berbulu yang melintas di hadapan saya.

Saya dengar suara-suara yang menyeramkan dan mengganggu di telinga saya. Saya dengar ketawa gila dan mengejek dari atas dan bawah. Saya dengar tangisan sedih dan pilu dari kiri dan kanan. Saya dengar jeritan sakit dan minta tolong dari depan dan belakang.

Saya rasa sentuhan-sentuhan yang menjijikkan dan menyakitkan di badan saya. Saya rasa gigitan tajam dan pedih di leher dan tangan saya. Saya rasa cakaran kasar dan dalam di punggung dan kaki saya. Saya rasa cubitan kuat dan biru di pipi dan perut saya.

Saya tidak tahu apa makna atau tujuan semua ini. Saya tidak tahu siapa atau apa yang menyebabkan semua ini. Saya tidak tahu bagaimana atau kenapa saya terlibat dengan semua ini.

Saya hanya tahu satu perkara. Saya sangat takut dan menderita dengan semua ini.

Saya dapat keluar dari situasi tersebut dengan cara yang sangat nasib baik dan mujur. Saya ceritakan kepada anda bagaimana saya dapat menyelamatkan diri dari bangunan itu.

Saya berusaha untuk menyelesaikan kerja saya secepat mungkin, tetapi saya tidak dapat menahan rasa takut dan menderita yang saya alami. Saya rasa seperti saya akan gila atau mati di dalam bangunan itu.

Saya cuba untuk menghubungi Encik Ali dengan telefon bimbit saya, tetapi saya tidak dapat berhubung dengan dia. Saya rasa dia sengaja mematikan telefonnya atau membiarkan saya tersepit di dalam bangunan itu.

Saya cuba untuk mencari jalan keluar dari bangunan itu, tetapi saya tidak dapat menemui pintu masuk yang saya gunakan untuk masuk ke dalam bangunan itu. Saya rasa pintu itu telah dikunci atau disembunyikan oleh Encik Ali atau sesuatu yang lain.

Saya cuba untuk memecahkan tingkap atau dinding bangunan itu, tetapi saya tidak dapat melakukannya. Saya rasa tingkap atau dinding itu terlalu kuat atau tebal untuk saya pecahkan.

Saya cuba untuk berteriak atau minta tolong, tetapi saya tidak dapat mendapat bantuan dari sesiapa. Saya rasa tiada siapa yang mendengar atau peduli dengan jeritan saya.

Saya rasa seperti saya sudah tiada harapan atau jalan keluar. Saya rasa seperti saya sudah terperangkap di dalam bangunan itu selama-lamanya.

Tetapi, pada saat-saat terakhir, ada sesuatu yang berlaku yang menyelamatkan nyawa saya. Saya tidak tahu apa atau siapa yang menyebabkan perkara itu, tetapi saya bersyukur dan berterima kasih kepada Tuhan kerana memberi saya peluang kedua untuk hidup.

Perkara yang berlaku adalah ini:

Pada jam 5 pagi, ketika saya sedang berada di tingkat 15 bangunan 

 saya mendengar bunyi sirene bomba dan polis yang semakin dekat ke arah bangunan itu. Saya juga mendengar bunyi letupan dan api yang semakin besar di bawah bangunan itu.

Saya terkejut dan bingung dengan apa yang sedang berlaku. Saya tidak tahu apa sebabnya atau siapa yang melakukannya. Tetapi, saya rasa ini adalah peluang untuk saya keluar dari bangunan itu.

Saya pun segera berlari ke arah tangga kecemasan yang ada di setiap tingkat. Saya harap tangga itu masih boleh digunakan dan tidak dikunci oleh Encik Ali atau sesuatu yang lain.

Saya pun turun ke bawah dengan secepat mungkin, sambil mengelakkan api dan asap yang semakin banyak di dalam bangunan itu. Saya juga mengelakkan bayang-bayang hitam, mata merah, tangan putih, kaki berbulu, suara-suara menyeramkan, sentuhan-sentuhan menjijikkan dan semua perkara pelik dan ganjil yang masih mengganggu dan menakutkan saya.

Saya turun sampai ke tingkat bawah dan mencari pintu keluar yang masih boleh dibuka. Saya nampak ada satu pintu keluar yang ada di sebelah kanan bangunan itu. Saya pun berlari ke arah pintu itu dan cuba membukanya.

Untungnya, pintu itu masih boleh dibuka dan tidak dikunci oleh Encik Ali atau sesuatu yang lain. Saya pun membuka pintu itu dan keluar dari bangunan itu dengan cepat.

Apabila saya keluar dari bangunan itu, saya nampak ada banyak kereta bomba dan polis yang sudah sampai di tempat kejadian. Saya juga nampak ada banyak orang ramai yang sudah berkumpul di sekeliling bangunan itu. Saya juga nampak ada banyak wartawan dan kamera yang sudah bersedia untuk melaporkan berita tentang kebakaran besar di bangunan itu.

Saya terkejut dan lega dengan apa yang saya lihat. Saya tidak tahu apa sebabnya atau siapa yang melaporkan tentang kebakaran di bangunan itu. Tetapi, saya rasa ini adalah nasib baik untuk saya selamat dari bangunan itu.

Saya pun segera menghampiri salah seorang anggota bomba yang sedang berusaha untuk memadamkan api di bangunan itu. Saya memberitahu dia bahawa saya adalah seorang pekerja part time yang terperangkap di dalam bangunan itu dan baru sahaja keluar dari situ.

Anggota bomba itu terkejut dan kagum dengan apa yang saya katakan. Dia memuji saya kerana berani dan tabah menghadapi keadaan yang sangat bahaya. Dia juga menegur saya kerana bodoh dan tidak berhati-hati menerima kerja part time yang sangat merisikokan nyawa saya.

Dia pun membawa saya ke ambulans yang sudah sedia menunggu di depan bangunan itu. Dia memberitahu saya bahawa saya perlu mendapat rawatan perubatan segera, sebab saya mungkin mengalami kecederaan atau keracunan akibat api dan asap.

Saya pun mengikut dia ke ambulans dan mendapat rawatan perubatan daripada doktor dan jururawat yang ada di situ. Saya mendapat rawatan untuk luka-luka, lebam-lebam, gigitan, cakaran, cubitan, sesak nafas, batuk, sakit mata dan lain-lain.

Saya juga diminta untuk memberi keterangan kepada polis yang datang untuk menyiasat kes kebakaran di bangunan itu. Saya memberitahu polis semua yang saya tahu tentang Encik Ali, kerja part time, arahan kerja, bangunan itu dan semua perkara pelik dan ganjil yang berlaku di dalam bangunan itu.

Polis mendengar keterangan saya dengan teliti dan serius. Polis mengatakan bahawa mereka akan menyiasat kes ini dengan lebih lanjut dan mencari Encik Ali untuk ditangkap. Polis juga mengatakan bahawa mereka akan mengesan pembeli baru bangunan itu untuk mengetahui apa motif atau tujuan mereka membeli bangunan itu.

Polis juga memberitahu saya bahawa saya adalah seorang yang sangat bernasib baik dan mujur, sebab saya dapat keluar dari bangunan itu hidup-hidup. Polis juga memberitahu saya bahawa saya adalah seorang yang sangat berani dan hebat, sebab saya dapat bertahan dari semua perkara seram dan menakutkan yang berlaku di dalam bangunan itu.

Saya mendengar kata-kata polis dengan rasa terharu dan bersyukur. Saya juga merasa malu dan menyesal dengan apa yang saya lakukan. Saya berjanji kepada diri sendiri bahawa saya tidak akan menerima kerja part time yang macam itu lagi. Saya juga berjanji kepada diri sendiri bahawa saya akan lebih berhati-hati dan bijak dalam membuat pilihan kerja part time.

Sekian kisah seram saya. Terima kasih kerana mendengar.

Penyataan yang disediakan adalah untuk memberitahu bahawa cerita seram ini adalah fiksyen semata-mata dan tidak berasas pada kenyataan yang sebenarnya. Semua watak peristiwa dan tempat dalam cerita ini adalah hasil imaginasi semata-mata untuk membangkitkan kesan seram dan hiburan kepada pembaca atau pendengar. Jadi tidak perlu merasa takut atau mengambil cerita ini sebagai suatu kenyataan

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama