Rumah Sewa: Cerita Paling Menakutkan Yang Pernah Aku Dengar



Hai semua, apa khabar? Hari ini aku nak kongsi dengan korang satu cerita yang paling menakutkan yang pernah aku dengar tentang rumah sewa. Cerita ni bukan aku yang alami, tapi kawan aku yang cerita kat aku. Kawan aku ni nama dia Amir, dia baru je pindah ke rumah sewa sebulan lepas sebab dia dapat kerja baru kat KL.

Rumah sewa yang dia pilih ni nampak macam biasa je, tak ada apa-apa yang pelik atau seram. Rumah tu dua tingkat, ada tiga bilik tidur, dua bilik air, ruang tamu, dapur dan halaman belakang. Rumah tu agak lama, tapi masih dalam keadaan baik. Amir kata dia suka rumah tu sebab dekat dengan tempat kerja dia dan sewanya murah.

Masa Amir pindah masuk, dia tak ada rasa apa-apa yang aneh atau tak kena. Dia pun susun barang-barang dia dan hidup macam biasa. Dia kata dia rasa selesa dan tenang je kat rumah tu. Tapi, benda-benda pelik mula berlaku lepas seminggu dia duduk kat situ.

Benda pertama yang pelik ialah bunyi-bunyi aneh yang dia dengar waktu malam. Amir kata dia selalu dengar bunyi macam orang mengetuk pintu, menggeser perabot, menjerit dan menangis. Bunyi-bunyi ni kadang-kadang kuat, kadang-kadang perlahan. Amir kata dia tak tahu bunyi-bunyi ni datang dari mana, sebab rumah tu tak ada jiran sebelah atau belakang. Rumah tu bersebelahan dengan jalan raya je.

Benda kedua yang pelik ialah bau-bau busuk yang dia hidu bila dia masuk ke bilik air atas. Amir kata bau tu macam bau bangkai atau sampah busuk. Bau tu sangat kuat dan menyengat hidung dia. Amir kata dia dah cuba cuci dan sembur bilik air tu dengan pelbagai bahan kimia, tapi bau tu tak hilang-hilang.

Benda ketiga yang pelik ialah barang-barang dia yang hilang atau berubah tempat tanpa sebab. Amir kata dia selalu cari barang-barang dia yang dia letak kat tempat biasa, tapi tak jumpa-jumpa. Bila dia cari kat tempat lain, baru dia jumpa barang-barang tu kat tempat yang pelik atau jauh dari tempat asal. Contohnya, kunci kereta dia yang dia letak kat meja ruang tamu, tetiba dia jumpa kat dalam peti ais. Atau selipar dia yang dia letak kat pintu masuk, tetiba dia jumpa kat atas katil.

Benda keempat yang pelik ialah mimpi-mimpi ngeri yang dia mimpi setiap malam. Amir kata dia selalu mimpi tentang orang-orang yang mati dengan cara yang kejam dan mengerikan. Dia kata dia mimpi tentang orang-orang yang dibunuh, digantung, dibakar, dipotong-potong atau diseksa oleh sesuatu yang gelap dan jahat. Mimpi-mimpi ni sangat nyata dan menakutkan sampai Amir tak boleh tidur dengan lena.

Benda kelima dan paling menakutkan ialah penampakan-penampakan hantu yang dia nampak dengan mata kepala sendiri. Amir kata dia selalu nampak bayangan-bayangan hitam atau putih yang bergerak-gerak kat rumah tu. Kadang-kadang dia nampak muka-muka seram atau rosak yang terkejutkan dia bila dia buka pintu atau cermin. Kadang-kadang dia nampak orang-orang tanpa kepala atau kaki yang berjalan-jalan kat rumah tu.

Amir kata dia dah tak tahan lagi dengan benda-benda pelik dan menakutkan ni. Dia kata dia dah cuba minta tolong ustaz atau bomoh untuk bersihkan rumah tu, tapi tak ada guna. Dia kata dia dah cuba pindah ke rumah lain, tapi tuan rumah tu tak nak lepaskan dia. Dia kata dia dah terperangkap kat rumah tu dan tak ada jalan keluar.

Aku pun rasa kesian kat Amir. Aku pun tak tahu macam mana nak tolong dia. Aku cuma boleh doakan yang terbaik untuk dia. Aku harap dia boleh selamat dari rumah tu dan hidup bahagia.

Itulah cerita yang paling menakutkan yang pernah aku dengar tentang rumah sewa. Aku harap korang semua tak pernah alami benda-benda macam ni. Kalau korang ada cerita-cerita serupa, sila kongsi kat ruangan komen. Jangan lupa like, share dan subscribe blog aku ni. Terima kasih.


Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama