Kuih Bakar Terengganu: Kuih Tradisi yang Menyimpan Misteri




Kuih bakar terengganu adalah salah satu kuih tradisi yang popular di negeri pantai timur. Kuih ini mempunyai tekstur yang lembut dan gebu, serta rasa yang manis dan wangi. Kuih bakar terengganu biasanya dibakar dalam loyang bulat atau segi empat, dan dipotong menjadi bahagian-bahagian kecil. Kuih ini juga dikenali sebagai kuih penganan, kuih gong kapas, atau kuih bakar pandan.

Kuih bakar terengganu mudah disediakan dengan menggunakan bahan-bahan asas seperti tepung gandum, telur, santan, gula, dan pewarna hijau. Ada juga yang menambahkan bahan-bahan lain seperti pandan, jagung, kelapa parut, atau kismis untuk menambahkan perisa dan tekstur. Kuih bakar terengganu boleh dimakan begitu sahaja atau dengan kuah santan manis.

Kuih bakar terengganu tidak hanya sedap dimakan, tetapi juga menyimpan misteri yang menarik. Menurut cerita rakyat setempat, kuih bakar terengganu mempunyai kaitan dengan seorang wanita cantik bernama Kak Rozy yang tinggal di Kuala Terengganu². Kak Rozy dikenali sebagai pengusaha kuih bakar yang berjaya dan ramai pelanggan. Namun, ada sesuatu yang pelik tentang Kak Rozy dan kuih bakarnya.

Kak Rozy hanya menjual kuih bakarnya pada waktu malam, dan tidak pernah muncul di hadapan pelanggan. Dia hanya mengeluarkan kuih bakarnya melalui tingkap rumahnya yang berada di tepi jalan. Pelanggan hanya perlu membayar wang tunai dan mengambil kuih bakarnya tanpa melihat wajah Kak Rozy. Ramai yang tertanya-tanya siapakah sebenarnya Kak Rozy dan mengapa dia begitu misterius.

Suatu malam, seorang wartawan dari sebuah akhbar tempatan berniat untuk mengetahui rahsia Kak Rozy. Dia menyamar sebagai pelanggan dan mendekati rumah Kak Rozy pada waktu menjual kuih bakarnya. Dia membeli beberapa potong kuih bakar dan mencuba untuk melihat ke dalam rumah Kak Rozy melalui tingkap. Namun, dia terkejut apabila melihat sesuatu yang menakutkan.

Di dalam rumah Kak Rozy, dia melihat seorang wanita tua yang berkulit hitam legam dan berambut putih panjang. Wanita itu sedang mengadun adunan kuih bakar dengan tangan kosong tanpa menggunakan alat-alat masak. Dia juga melihat beberapa ekor ular berbisa berkeliaran di sekeliling wanita itu. Wartawan itu merasa ngeri dan ingin lari dari situ.

Namun, sebelum dia sempat berlari, wanita itu menoleh ke arahnya dan tersenyum sinis. Wartawan itu terpaku apabila melihat wajah wanita itu sama dengan wajah Kak Rozy yang cantik. Wanita itu berkata dengan suara seram: "Terima kasih kerana membeli kuih bakarku. Kau pasti suka rasanya. Tapi tahukah kau apa rahsia di sebalik kuih bakarku? Kau akan tahu nanti."

Wartawan itu merasa sesuatu yang tidak kena dengan tekaknya. Dia merasakan sesuatu yang bergerak di dalam mulutnya. Dia muntahkan kuih bakar yang baru saja dimakannya, dan terperanjat apabila melihat potongan-potongan ular berbisa keluar dari mulutnya. Dia merintih kesakitan apabila ular-ular itu menggigit lidah dan bibirnya.

Wanita itu ketawa terbahak-bahak apabila melihat keadaan wartawan itu. Dia berkata: "Itulah rahsia kuih bakarku. Aku menggunakan ular berbisa sebagai bahan utama kuih bakarku. Aku juga menggunakan ilmu hitam untuk menyembunyikan rupa sebenarku dan menarik pelanggan. Aku suka melihat orang menderita kerana makan kuih bakarku. Aku adalah seorang penyihir yang telah hidup beribu-ribu tahun. Aku mendapat kuasa dari kuih bakar terengganu."

Wartawan itu tidak sempat menjawab apa-apa. Dia terkulai mati di depan rumah Kak Rozy dengan mulut berdarah. Wanita itu mengambil mayat wartawan itu dan membawanya ke dalam rumahnya. Dia berkata: "Kau akan menjadi bahan kuih bakarku yang seterusnya. Aku akan membuat kuih bakar terengganu yang lebih sedap dengan dagingmu."

Kisah ini menjadi peringatan kepada semua orang yang suka makan kuih bakar terengganu. Jangan mudah terpedaya dengan rupa paras dan rasa kuih bakar terengganu. Anda tidak tahu apa yang tersembunyi di sebalik kuih tradisi yang menyimpan misteri ini.

Penyataan yang disediakan adalah untuk memberitahu bahawa cerita seram ini adalah fiksyen semata-mata dan tidak berasas pada kenyataan yang sebenarnya. Semua watak peristiwa dan tempat dalam cerita ini adalah hasil imaginasi semata-mata untuk membangkitkan kesan seram dan hiburan kepada pembaca atau pendengar. Jadi tidak perlu merasa takut atau mengambil cerita ini sebagai suatu kenyataan.



Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama