Kisah Seram Seorang Photographer Pengantin


Hai semua, nama saya Melissa dan saya adalah seorang photographer pengantin yang baru sahaja mula berkerja di bidang ini. Saya memang minat dengan fotografi sejak kecil dan saya rasa ini adalah kerjaya yang sesuai untuk saya. Saya suka melihat pasangan yang bahagia dan romantis di hari perkahwinan mereka. Tetapi, ada satu kisah seram yang saya alami baru-baru ini yang membuatkan saya takut untuk mengambil gambar lagi. Kisah ini berlaku pada bulan lepas, ketika saya mendapat tempahan untuk mengambil gambar di sebuah majlis perkahwinan di sebuah hotel mewah di Kuala Lumpur.

Saya sampai di hotel pada pukul 2 petang dan terus menuju ke bilik pengantin perempuan untuk mengambil gambar persiapan dia. Pengantin perempuan bernama Aisyah, seorang wanita cantik dan manis yang berusia 25 tahun. Dia nampak sangat gembira dan tidak sabar untuk berkahwin dengan lelaki pujaan hatinya, Azlan. Saya pun senang melihat dia dan mulalah saya mengambil gambar dia bersama ibu, kakak dan kawan-kawannya.

Semuanya berjalan lancar sehingga pukul 4 petang, ketika saya hendak mengambil gambar pengantin lelaki yang sedang menunggu di lobi hotel. Saya turun ke bawah dengan kamera saya dan terus mencari Azlan. Saya nampak dia berdiri di sebelah meja pendaftaran tetamu, bersama ayah, abang dan kawan-kawannya. Dia juga nampak sangat gembira dan tampan dengan baju melayu putih dan songkok hitam.

Saya pun menghampiri dia dan memberi salam. Dia pun balas salam saya dan memperkenalkan diri. Saya pun memperkenalkan diri sebagai photographer pengantin dan minta izin untuk mengambil gambar dia. Dia pun bersetuju dan senyum manis kepada saya.

Saya pun mulalah mengambil gambar dia dari pelbagai sudut. Saya cuba membuatkan dia rileks dan selesa dengan bercakap-cakap ringan dengan dia. Dia pun bercerita tentang dirinya, tentang Aisyah, tentang rancangan masa depan mereka dan sebagainya. Saya pun mendengar dengan teliti sambil mengambil gambar.

Semasa saya sedang mengambil gambar, saya perasan ada sesuatu yang ganjil dengan kamera saya. Saya nampak ada bayangan hitam yang bergerak-gerak di skrin kamera saya. Saya ingat mungkin ada orang yang lalu-lalang di belakang Azlan, jadi saya suruh dia berpusing ke arah lain. Tetapi, bayangan hitam itu masih ada. Saya cuba membersihkan lensa kamera saya, tetapi bayangan hitam itu masih ada.

Saya rasa pelik dan takut. Saya cuba menenangkan diri dan fikir mungkin kamera saya rosak atau ada masalah teknikal. Saya pun cuba mengabaikan bayangan hitam itu dan teruskan mengambil gambar Azlan.

Tetapi, semakin lama saya mengambil gambar, semakin jelas bayangan hitam itu kelihatan. Saya nampak bayangan hitam itu seperti seorang lelaki tinggi kurus yang memakai baju hitam dan topi hitam. Dia seperti sedang memerhatikan Azlan dengan pandangan tajam dan sinis.

Saya rasa semakin takut dan bimbang. Saya cuba melihat ke belakang Azlan untuk melihat siapa lelaki itu, tetapi tiada siapa-siapa di situ. Hanya ada dinding kosong tanpa apa-apa hiasan atau lukisan.

Saya rasa semakin pelik dan hairan. Saya cuba bertanya kepada Azlan tentang lelaki itu, tetapi dia tidak tahu apa-apa. Dia kata dia tidak kenal siapa-siapa yang memakai baju hitam dan topi hitam itu.

Saya rasa semakin cemas dan gelisah. Saya cuba menghantar gambar-gambar yang saya ambil kepada telefon bimbit saya untuk melihat lebih jelas. Tetapi, apabila saya buka gambar-gambar itu, saya terkejut dan terdiam.

Saya nampak bayangan hitam itu tidak hanya ada di skrin kamera saya, tetapi juga ada di dalam gambar-gambar yang saya ambil. Saya nampak bayangan hitam itu berdiri di belakang Azlan, seolah-olah sedang mengancam atau mengugut dia. Saya nampak bayangan hitam itu memegang sesuatu yang kelihatan seperti pisau atau gunting di tangan kanannya.

Saya rasa semakin ngeri dan terperanjat. Saya cuba menjerit atau berlari, tetapi saya tidak dapat berbuat apa-apa. Saya seperti terpaku di tempat saya berdiri, sambil memegang kamera saya dengan kuat.

Saya tidak tahu apa yang berlaku selepas itu. Saya hanya ingat ada orang yang menolong saya dan membawa saya ke bilik kecemasan hotel. Saya kata saya pengsan kerana terlalu penat atau dehidrasi. Saya tidak berani bercerita tentang bayangan hitam itu kepada sesiapa.

Saya tidak tahu apa maksud bayangan hitam itu atau apa tujuannya. Saya tidak tahu apa hubungannya dengan Azlan atau Aisyah. Saya tidak tahu apa yang akan berlaku kepada mereka selepas ini.

Saya hanya tahu satu perkara. Saya tidak akan mengambil gambar pengantin lagi. Saya tidak mahu melihat bayangan hitam itu lagi. Saya tidak mahu hidup dalam ketakutan lagi.

Sekian kisah seram saya. Terima kasih kerana membaca.

Penyataan yang disediakan adalah untuk memberitahu bahawa cerita seram ini adalah fiksyen semata-mata dan tidak berasas pada kenyataan yang sebenarnya. Semua watak peristiwa dan tempat dalam cerita ini adalah hasil imaginasi semata-mata untuk membangkitkan kesan seram dan hiburan kepada pembaca atau pendengar. Jadi tidak perlu merasa takut atau mengambil cerita ini sebagai suatu kenyataan.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama