Kisah seram seorang store keeper di Taman Seri Gombak


Hai semua, hari ini saya nak kongsi dengan anda satu cerita yang berlaku pada seorang kawan saya yang bekerja sebagai store keeper di sebuah kedai runcit di taman seri gobak. Nama dia Azman, dan dia sudah bekerja di situ selama dua tahun. Dia selalu cerita kat saya yang dia suka kerja di situ sebab dia boleh kenal ramai orang, dan juga dapat gaji yang lumayan.

Tapi, ada satu perkara yang dia tak suka tentang kerja dia. Dia kena jaga stor di belakang kedai, yang selalu gelap dan berhabuk. Dia kata stor tu macam ada aura mistik, dan kadang-kadang dia dengar bunyi-bunyi pelik macam orang menangis, ketawa, atau berbisik. Dia takut nak masuk stor tu, tapi dia terpaksa sebab itu tugas dia.

Pada suatu malam, dia kena kerja shift malam sebab bos dia ada hal. Dia sorang je yang jaga kedai tu, sebab kedai tu buka 24 jam. Dia rasa bosan dan mengantuk, tapi dia cuba tahan mata dia. Sekitar jam 2 pagi, dia dengar loceng pintu berbunyi, yang bermakna ada pelanggan masuk. Dia bangun dari kerusi dia, dan pergi ke kaunter untuk layan pelanggan.

Dia terkejut bila dia nampak siapa pelanggan tu. Pelanggan tu ialah seorang lelaki tua yang pakai baju putih kotor dan berjanggut panjang. Muka dia pucat dan berdarah-darah, dan mata dia merah macam api. Lelaki tua tu tersenyum sinis kat Azman, dan berkata dengan suara serak,

"Hai, nak beli apa?"

Azman terdiam tak tahu nak jawab apa. Dia rasa macam nak lari, tapi kaki dia macam beku. Lelaki tua tu terus berkata,

"Saya nak beli rokok. Boleh tolong ambilkan kat stor?"

Azman terkejut lagi bila dengar permintaan lelaki tua tu. Dia tahu rokok memang ada kat stor, tapi dia tak nak masuk stor tu. Apatah lagi dengan lelaki tua tu yang nampak macam hantu. Dia cuba cakap dengan lelaki tua tu,

"Maaf pakcik, rokok habis dah. Tak ada stok lagi."

Lelaki tua tu gelak kuat-kuat, dan berkata,

"Jangan tipu saya. Saya tahu rokok ada kat stor. Saya nampak dengan mata saya sendiri."

Azman hairan macam mana lelaki tua tu boleh tahu pasal stor. Dia rasa macam ada sesuatu yang tak kena dengan lelaki tua tu. Dia cuba cakap lagi,

"Pakcik, saya betul-betul cakap rokok habis dah. Kalau pakcik nak barang lain, saya boleh tolong carikan."

Lelaki tua tu marah, dan berkata,

"Jangan main-main dengan saya. Saya dah cakap saya nak rokok. Kalau tak, saya akan bunuh awak."

Azman takut bila dengar ancaman lelaki tua tu. Dia rasa macam nak menjerit minta tolong, tapi mulut dia macam tertutup rapat. Lelaki tua tu terus berkata,

"Sekarang awak ikut saya ke stor. Saya nak tunjukkan awak sesuatu."

Lelaki tua tu tarik tangan Azman dengan kuatnya, dan bawa dia ke arah pintu stor. Azman cuba melawan, tapi lelaki tua tu lebih kuat dari dia. Azman rasa macam nak pengsan bila dia nampak apa yang ada kat stor.

Stor tu penuh dengan mayat-mayat orang yang berdarah-darah dan berlubang-lubang. Ada yang tergantung kat siling, ada yang terbaring kat lantai, ada yang terpotong-potong kat rak-rak. Azman nampak mayat-mayat tu semua pakai baju seragam store keeper, macam dia. Dia terperanjat bila dia nampak muka mayat yang paling dekat dengan dia. Muka tu sama macam muka dia.

Lelaki tua tu gelak lagi, dan berkata,

"Ni semua store keeper yang pernah kerja kat sini. Semua mati sebab tak nak bagi saya rokok. Awak pun akan jadi macam diorang. Sebab awak pun tak nak bagi saya rokok."

Azman menjerit kuat-kuat, tapi tiada siapa yang dengar. Lelaki tua tu ambil sebilah pisau dari rak, dan cucuk ke dada Azman. Azman rasa sakit yang teramat sangat, dan pengsan.

Esok paginya, bos Azman datang ke kedai untuk tukar shift dengan dia. Dia terkejut bila dia nampak Azman terbaring kat lantai dengan berdarah-darah. Dia cepat-cepat panggil polis dan ambulans. Polis datang dan siasat kes tu. Mereka masuk ke stor, dan nampak mayat-mayat yang lain. Mereka terkejut bila mereka tahu yang semua mayat tu ialah store keeper yang pernah kerja kat situ.

Polis cuba mencari siapa lelaki tua yang bunuh Azman dan store keeper yang lain, tapi mereka tak dapat jumpa sebarang petunjuk atau saksi. Mereka pun tertanya-tanya siapa lelaki tua tu, dan apa motif dia.

Rupanya, lelaki tua tu ialah bekas pemilik kedai runcit tu. Dia mati dalam satu kemalangan kereta lima tahun lepas, dan roh dia tak dapat tenang sebab dia ketagih rokok. Dia selalu datang ke kedai tu untuk minta rokok dari store keeper yang kerja kat situ, tapi semua store keeper tak nak bagi dia rokok sebab dia nampak macam hantu. Dia marah, dan bunuh semua store keeper yang tolak permintaan dia.

Azman ialah mangsa terakhir lelaki tua tu. Lepas dia bunuh Azman, roh dia dapat tenang, dan pergi ke alam baka. Kedai runcit tu pun ditutup selama-lamanya, sebab tiada siapa yang berani kerja kat situ lagi.

Itu lah cerita yang saya nak kongsi dengan anda hari ini. Saya harap anda semua tak terlalu takut dengan cerita ni, dan jangan lupa untuk like, share, dan subscribe blog saya. Terima kasih.


Penyataan yang disediakan adalah untuk memberitahu bahawa cerita seram ini adalah fiksyen semata-mata dan tidak berasas pada kenyataan yang sebenarnya. Semua watak peristiwa dan tempat dalam cerita ini adalah hasil imaginasi semata-mata untuk membangkitkan kesan seram dan hiburan kepada pembaca atau pendengar. Jadi tidak perlu merasa takut atau mengambil cerita ini sebagai suatu kenyataan.



Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama